Foto: EPA/LETA
Kamēr Polija vēl neatklāj Krievijā avarējušās Polijas prezidenta lidmašīnas "melno kastu" saturu, interneta vidē aizvien plašāk tiek attīstītas versijas par patiesajiem notikušā iemesliem.

Vispirms tīmeklī tika publicēti poļu lidmašīnas pilotu sarunu audioieraksti, kuru autentiskums tā arī netika apstiprināts. Vēlāk kļuvis pieejams video, kuru aviokatastrofas vietā uzņēmis kāds aculiecinieks un kurā īsi pēc katastrofas esot dzirdami šāvieni. Izskan versija, ka avārijā izdzīvojušie tika "piebeigti". Vēlāk gan nebija informācijas, ka kādam no bojāgājušo ķermeņiem medicīniskajā ekspertīzē būtu konstatētas šautas brūces, taču tika uzsvērts, ka vairākus upurus nav iespējams identificēt, jo no ķermeņiem palikuši tikai fragmenti.

Jaunākā informācija globālajā tīmeklī liecina, ka šis nejaušais aculiecinieks ticis nogalināts. Pagājušajā nedēļā viņš esot ticis sadurts un ar ievainojumiem nogādāts slimnīcā, kur viņam no jauna uzbruka cilvēki maskās un nogalināja. Citi mediji gan vēsta, ka vīrieša nāve ir izdomājums un viņš esot sveiks un vesels.

Oficiālās personas nevienu no "sazvērestības teorijām" neapstiprina. Taču video autentiskums līdz šim nav arī apšaubīts.

Cītīgi neoficiālajai informācijai no Smoļenskas seko interneta portāls "kavkazcenter.com", kas tiek uzskatīts par čečenu separātistu tribīni. Atsaucoties uz Polijas plašsaziņas līdzekļiem, medijs sniedza informāciju par to, ka poļu prokurori lūguši krievu izmeklētājiem paskaidrot, kādēļ lidlaukā pie Smoļenskas uzreiz pēc Polijas lidmašīnas avārijas tika mainītas lampas. Tika norādīts, ka "cilvēki formastērpos" vilka kabeli pie apgaismošanas ierīcēm, kas var nozīmēt, ka pirms Polijas delegācijas lidmašīnas nosēšanās "tās tika vienkārši izslēgtas".

Savukārt nesen interneta portālos un forumos nonāca informācija, ka Polijas vēstnieka ierašanās avārijas vietā "izglābusi dzīvību poļu žurnālistam". Viņam izdevies uzfilmēt avārijas vietu, pirms Krievijas Federālā Drošības dienesta (FDD) darbinieki "visiem žurnālistiem atņēma fotoaparātus un kameras". Žurnālists stāsta, ka ugunsdzēsēji viņu nav aiztikuši, bet FDD sagrāba un "sāka vilkt uz mežu". Vīrietis atstāts mierā, jo tajā brīdī notikumā vietā ieradies Polijas vēstnieks un citi diplomāti.

Kā viena no aviokatastrofas versijām tiek minēts arī, ka Krievijas dienesti lidostas tuvumā iedarbinājuši elektromagnētisko lauku, kas traucējis lidmašīnas rādītāju darbību.

Savukārt daži poļu eskperti pieļauj, ka lidmašīnai bijusi atslēgta sistēma TAWS, kas brīdina pilotus par bīstamu tuvošanos zemei. Turklāt atslēgt sistēmu varēja pieprasīt Smoļenskas lidosta, kura kā daudzas lokālās lidostas izmanto citu sistēmu attāluma noteikšanai līdz nosēšanās vietai.

Balstoties uz šiem un citiem faktiem, vairākos interneta medijos secināts, ka traģisko aviokatastrofu noorganizēja Krievijas specdienesti.

Tikmēr Polijas masu mediji ar atsauci uz ģenerālprokuroru Andžeju Seremetu vēsta, ka lēmums par avarējušās lidmašīnas "melno kastu" satura atklāšanu tiks pieņemts pēc tam, kad visi ieraksti no Krievijas nonāks Polijā.

"Mēs neko neslēpsim, lai nerastos pamats aizdomām," iepriekš solīja Seremeta.

Kā ziņots, 10. aprīlī lidmašīnas avārijā pie Smoļenskas pilsētas Krievijas rietumos gāja bojā Polijas prezidents Lehs Kačiņskis, viņa dzīvesbiedre Marija, vairāki Polijas Seima un Senāta locekļi, garīdznieki un augstas militārpersonas.

No Varšavas uz Smoļensku lidojušajā lidmašīnā "Tu-154" atradās oficiālā delegācija, kas bija ceļā uz piemiņas pasākumu Katiņas slaktiņa memoriālā pie Smoļenskas. Pavisam katastrofā gājuši bojā 96 cilvēki.

Veicot nolaišanos Smoļenskā, lidmašīna aizskārusi kokus, aizdegusies un ietriekusies zemē. Nolaišanās laikā, lidostas tuvumā bijusi bieza migla.

Aculiecinieka video:

Poļu žurnālista video:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!