Foto: LETA

Amatā atkal pastiprinātais Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) plāno nākamgad daudzviet Rīgā ierīkot obligātas velojoslas, kas liks autovadītājiem "pabīdīties" un dod vietu arī riteņbraucējiem, bet velosipēdistiem liks atbrīvot vietu gājējiem un nepārvietoties pa trotuāriem. Turklāt daudzviet velosipēdistu drošībai samazinās maksimāli atļauto braukšanas ātrumu no 70 līdz 50 kilometriem stundā.

Ušakovs portālam "Delfi" pastāstīja, ka pašvaldība līdz ar jaunu velojoslu iezīmēšanas plāniem neatstās novārtā iesāktos un ieplānotos veloceliņus no Vecmīlgrāvja līdz Vecāķiem, līdz Ziepniekkalnam, līdz Dārziņiem, līdz Bolderājai un citus, taču daudzviet uz Rīgas ielām reālāk un arī praktiskāk ir izveidot speciālas velojoslas, kādas iekārtotas daudzās Eiropas pilsētās.

Viņš gan atzina, ka tas nebūšot iespējams visās centra ielās satiksmes intensitātes un sabiedriskā transporta maršrutu dēļ. Piemēram, Krišjāņa Valdemāra ielā vai Brīvības ielā šādas velojoslas nebūšot reāli uzzīmēt. Savukārt mikrorajonos to izveide būšot iespējama, jo ielas jau sākotnēji daudzviet projektētas un izbūvētas platākas.

Tomēr vēl pirms velojoslu uzzīmēšanas pašvaldībai būšot sadarbībā ar Valsts policiju un Ceļu satiksmes un drošības direkciju jāpiesaka izmaiņas vairākos likumos, lai velojoslu zīmējumi būtu "jēdzīgā krāsā", piemēram, balti vai dzelteni, nevis zili, kā šīs sezonas sākumā uzzīmēti uz vairākām ielām Rīgas centrā. Tāpat vairākās ielās, kur pašlaik atļautais braukšanas ātrumus ir 70 kilometri stundā, velobraucēju drošības nolūkos tas tiks samazināts līdz 50 kilometriem stundā, stāstīja Ušakovs.

Rīgas domē veidošot darba grupu, lai saplānotu un sazīmētu velojoslas vispirms visā galvaspilsētas centrā, bet pēc tam arī pa mikrorajonos.

Savukārt jaunus veloceliņus, izņemot jau minētos un plānā ierakstītos, pašvaldība vismaz pagaidām neplānojot, piebilda Ušakovs.

Ceļu satiksmes drošības direkcija portālam "Delfi" skaidroja, ka pašlaik zilās krāsas velojoslu apzīmējumi Rīgas ielās nozīmē, ka šīm joslām ir rekomendējošs raksturs, kas iezīmē velosipēdu braukšanas vietu, šī krāsojuma pielietošana ir pašvaldību pārziņā. CSDD atzīmē, ka minētie apzīmējumi šobrīd nav iekļauti ne Ceļu satiksmes noteikumos, ne Velo satiksmes projektēšanas standartā. Šis apzīmējums neuzliek nekādus pienākumus.

Savukārt īstā velojosla ir tikai un vienīgi tāda, kas apzīmēta ar nepārtrauktu līniju, tas ļauj novērst iespējamos konfliktus ar motorizētajiem transportlīdzekļiem. CSDD skaidro, ka vietās, kur ir atzīmēta šāda velojosla, riteņbraucējiem jāpārvietojas pa to, un nedrīkst braukt pa trotuāru vai gājēju ietvi.

CSDD atgādina, ka velosipēdisti joprojām ir viena no būtiskākajām riska grupām ceļu satiksmē un nesaprašanās uz ceļa palielina velosipēdistu drošības risku. Piemēram, 2011.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja 15 velosipēdisti, bet 2012.gadā – par 20% vairāk – 18 velosipēdisti.

Atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem, Ministru kabinets apstiprina Ceļu satiksmes noteikumus, bet Velo satiksmes projektēšanas standarts ir Autoceļu Standartizācijas tehniskā komitejas pārziņā. Tajā pašā laikā CSDD uzsver, ka turpinās iesaistīties minēto normatīvo dokumentu pilnveidē, kā arī velosatiksmes attīstības un drošības uzlabošanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!