Konflikts saistībā ar Krievijas veiktajiem izpētes darbiem izcēlās pirms divarpus nedēļām, 10.novembrī, kad Naisāres jūras izlūkošanas radars konstatēja Krievijas Transporta ministrijas hidrogrāfijas kuģa "Pjotrs Kocovs" nelegālo darbību Igaunijas ekonomiskajā zonā.

Atbildot uz robežapsardzības pārstāvju pieprasījumu, kuģa kapteinis atzinis, ka veikti izpētes darbi, lai gan Krievijas puse nav prasījusi vai saņēmusi Igaunijas varasiestāžu atļauju, un kuģis pametis Igaunijas ūdeņus, neskatoties uz igauņu robežapsardzības prasību piestāt Naisāres salā pārbaudes veikšanai.

Tādējādi "Pjotrs Kocovs" pārkāpis gan Igaunijas likumu par ekonomisko zonu, gan ANO 1982.gada jūras tiesību konvenciju.

Lai gan sākotnēji Tallinai bija tikai aizdomas, ka kuģis veicis nelegālus pētījumus, lai precizētu iespējamo Krievijas-Vācijas gāzes vada maršrutu, tagad Maskava to ir apstiprinājusi.

"Divi kuģi - "Pjotrs Kocovs" un "Jakovs Smirņickis" - kopš 2005.gada oktobra veic Ziemeļeiropas gāzes vada maršruta izpēti," aģentūrai "Portnews" pavēstīja uzņēmuma, kura īpašumā atrodas kuģi, galvenais inženieris Sergejs Rešetņaks.

Krievijas puses aizstāvības taktika ir vienkārša - tā kā izpēte notikusi ārpus Igaunijas teritoriālajiem ūdeņiem, Maskava uzskata, ka tai nav bijusi nepieciešama Tallinas atļauja.

"Citu valstu kuģiem jūras pētījumu veikšanai Igaunijas ekonomiskajā zonā un jūras gultnē nepieciešama atļauja," savukārt norādīja Igaunijas Ārlietu ministrijas pārstāve Etele Halliste. "Pienākums iegūt atļauju jūras pētījumiem ir noteikts Igaunijas ekonomiskās zonas likumā un ANO jūras tiesību konvencijā."

Haliste arī noraidīja laikraksta "Postimees" rīcībā nonākušo informāciju, ka Igaunijas Ārlietu ministrija gatavotos Krievijas kuģiem dot oficiālu atļauju darbībai Igaunijas ekonomiskajā zonā.

Paredzēts, ka Krievijas-Vācijas gāzes vads tiks būvēts maršrutā no Vīborgas līdz Greifsvaldei un ka pirmais cauruļu posms no Krievijas puses tiks svinīgi ieguldīts 9.decembrī.