Foto: Aizsardzības ministrija

Ceturtdien, 14. septembrī, starptautiskajā lidostā "Rīga" nosēdusies NATO agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas (AWACS) lidmašīna, kas ieradusies no Gaisa spēku bāzes Geilenkirhenē, Vācijā, portālu "Delfi" informēja Aizsardzības ministrijā (AM).

Latvijā ieradās Sabiedroto spēku augstākās virspavēlniecības Eiropā komandiera vietnieks ģenerālis sers Džeimss Everards un NATO agrīnās brīdināšanas un kontroles spēku komandiere ģenerālmajore Davna Danlopa, pirms tam veicot novērošanas un gaisa telpas kontroles lidojumu no Gaisa spēku bāzes Gailenkirhenē līdz Rīgai.

AWACS lidmašīnas ir vienīgie NATO īpašumā esošie gaisakuģi. AM skaidro, ka NATO neizmanto kopējo finansējumu, lai pirktu militāro spēju platformas, proti, kuģus un tankus, jo tā ir katras dalībvalsts individuāla izvēle un atbildība.

Geilenkirhene ir galvenā bāzes vieta Eiropā AWACS lidmašīnu lidojumiem, jo no 19 lidmašīnām, kas Eiropā veic lidojumus, 16 bāzējas tieši Geilenkirhenē. Vēl trīs atrodas Vašingtonā, Lielbritānijā.

AM informē, ka kopš Krimas aneksijas 2014. gadā tiek novērota arī Latvijas gaisa telpa. Reaģējot uz situāciju Ukrainā, NATO Ziemeļatlantijas padome 2014. gada 10. martā ieviesa atbalsta pasākumu plānu, tādējādi demonstrējot alianses vienotību un apņēmību aizsargāt sabiedrotos. 2014. gada 13. martā NATO atbalsta pasākumu programmas ietvaros notika pirmais NATO agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidojums no NATO bāzes Geilenkirhenē, Vācijā.

Latvijā AWACS lidmašīna viesojusies divas reizes — 2004. gadā, pirms Latvijas iestāšanās NATO. Savukārt 2016. gada 11. oktobrī pirmo reizi kopš iestāšanās NATO AWACS lidmašīna piezemējās Rīgas lidostā, demonstrējot pasaulei NATO klātbūtni un lojalitāti Latvijai, Lietuvai, Igaunijai, Polijai un Rumānijai.

AWACS lidmašīnas kopš 2014. gada pavasara ir veikušas vairāk nekā 1000 novērošanas un gaisa telpas kontroles lidojumus.

Lidmašīna uzbūvēta uz "Boeing 707" bāzes. Lidmašīnas astes galā atrodas deviņus metrus diametrā liels radars, kas apgādā apkalpi ar datiem, ko analizē datori un citas elektroniskās iekārtas lidmašīnā.

Parasti lidmašīnas lido astoņas stundas aptuveni desmit kilometru augstumā, nosedzot vairāk nekā 400 kilometru novērojamās platības.

Gaisa kuģa maksimālais ātrums ir 853 kilometri stundā. Degvielas ietilpība — 89 610 litri. Spēja lidot bez papildu uzpildes — 11 stundas. Šī modeļa lidmašīnām iespējama uzpilde gaisā, ko veic ar gaisa tankkuģa KC-135 palīdzību. Arī šī lidmašīna izvietota Geilenkirhenē, nodrošinot ilgstošu AWACS uzdevumu izpildi.

Lidmašīnas ekipāža ir divi piloti, lidojuma inženieris, navigators un 12 apkalpes locekļi, no kuriem vairāki atrodas taktiskajā operāciju centrā. Modernizētajā AWACS versijā pilotu kabīnē paredzētas trīs vietas, jo tehnoloģiskās inovācijas aizstāj navigatoru. Gaisakuģa garums ir 46,61 metri, augstums — 12,73 metri. Tukšas lidmašīnas masa ir 78 000 kilogrami, bet ekipētas — 147 420 kilogrami.

WACS nodrošina plaša spektra uzdevumu izpildi, piemēram, gaisa kontroli, pretterorisma akciju atbalstu, evakuācijas, agrās brīdināšanas un krīzes reaģēšanas operācijas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!