Foto: DELFI
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) kā valstij piederošo AS "Latvijas kuģniecība" (LK) 10% akciju pārvaldītāja vērsusies vairākās tiesībsargājošajās iestādēs ar lūgumu ierosināt kriminālprocesu par iespējamo krāpšanu un izvairīšanos no nodokļu nomaksas LK, portālu "Delfi" informēja Labklājības ministrijas (LM) Komunikācijas nodaļas vadītāja Marika Kupče.

VSAA pārstāve LK padomē ir Olga Pētersone, ilggadēja "Ventspils Naftas" (VN) prezidente, kas gada sākumā amatu LK padomē bija zaudējusi pēc tam, kad pārsvaru pār tā saukto "Lemberga nometni" guva starptautiskā koncerna "Vitol" pārstāvji.

Neilgi pēc tam, kad Pētersone amatu LK zaudēja, viņu atkārtoti ieņemt šo amatu kā VSAA pārstāvi uzaicinājusi labklājības ministre Ilona Jurševska, kas pārstāv Zaļo un Zemnieku savienību (ZZS), kuras sadarbības partija ir Ventspils mēra Aivara Lemberga vadītā "Latvijai un Ventspilij".

Kupče informē, ka VSAA ar iesniegumu vērsās Valsts policijas (VP) Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldē, Valsts ieņēmumu dienestā (VID) un Ģenerālprokuratūrā. VSAA uzskata, ka LK pašreizējo īpašnieku un vadības darbības rezultātā LK 2011.gadā, iespējams, ieplānoti apzināti zaudējumi gandrīz 11,5 miljonu ASV dolāru (5,5 miljonu latu) apmērā, tādējādi nodarot kaitējumu LK mazākuma akcionāru, tostarp Latvijas valsts, interesēm.

"Šāds secinājums izriet no LK interneta mājas lapā www.lk.lv publicētā uzņēmuma budžeta 2011.gadam. Saskaņā ar to LK, ļoti iespējams, īsteno ļaunprātīgu kuģu frakts cenu samazinājuma politiku, nodarot zaudējumus LK un tās mazākuma akcionāriem. Atbilstoši publiskotajam budžetam redzams, ka vidējā kuģu frakts cena (TCE) par LK piederošu kuģa fraktu ir 12 064 ASV dolāri dienā," klāsta Kupče.

Portālam "Delfi" gan šādu informāciju LK mājaslapā atrast neizdevās, un Kupče vēlāk atzina, ka atsauce uz mājslapu "radās pārpratuma dēļ, jo,protams, gan VSAA, gan ministrija bija pilnībā pārliecināta, ka budžeta datiem jābūt arī publiskas akciju sabiedrības mājas lapā". LM pārstāve portālam "Delfi"apliecināja, ka LK budžetā šis skaitlis ir, un kā pierādījumu atsūtīja ieskanētu fragmentu no LK grupas šī gada konsolidētā budžeta kopsavilkuma.

"Savukārt tirgus izpēte un kompetentu kuģošanas tirgus dalībnieku pārskati liecina, ka vidējā frakts tirgus cena ir ap 14 000 ASV dolāru dienā. Šāda reālā tirgus cena izriet arī no starptautiski pazīstamās kuģošanas brokeru firmas "Clarkson" datiem, kā arī no atzītas frakta cenu noteikšanas vietnes – "Shipping Intelligence Network" informācijas. Tādējādi LK piederošo kuģu frakts cena mākslīgi samazināta par aptuveni 2000 ASV dolāru dienā," apgalvo LM pārstāve.

VSAA uzskata: tā kā LK pārvalda 19 kuģus, šāda cenas samazinājuma rezultātā LK var tikt nodarīti milzīgi zaudējumi. Pieņemot, ka kuģu frakts līgumi šogad tiek noslēgti par 300 dienām, "aprakstītās iespējamās krāpšanas shēmas ietvaros" LK šogad tiek nodarīti zaudējumi par aptuveni 11,4 miljoniem ASV dolāru, VSAA aprēķinus izklāsta Kupče.

LM atgādina, ka LK lielākais akcionārs patlaban ir VN, kuras lielākais akcionārs savukārt ir ar uzņēmumu "Vitol" saistītā Kipras kompānija "Euromin Holdings (Cyprus) Limited". Šīs kompānijas virzītie pārstāvji šobrīd ieņem vadošos amatus LK.

"Līdz ar šo personu nonākšanu LK vadībā tās padomē vietu atguvis arī Oļegs Stepanovs, kurš tajā darbojās 2003.-2005.gadā un šo amatu zaudēja, kad atklājās daudzmiljonu izkrāpšanas shēmas no uzņēmuma tieši iepriekšminētajā kuģu frakts likmju mākslīgas pazemināšanas ceļā," klāsta Kupče, norādot, ka Latvijā šajā sakarā ierosināts vērienīgs kriminālprocess, bet Lielbritānijā risinās apjomīgs tiesvedības process.

Portāls "Delfi" jau vēstīja, ka līdz 9.maijam Lembergam uzlikts par pienākumu ar zvērestu Anglijas un Velsas Augstākajai tiesai (The High Court of Justice) atklāt visus savus aktīvus visā pasaulē, kuru vērtība pārsniedz 10 tūkstošus mārciņu.

Lembergam uzdots atklāt savus īpašumus, "vienalga, vai tie ir uz viņa vārda, vai nē, un vai tie ir viņam individuāli piederoši vai kopīpašumā", teikts 13.aprīlī pieņemtajā prasības nodrošinājuma lēmumā jeb britu juridiskajā terminoloģijā "iesaldēšanas rīkojumā".

Šis lēmums ir pieņemts tiesas procesā "Antonio Gramsci Shipping" un citas pret "Recoletos Ltd. un citiem", kurš plašākai Latvijas publikai kļuva zināms pagājušā gada vasarā, kad no tā materiāliem noplūda liecības par to, kā Andris Šķēle un Aivars Lembergs savulaik "pie galda" vienojušies par "Latvijas kuģniecības" (LK) privatizāciju.

Latvijas publiskajā telpā daudz apskatīto "Ventspils ekonomisko karu" terminoloģijā šo Anglijā notiekošo tiesvedību vienkāršiem vārdiem var nosaukt par LK holdingu pārņēmušā "Vitol" tiesāšanos ar personām, kuras, viņuprāt, holdingu iztukšojušas, kā rezultātā "Vitol" savulaik investējis "tukšā čaulā".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!