Foto: Publicitātes foto
Nav saprotams, kas ir galvenie iemesli, kas liek Valsts kontroles padomes loceklim Aivaram Ērglim publiskajā telpā maldināt sabiedrību, nomelnojot Latvijas ostas kopumā. Ventspils brīvostas pārvalde ir īstenojusi visus Valsts kontroles ieteikumus.

2014.gada 27.augustā portālā Delfi publicēts Valsts kontroles padomes locekļa Aivara Ērgļa viedoklis "Nebeidzamie Latvijas ostu sakārtošanas "gaidīšanas svētki"", kurā klaji populistiski tiek rātas gan Latvijas ostas, gan Satiksmes ministrija, pārmetot nevēlēšanos ņemt  vērā Valsts kontroles revīziju rezultātā izstrādātos ieteikumus. Tiesa, konkrētu piemēru rakstā nav. Iespējams, tāpēc, ka A.Ērgļa kungs ir informēts, ka, piemēram, Ventspils brīvostas pārvalde visus ieteikumus darbības uzlabošanai ir ieviesusi. Jāsaka gan, ka to bija tikai četri.

Nr. Valsts Kontroles ieteikums Īstenotā aktivitāte
1 Lai nodrošinātu informāciju par iznomāšanai paredzētajiem zemesgabaliem publisku pieejamību, brīvostas pārvaldei ieviest zemes gabalu uzskaiti, norādot iznomājamo zemesgabalu adreses, platības un to izmantošanas veidu. Īstenots līdz 31.03.2012. Interneta lapā tika izveidota atsevišķa sadaļa ar brīvi pieejamo zemesgabalu datu bāzi. Līdz tam brīvās platības bija attēlotas grafiski bukletā (arī elektroniskā veidā interneta lapā).
2 Lai nodrošinātu Ventspils brīvostas valdes lēmumu un noslēgto līgumu nosacījumu izpildi, Brīvostas pārvaldei izstrādāt un ieviest zemes nomas līgumu izpildes kontroles procedūras. Īstenots līdz 31.03.2012. Tika izstrādās un apstiprināts nolikums par nekustamā īpašuma nomas līgumu izpildes kontroli. Kontrole notika arī līdz tam, taču nebija reglamentēta ar nolikumu.
3 Lai nodrošinātu vienotu un caurskatāmu atlīdzības noteikšanas kārtību Brīvostas pārvaldei izstrādāt un ieviest vienotu darba samaksas sistēmu ar amata kvalifikācijas prasībām un darba rezultātu novērtēšanas kritērijiem visiem brīvostas darbiniekiem. Īstenots līdz 31.03.2012. Ir izstrādāts un apstiprināts nolikums par darba samaksas sistēmu.
4 Lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pakalpojumu sniedzēju izvēlē, Brīvostas pārvaldei pilnveidot izstrādāto iepirkumu organizēšanas instrukciju, nosakot tajā kontroles procedūras pār līgumcenu noteikšanu un atbilstošu iepirkuma procedūru piemērošanu. Īstenots līdz 31.03.2012. Ir izstrādāti un apstiprināti noteikumi par Ventspils brīvostas pārvaldes Iepirkumu komisiju darbību un iepirkumu procedūru organizēšanu, kurā iestrādāti valsts kontroles ieteikumi.

 

Publiskajā telpā, tāpat kā A.Ērgļa viedokļrakstā, vairākkārt pieminēts Pasaules Bankas (PB) pētījums par Latvijas ostām, kura ieteikumus ostas neesot ņēmušas vērā. Atsevišķi politiskie spēki Pasaules Bankas pētījuma rezultātus gaidīja ar lielām cerībām. Ar lielām cerībām tos gaidījām arī ostu pārstāvji. Rezultātā Pasaules Banka savu ziņojumu iesniedza vairākkārt, atkal un atkal labojot rupjas kļūdas, uz kurām bija spiestas norādīt gan ostas, gan nozaru asociācijas. Gluži kā skolā. Mūsuprāt tas neliecina par Pasaules Bankas algoto ekspertu augstu kompetences līmeni pētāmajā nozarē. Bet nodokļu maksātājiem pētījums izmaksāja vairākus simtus tūkstošu.

Satiksmes ministrija izveidoja īpašu darba grupu Latvijas ostu konkurētspējas stiprināšanai un pārvaldības uzlabošanai, lai izvērtētu Pasaules Bankas pētījumā piedāvātās rekomendācijas, kā arī citas iespējas uzlabot Latvijas ostu konkurētspēju un pārvaldību. Tajā darbojās visu Saeimas frakciju, Satiksmes ministrijas, Latvijas Ostu asociācijas, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas, Loģistikas asociācijas, VAS "Latvijas dzelzceļš" un Lielo pilsētu asociācijas pārstāvji.

Jā, taisnība A.Ērglim, kurš saka, ka darba grupa noraidījusi Pasaules Bankas ekspertu ieteikumu paaugstināt tarifus. Noraidīja tieši tāpēc, ka SM darba grupas locekļi ar ilggadēju un starptautisku pieredzi ļoti labi pārzina tirgu un saprot, ka tarifu celšana var ostas ietekmēt negatīvi. SM darba grupa ir izstrādājusi savu rīcības plānu, kas sastāv no 32 punktiem. A.Ērglis gan to atļaujas nosaukt par "nerīcības plānu". Tiesa, atkal bez jebkādiem racionāliem argumentiem. Visi šie pārmetumi sasaucas ar jau gadus divus seniem Reformas partijas centieniem reorganizēt ostu pārvaldību viņiem vien zināmu iemeslu dēļ.

Visbeidzot A.Ērglis pārmet, ka normatīvajos aktos nav noteikts, kādiem kritērijiem jāatbilst ostu valžu locekļiem. Gribam akcentēt, ka neviena institūcija nav tik plaši pārvaldīta kā ostu pārvaldes. Ostu valdēs strādā četru ministriju un pašvaldības pārstāvji, kopā astoņi cilvēki. Katrai ministrijai ir iespēja izvirzīt nozares profesionāli darbam ostas valdē un tas tā arī notiek. Šāds pārvaldības modelis ir iespēja izvairīties no jebkādiem riskiem un ietekmes no malas, lai sargātu mūsu valsts nacionālo bagātību - ostas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!