Foto: LETA
Vismaz vienu mācību stundu nedēļā neattaisnoti kavē katrs trešais profesionālās izglītības iestādes izglītojamais, liecina Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) veiktais pētījums.

IKVD veicis 343 audzēkņu aptauju 21 izglītības iestādē. Noskaidrots, ka visbiežāk izglītojamie kavē pirmajā un trešajā kursā. Vairāk neattaisnoti kavē pirmkursnieki vecumā līdz 17 gadiem.

Iemesli minētajam, pēc IKVD ekspertu domām, var būt saistīti ar apstākli, ka liela daļa pirmkursnieku profesionālās izglītības iestādēs ir ar nepietiekamām zināšanām (ir grūtības mācībās), kas savukārt var ietekmēt izglītības iestādes apmeklētību. To apliecinot Valsts izglītības satura centra no 2010./2011. līdz 2012./2013.mācību gadam veiktais pētījums "Pirmo kursu izglītojamo sagatavotības/zināšanu līmenis, uzsākot profesionālās izglītības programmas apguvi konkrētā mācību gadā", kur noskaidrots, ka 60% no pirmo kursu izglītojamajiem vidējā atzīme ir 4-5 balles.

Tāpat IKVD analītiskās izpētes laikā pedagogi sniedza informāciju, ka izglītojamie pēc pamatizglītības posma uzsāk mācības profesionālās izglītības iestādēs ar ļoti dažādu un bieži nepietiekamu zināšanu līmeni.

Jāatzīmē, ka vairāk nekā puse aptaujāto izglītojamo (195 no 343) piekrīt apgalvojumam, ka audzēkņa pienākums ir obligāti apmeklēt mācības, 122 no 343 aptaujātajiem norādīja, ka piekrīt minētajam apgalvojumam, taču dažreiz šo pienākumu var nepildīt. Savukārt no 118 izglītojamajiem, kuri norādīja, ka neattaisnoti kavē vismaz vienu mācību stundu (nodarbību) nedēļā, 53 norādīja, ka piekrīt minētajam apgalvojumam, taču 52 uzskata, ka dažreiz pienākumu obligāti apmeklēt mācību stundas var nepildīt.

Izglītojamie norādījuši, ka mācības visbiežāk (39% kavētāju) neapmeklē veselības stāvokļa dēļ. Gandrīz tikpat biežs iemesls ir aizgulēšanās. Aptuveni sestdaļa kavē transporta sakaru problēmu dēļ - īpaši pirmdienās, kad izglītojamie uz nedēļu ierodas izglītības iestādē.

Audzēkņi norādījuši, ka, viņuprāt, citi izglītojamie visbiežāk kavē ārpusskolas nodarbošanās dēļ. Tā uzskata 66% aptaujāto. Savukārt 56% uzskata, ka tiem, kuri neattaisnoti kavē mācības, ir grūtības mācībās.

IKVD norādīja, ka izglītojamā mācību procesu profesionālās izglītības iestādē būtiski ietekmē vide, no kādas viņš nāk, vērtības, prioritātes, savstarpējās attiecības ģimenē un ģimenes finansiālās iespējas, kā arī apstāklis, kā izglītojamais, nonākot citā vidē (prom no ģimenes), spēj tajā patstāvīgi iekļauties un koncentrēties mācību procesam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!