Rīgas domes (RD) Satiksmes un transporta lietu komiteja otrdien atbalstīja Rīgas sabiedriskā transporta kompānija "Rīgas satiksme" (RS) šā gada budžeta projektu.

Komitejai iesniegtie materiāli atklāja, ka RS šogad plāno strādāt ar 87,1 miljona latu apgrozījumu, kā arī 12,77 miljonu latu zaudējumiem. Šogad RS zaudējumi plānoti četras reizes lielāki nekā pagājušajā gadā, kad uzņēmums cieta triju miljonu latu zaudējumus.

Dokumentos paskaidrots, ka kompānijas zaudējumi rodas saistībā ar nepietiekamo finansējumu sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem. "Finansējums no valsts un RD budžeta jau nebija pietiekams 2010.–2011.gadā, kad ikgadējais finansējums no valsts budžeta 2010.gadā tika samazināts par 6,2 miljoniem latu, ko pilnā apmērā nebija iespējams finansēt no RD budžeta. Līdz ar to RS 2010.gadu pabeidza ar 2,06 miljonu latu zaudējumiem, un arī 2011.gads tiks pabeigts ar aptuveni triju miljonu latu zaudējumiem," teikts dokumentos.

RS vadība brīdina – ja situācija ar nepietiekamo finansējumu šogad turpināsies, RS draud maksātnespēja. "Ja negatīvais process ar nepietiekamo finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai, kad netiek piešķirts finansējums no valsts budžeta, kā arī RD budžeta pilnā apmērā, turpināsies arī 2012.gadā, RS draud maksātnespēja, jo visas rezerves zaudējumu segšanai jau ir izmantotas 2010. un 2011.gadā," norādīts komitejai iesniegtajos dokumentos.

Paredzēts, ka šogad RS dotācijā no Rīgas pašvaldības saņems 50,994 miljonus latu, taču pašu ieņēmumi no biļešu pārdošanas sasniegs 32,3 miljonus latu.

RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens komisijas pārstāvjiem pastāstīja, ka dotācija ir jāuztver kā samaksa par kapitālsabiedrības veiktajiem pārvadājumiem. "Vajag saprast, kas ir dotācija. Tā ir RD samaksa par pārvadājumiem, kas tiek veikti pēc līgumā noteiktajiem kritērijiem," teica Bemhems un nenoliedza iespēju, ka no RD būs nepieciešams vēl papildu finansējums.

Savukārt opozīcijas deputāti atzina, ka kapitālsabiedrība, kuras ienākumu lielāko daļu veido dotācija, būtu jāveido kā iestāde vai aģentūra. "Kapitālsabiedrībai, kuras ienākumu lielāko daļu veido dotācija, nebūtu jābūt kapitālsabiedrībai, bet gan iestādei vai aģentūrai. Vai Rīgai ir vajadzīga šāda kapitālsabiedrība, kuras dotācija ir lielāka par pašu ieņēmumiem, bet visi darījumi ir kā komercnoslēpumi," komitejas sēdē sacīja deputāts Juris Viņķelis. Viņš arī vērsa uzmanību, ka RS uztur tenisa kortu un dotē arodbiedrību.

Viņķelis arī minēja, ka pašreizējais dotāciju slogs uz Rīgas ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem ir pārāk liels. Viņš informēja, ka RS ienākumi par biļešu pārdošanu ir 32 miljoni latu, no kuriem 11 miljoni tiek tērēti par e-talona reģistrēšanu braucienam, līdz ar to reālie RS ienākumi ir 21 miljons latu. "Varbūt ir vērts apsvērt padarīt sabiedrisko transportu par bezmaksas," klāstīja Viņķelis un piebilda, ka tā samazinātos slogs tieši ģimenēm ar bērniem.

RD opozīcijas deputāti arī aicināja komitejas vadītāju vērsties pie RD priekšsēdētāja Nila Ušakova ar lūgumu uzdot RD revidēt RS, kas līdz šim nav noticis.

"Rīgas satiksme" nodrošina Rīgā pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!