Dīzeļi Latvijā ir uz viļņa un izskatās, ka pat pēdējo mēnešu VW skandāls nekādu dižo iespaidu uz to neatstās. No oktobrī Latvijā reģistrētajām jaunajām Premium ražotāju automašīnām 80% bija ar dīzeļdzinēju, atstājot benzīna agregātus pamatīgā ēnā. Tomēr vai tiešām dīzelis vienmēr būs izdevīgāks? BALTIE.LV nolēma kliedēt mītus par modernajiem benzīna un dīzeļdzinējiem, talkā ņemot arī kalkulatoru un veicot vairākus salīdzinājumus.
Mīts nr. 1 - auto ar benzīna dzinēju ir lētāks iegādē
Ja runa ir par jauniem automobiļiem, tad tas nav nekāds mīts - vienādas vai līdzīgas jaudas benzīna versija viena modeļa ietvaros teju visos gadījumos būs lētāka par dīzeļdzinēju. Premium ražotāju spēkratiem šī atšķirība parasti ir ap 2000-3000 eiro. Tomēr brīdī, kad automašīnas izripo no salona un kļūst par mazlietotām situācija izmainās - cenas diezgan ātri izlīdzinās un benzīna un dīzeļa versijas maksā praktiski vienādi. Viens no iemesliem, protams, ir vienkāršs - auto ar dīzeļdzinējiem pavisam vienkārši ir ievērojami lielāks piedāvājums.
Mīts nr. 2 - auto ar benzīna dzinēju būs ar mazāku nobraukumu
Šāda likumsakarība Rietumeiropā pastāv, tomēr pie mūsdienu dīzeļu popularitātes jāatceras šādi pārfrāzēts sakāmvārds - visi tālbraucēji brauc ar dīzeļiem, bet ne visi, kas brauc ar dīzeļiem, ir tālbraucēji. It sevišķi Latvijā jaunam pirktam un brauktam dīzeļa spēkratam nobraukums var būt līdzvērtīgs ar benzīna versiju, jo pie mums fiziski nav iespējams nobraukt tik daudz kā pa Vācijas bāņiem. Tāpat arī piedāvājums dīzeļa versijām ir plašāks, līdz ar to starp visiem šiem mazlietotajiem auto var atrast automobiļus arī ar dīzelim neraksturīgiem maziem nobraukumiem. Šāda situācija ir arī BALTIE.LV salonā - līdz pat 90 % ir ar dīzeli zem dzinēja pārsega.
Mīts nr. 3 - auto ar dīzeļdzinēju ir ievērojami ekonomiskāki
Protams, ka dīzeļdzinēji vēl arvien ir ekonomiskāki par benzīna pārstāvjiem, tomēr šī atšķirība pēdējo gadu laikā ir ievērojami samazinājusies. Mūsdienīgākie benzīna agregāti tikuši pie tiešās iesmidzināšanas un turbīnām, samazinot darba tilpumu un attiecīgi arī patēriņu. Ja agrāk benzīna dzinējs varēja patērēt par 50% un vairāk procentiem kā līdzīgas jaudas dīzeļa spēkstacija, tad šobrīd šī atšķirība ir sarukusi līdz 15-40% (katrai versijai un ražotājam šie dati, protams, atšķiras).
Mīts nr. 4 - auto ar dīzeļdzinēju ir dārgāks apkopēs un remontos
Šis vienmēr bijis benzīna dzinēju aizstāvju jājamzirdziņš - lietotu auto ar dīzeļdzinēju taču nevar iegādāties remontu izmaksu dēļ. Turbīnas, augstspiediena sūkņi, sprauslas - šo elementu remonta izmaksas, protams, nav lētas. Tomēr, kā jau minējām iepriekšējā punktā, arī jaunākie benzīna dzinēji ir ieguvuši turbīnas un tiešo iesmidzināšanu, līdz ar to remonta izmaksas ir praktiski izlīdzinājušās. Parastās, ražotāja noteiktās apkopes gan dīzelim vēl arvien būs nedaudz dārgākas par benzīnu.
Jauns benzīns pret jaunu dīzeli
Ja nu gadījumā jūs šobrīd esiet dilemmas priekšā, kādu dzinēju izvēlēties savam jaunajam auto, tad veicām trīs Latvijā populāru Premium ražotāju modeļu salīdzinājumu. Izmantojām pavisam vienkāršu formulu:
Izdalot augšējo ar apakšējo un to visu pareizinot ar 100 iegūstam kilometru skaitu, pie kura atmaksājas iegādāties dīzeļa versiju. Protams, ka aprēķina nav ņemtas vērā nedz apkopju izmaksas, nedz tālākpārdošanas vērtības, tomēr tas ļauj iegūt priekšstatu par to, cik daudz dārgāka dīzeļa versija ir dārgāka jauna auto iegādē. Aprēķinos izmantojām sekojošas degvielas cenas - Benzīna 95E cena litrā (23. oktobris, Statoil) - 1.066 EUR; Dīzeļa cena litrā (23. oktobris, Statoil) - 0.979 EUR.
Audi A3 Sportback
Benzīns | Dīzelis | |
Versija | 1.4 TFSI Ultra | 2.0 TDI |
Jauda/Griezes moments | 150 Zs / 250 Nm | 150 Zs / 340 Nm |
0-100 km/h | 8,2 sek | 8,6 sek |
Vidējais degvielas patēriņš | 4,7 l/100 km | 4,1 l/100 km |
Bāzes cena | 22 944 EUR | 25 252 EUR |
Dīzelis atmaksājas no 231 600 km |
Mercedes C-klases sedans
Benzīns | Dīzelis | |
Versija | C 200 | C 220 CDI |
Jauda/Griezes moments | 184 Zs / 300 Nm | 170 Zs / 400 Nm |
0-100 km/h | 7,5 sek | 7,7 sek |
Vidējais degvielas patēriņš | 5,3 l/100 km | 4,0 l/100 km |
Bāzes cena | 36 270 EUR | 39 040 EUR |
Dīzelis atmaksājas no 159 800 km |
BMW X3
Benzīns | Dīzelis | |
Versija | xDrive 20i aut | xDrive 20d aut |
Jauda/Griezes moments | 184 Zs / 270 Nm | 190 Zs / 400 Nm |
0-100 km/h | 8,2 sek | 8,1 sek |
Vidējais degvielas patēriņš | 6,9 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Bāzes cena | 41 470 EUR | 44 690 EUR |
Dīzelis atmaksājas no 125 900 km |
Secinājums no šiem salīdzinājumiem - iegādājoties jaunu auto, dīzelis atmaksāsies vien pie ļoti lieliem nobraukumiem.
Secinājumi un fakti
Pēdējo gadu laikā benzīna dzinēji un dīzeļdzinēji vairākos elementos ir pietuvojušies viens otram, tomēr izvēle noteikti nav kļuvusi vieglāka. Jaunākajiem dzinējiem remonta izmaksas ir izlīdzinājušās, tāpat arī patēriņā vairs nav tik ievērojamas atšķirības, tomēr atšķirīgais, protams, ka vēl pastāv. Benzīna agregāts vienmēr būs komfortablāks - tas ir klusāks un ziemā ātrāk uzsilst. Savukārt dīzeļdzinējiem ir plašāks piedāvājums mazlietoto auto tirgū, tāpat arī to noteikti lietoto auto tirgū pēc tam būs vieglāk tālāk pārdot.