Foto: Publicitātes foto
Kā rāda Swedbank Finanšu institūta veiktā pētījuma* dati, galvenais stimuls, kas cilvēkus rosina izmantot savas zināšanas un prasmes ārpus pamatdarba laika, ir iespēja gūt papildu ienākumus. Savukārt nākamā nozīmīgākā motivācija aiz piepelnīšanās ir apziņa, ka cilvēks īsteno sevi. Lai aktualizētu iespēju savas prasmes un darboties prieku pārvērst papildu ienākumos, tā uzlabojot savu finanšu situāciju un konkurētspēju, Swedbank Finanšu institūts sācis kampaņu PELNĪTPRIEKS, kuras ietvaros dalās ar iedvesmojošiem pelnītprieka stāstiem no visas Latvijas. Lai gan Baibas Lingas-Bērziņas dinamiskā ikdiena saistīta ar darbu reklāmas jomā, savu pelnītprieku viņa īsteno, izgatavojot Latvian Lights sveces, tā rosinot ikvienu sveču dedzināšanu pārvērst mazā ikdienas rituālā.

Baiba, kāds ir tavs pelnītprieka stāsts? Ar ko nodarbojies brīvajā laikā papildus darbam reklāmas jomā?
Darbojos ar svecēm. Esmu izstrādājusi sveču kolekciju, kas aizsākās ar latviešu zīmju pētīšanu un mēģinājumiem tās pārvērst suvenīros. Sveces — latviešu zīmes, kas funkcionē kā rituāls, kas ietver sevī lietu sākumu un beigas. Sveču degšanas princips ir rotēšana, kad viena vertikāle ir nodegusi, tad svece jāpagriež 90° leņķī un jādedzina tālāk. Tas ir tas unikālais aspekts, kas nav citos produktos. Sveces lietotājam ir jābūt līdzdalībniekam un jāpiedalās šajā gaismas rituālā, kas lieliski sader kopā ar sveces uzraudzīšanu drošības apsvērumu dēļ.


Kā nonāci līdz idejai par sveču izgatavošanu?
Studēju Mākslas akadēmijā un savā diplomdarbā veidoju suvenīru sēriju. Izveidoju sveces ar latviešu zīmēm, kas vēstī gaismas ideju. Ļoti vēlējos izveidot latvisku suvenīru, kas būtu ar unikālu ideju, un tādu, kas būtu ne tikai dekoratīvs, bet arī funkcionāls priekšmets.


Kas bija tas, ar ko sāki, ķeroties pie savas pelnītprieka idejas īstenošanas?
Zīmēju, skicēju daudz dažādu ideju. Sākotnēji to bija daudz, bet tad izkristalizējās ideja par sveci. Interesants likās pērkonkrusts, tā stari, kas rotē nebeidzamā kustībā. Savienojot to ar ideju par sveci — degošu objektu, šķita, ka tieši šādi tas var savu būtību pilnībā atklāt. Kad produkts bija izveidots un iepakots, dāvināju draugiem, radiem un pēc atsauksmēm jutu, ka tas varētu aiziet arī tālāk.

Vai tavā rīcībā jau bija visas nepieciešamās zināšanas un prasmes, vai tomēr nācās kaut ko apgūt no jauna?
Man bija māksliniecisko prasmju bagāža, un tās arī izmantoju — dizaina domāšanu, tēlniecību, materiāla un tehnoloģiju pazīšanu. Vajadzēja dziļāk izpētīt materiālu un tā īpašības. Lai realizētu koncepciju, ar Mākslas akadēmijas un Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas izglītību pilnībā pietika. Kad vēlējos izgatavotās sveces sākt pārdot veikalos, nācās apgūt arī citas zināšanas. Laika gaitā sapratu, ka vēlos būt dizainere māksliniece, bet grāmatvedība tikai nozog manu laiku. Tāpēc izmantoju grāmatvedes pakalpojumus. Tomēr vienlaikus daudz interesējos par biznesa attīstīšanu, apmeklēju dažādas lekcijas, piedalos konkursos. Banku augstskolā apmeklēju arī lekciju kursu par biznesa komunikāciju, kas bija ļoti noderīgi. Tāpat piedalījos Ideju kausa konkursā un tā ietvaros dzirdēju daudz vērtīgu lekciju. Konsultējos ar citiem jauniem un jau pieredzējušiem uzņēmējiem. Kā arī turpinu uzturēt kontaktus ar kursabiedriem, kas arī attīsta savus dizaina darbus un idejas.


Kur tavas sveces var iegādāties, un kas ir tavi pircēji?
Pircēji pārsvarā ir gan latvieši, gan ārzemnieki. Bet ir arī uzņēmumi, kas vēlas apdāvināt savus sadarbības partnerus. Šādos gadījumos sveces tiek personalizētas un pielāgotas katra uzņēmuma korporatīvajam stilam.

Sveču sortimentu var aplūkot interneta vietnē www.latvianlights.lv. Sveces nopērkamas arī vairākos veikalos un galerijās Rīgā un citur Latvijā, arī dažos interneta veikalos. Piemēram: Riija, Pienene, Look at Riga, Latvju lietas, Istaba u.c.


Kādā formā reģistrēts Tavs pelnītprieka projekts?
Man ir mikrouzņēmums Latvian Lights.

Vai ikdienā ir viegli apvienot pamatdarbu reklāmas jomā ar piepelnīšanos kā sveču dizainerei?
Viegli nav, bet tas ir iespējams. Vienmēr jau pats var regulēt pasūtījumu daudzumu un izvēlēties pildīt to vai arī nē. Turklāt, piesaistot palīgus, ir iespējams regulēt darba daudzumu un intensitāti. Mans produkts ir ar sezonālu aktivitāti, tāpēc lielais darbs notiek ziemās.

Ja arī tev ir kāda aizraušanās, īpašs talants, zināšanas un prasmes, apdomā iespējas likt tās lietā, lai savu darboties prieku īstenotu pelnītpriekā!

Aicinām uzzināt vairāk par pelnītprieku, apmeklējot www.manasfinanses.lv.

* Pētījums veikts 2016. gada aprīlī sadarbībā ar SKDS, aptaujājot 1000 respondentu izlasi vecumā no 18 līdz 74 gadiem katrā valstī (Latvijā, Lietuvā, Igaunijā).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!