Ābele portālam „Delfi" sacīja, ka ar esošo Tieslietu ministrijas (TM) politisko vadību par MNA likvidāciju nekas neesot runāts, bet drīzāk ticis pārspriests jautājums, kā stiprināt administrācijas kapacitāti.

Tā kā pagaidām nekas vairāk par Rasnača ideju neesot zināms, tad Ābele no sīkākiem komentāriem atturējās.

Biedrībā „Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija" portālam „Delfi" pauda uzskatu, ka līdzšinējā maksātnespējas procesu uzraudzības sistēma nav sevi attaisnojusi, tādēļ tā būtu jāmaina.

Tādēļ Administratoru asociācija, kuras funkcijas šobrīd ir apmācīt topošos administratorus, rūpēties par profesijā strādājošo kvalifikācijas pilnveidi un strādāt pie normatīvo aktu vienotas piemērošanas prakses ieviešanas, kā arī veikt citus nevalstiskajai organizācijai raksturīgus uzdevumus, ir gatava un vēlas uzņemties lielāku atbildību.

Administratoru asociācijā norādīja, ka skaidri saskata, kādā veidā ir iespējams uzlabot administratoru profesionālo darbību un uzraudzības sistēmu, un vēlas to realizēt. Tādēļ asociācija ir izstrādājusi Maksātnespējas administratoru likumprojektu, kas ieviestu jaunu pašpārvaldes modeli un uzraudzības sistēmu. Priekšlikums ir balstīts uz sevi pierādījušas un labi funkcionējošas sistēmas piemēra - advokātu kolēģijas darbības principu ieviešanas maksātnespējas administratoru darbībā.

Administratoru asociācija uzskata, ka ir nepieciešams mainīt administratoru statusu, paredzot, ka administrators ir tiesu sistēmai piederīga persona, kas nozīmētu administratora profesijas regulējuma izstrādi atbilstoši tiesu sistēmai raksturīgiem principiem - vienota profesionālā pašpārvalde, ka apvieno visus profesijā strādājošos, vienoti darbības un ētikas standarti, kā arī tiesu sistēmai raksturīgā disciplināratbildība. Šādas sistēmas izveide nodrošinātu arī juridisko profesiju vienotu attīstību Latvijā.

Pirmais solis maksātnespējas administratoru pašpārvaldes stiprināšanas virzienā jau ir sperts - Saeima, pieņemot grozījumus Maksātnespējas likumā, ir uzticējis Administratoru asociācijai izstrādāt Ētikas kodeksu, kas beidzot būs saistošs visiem profesijā strādājošajiem, ne tikai asociācijas biedriem, kā tas ir šobrīd.

Administratoru asociācija tomēr norāda, ka MNA pilda citas būtiskas funkcijas, kas nav saistītas ar uzraudzību, piemēram, darbinieku prasījumu apmierināšana no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem saskaņā ar likumu „Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā", kā arī juridiskas personas maksātnespējas procesa depozītu iemaksas un izmaksas administrēšana. Turklāt likumdevējs līdz ar pēdējiem grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir nolēmis MNA uzticēt jaunu funkciju - administratīvo pārkāpumu izskatīšanu maksātnespējas jomā.

Asociācija uzskata, ka līdztekus Rasnača priekšlikumam likvidēt MNA, būtu jāvērtē minēto MNA funkciju turpmāka nodrošināšana.

Jau vēstīts, ka Rasnačs iepriekš atzina: lai gan maksātnespējas jomā problēmas ir, tās ir krietni pārspīlētas. Viņš gan norādīja, ka tas nenozīmē, ka šīs problēmas nebūtu jārisina.

Problēmām maksātnespējas jomā, kā arī šo lietu izskatīšanai tiesā, kā arī iespējamām nelikumībām, sabiedrībā plašu rezonansi izraisījušas jau iepriekš.

MNA mērķi ir īstenot valsts politiku tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa jautājumos, aizsargāt darbinieku intereses viņu darba devēja maksātnespējas procesā un likumā noteiktajā kārtībā īstenot valsts un sabiedrības interešu aizsardzību tiesiskās aizsardzības un maksātnespējas procesa jautājumos.

MNA izveidota pirms vairāk nekā 10 gadiem - tās nolikumu valdība pieņēma 2002.gada septembrī.