Foto: DELFI Aculiecinieks
21.maijā rītā Somijas dienvidu pilsētas Haminas ostā ienāca Krievijas lielākais burinieks "Sedov." Tas var ieinteresēt latviešu jūrniekus, kas uz šī kuģa ieguva jūras braucēja profesiju. Arī Liepājas cilvēkus, kas šo burinieku pie sevis redzēja reidā piecus gadus.

Kuģa garums 117,5m, platums 14,6m, iegrime 6,5-7,5m. No četriem augstākais ir grotmasts - 63,5m. Kopā kuģim ir 32 buras. Kopējais buru platums ir 4192 kvadrātmetri. Ar burām kuģis spēj attīstīt 18 mezglu ātrumu, bet ar dzinēju -13 mezglus.

"Sedovs" būvēts Vācijas pilsetā Ķelnē 1921.gadā. Tā īpašnieks sākotnēji to nosauca savas meitas vārdā "Magdalena Vinnen" un tas pārvadāja vilnu un labību no Austrālijas un Amerikas.

Sakarā ar tvaikoņu attīstību burinieku ēra beidzas, un kuģi nopirka Ziemeļvācijas kompanija "Lloid." Buriniekam tiek dots vārds "Kommandor Johnson". Īpašnieks izmantoja kuģi jūrnieku apmacībai, iesaistot kursantus kā bezmaksas darba spēku tirzniecības preču iekraušanai un izkraušanai.
Pēc 2. Pasaules kara PSRS, ka reparāciju no Vācijas saņem trīs buru kuģus, kuriem tiek doti vārdi "Sedov", "Kruzenštern" un "Tovarišč".

Kuģot nespējīgais "Sedov" nostāvēja Liepājas ostas reidā no 1946.g. līdz 1951.g. Tikai 1952.g. kuģis, kas nesa pazīstamā krievu polārpētnieka Georgija Sedova (1876-1914) vārdu, izgāja savā pirmajā peckara braucienā. Šodien burinieks pieder Murmanskas Valsts tehniskai unversitātei.

"Sedova" ekipāža sastāv no 65 cilvēkiem. Kursanti 109. Prakses vadītāji 4. Kopā 178 cilvēki.

(teksta turpinājums zem fotogalerijas)


Painteresējos par apmācības apjomu. Kursantam jāzina mastu un takelāžas nosaukumi, kas kopumā ir veseli 30 un patapināti no angļu valodas, kā arī ne mazāk sarežģīto taisno buru 18 nosaukumi, 14 slīpo buru, 18 tauvu un virvju, vēl 21 buru stiprinājumu un savienojumu un vēl 36 nosaukumi, kas man nepadodas izskaidrojumam. Taču ar to vēl ir par maz! Jāpārzin vismaz 16 jūras mezglu veidi un 224 aprīkojuma stiprināšanas vietas. Visi šie nosaukumi, mezgli un komandas ir labi japārzin arī angļu valodā.

Jaunajiem jūrniekiem laika pārdomām un blēņām praktiski nav. Pēc kursa pabeigšanas tiek piešķirta II klases matroža kvalifikācija. Kopējais mācību ilgums ir: ar 9 klašu izglītību - 3 gadi un 10 mēneši, bet, ja jaunietim jau kabatā ir vidusskolas diploms, tad 2 gadi un 10 meneši. Lai iegūtu augstāko izglītību, jāmācās piecus ar pusi gadus.

Šo "Sedova" ceļojumu bija iespējams veikt tikai ar firmas Novatek materiālo atbalstu. Kopsumma sastāda 40 miljonus rubuļu. Tapēc uz burām un jūrnieku formas tērpiem ir firmas Novatek zīmols.

Biju apmierināts ar kuģa apskati un iegūto informāciju. Tagad skatos uz jūrniekiem ar daudz lielāku bijību un cieņu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!