Karostas tilta atjaunošanai Liepājas ostā nepieciešami vismaz 1,4 miljoni latu, informēja Liepājas ostas pārvaldnieks Aivars Boja.
Šādi aprēķini izdarīti neilgi pēc Gruzijas tankkuģa "Anna" ietriekšanās Karostas Kalpaka tiltā.

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija (SM) aicinās valdību arī par 1,16 miljoniem latu palielināt nacionālo finansējumu Liepājas ostas pievedceļu rekonstrukcijas projektam, jo izdevumus palielinājusi kuģa "Anna" iebraukšana Karostas tiltā.

Projekts guvis Eiropas Komisijas atbalstu, un no Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda piešķirti 5,97 miljoni latu, bet nacionālais finansējums sasniedz 2,05 miljonus latu.

Paredzēts būvēt jaunu ostas pievedceļu un dzelzceļu, atjaunot tiltu, kā arī ieguldīt līdzekļus citos nepieciešamajos infrastruktūras objektos.

Šā gada jūlijā atklātā konkursā parakstīts līgums par Karostas tilta renovāciju. Tomēr jūlija vidū Liepājas ostā notika tankkuģa "Anna" sadursme ar tiltu, kā dēļ sagrauta tā ziemeļu daļa.

Negadījuma dēļ ievērojami pieaugušas tilta renovācijas izmaksas. Lai varētu atjaunot tiltu, sasniedzot Eiropas Komisijas lēmumā noteiktos projekta mērķus minētajā termiņā, papildus nepieciešami 1,16 miljoni latu.

Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei pret kuģi "Anna" pastāv jūras prasība par 1,77 miljoniem latu. Liepājas pilsētas dome un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvalde apņēmusies apdrošināšanas atlīdzību par kuģa nodarītajiem zaudējumiem, nepārsniedzot papildus piešķirto valsts budžeta līdzfinansējuma summu, atmaksāt valsts budžetā.

13.jūlijā Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvalde kā pasūtītāja nolēmusi būvdarbu līgumā paredzētos darbus atlikt uz nenoteiktu laiku līdz lēmuma par turpmāko rīcību pieņemšanai. Lai nebūtu jāzaudē Kohēzijas fonda piešķirtie līdzekļi un tiktu sasniegti projekta mērķi, Satiksmes ministrija aicina valdību steidzami pieņemt lēmumu par papildu līdzekļiem projektam.

Jau ziņots, ka 12.jūlijā Liepājas ostā, Karostas kanālā, ar Gruzijas karogu peldošais tankkuģis "Anna" ieskrēja vēsturiskā Kalpaka tilta Ziemeļu daļā un to sadragāja.

Karostas tilts projektēts 1903.gadā. Tas uzbūvēts un nodots ekspluatācijā 1906.gadā. Pirmā pasaules kara laikā tilts daļēji nopostīts. Tas atjaunots 1932.gadā.

No 1941. līdz 1945.gadam tilts postīts atkal - vācu un padomju aviācijas uzlidojumos. Tilta metāla konstrukcijas saliektas, savērptas vai sacaurumotas, un kara sekas redzamas vēl šobrīd.

Tilts būvēts pagriežams, lai nodrošinātu kuģu kustību pa Karostas kanālu un lai būtu iespējams arī nodrošināt sauszemes kustību uz Karostas rajonu.

Tilta metāla konstrukcijas izgatavotas Brjanskā, bet izgriežamie mehānismi un elektromotors - Beļģijā. Izgaismošanai kalpoja astoņi dekoratīvi laternu stabi, no kuriem palicis tikai viens.

Tiltam ir divi laidumi, nesošo konstrukciju veido divas mainīga augstuma tērauda kopnes. Brauktuves platums ir 7,3 metri, katrā brauktuves pusē - 1,5 metrus platas ietves gājējiem. Brauktuvi un ietves sedz koka dēļu klājums.

Tilta garums ir 132,28 metri, centrālā laiduma garums - 64 metri, augstums virs jūras līmeņa - 8,32 metri.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!