Foto: LETA
Lai izpildītu minimālās autobusu vadītāju prasības par stundas likmi septiņi eiro, Autotransporta direkcijai (ATD) vajadzīgi papildu trīs miljoni eiro, žurnālistiem pastāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Kā ziņots pie Satiksmes ministrijas (SM) ceturtdien apmēram 60 Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta arodbiedrības (LAKRS) biedri protestēja pret autobusu vadītāju zemajām algām. Viena no prasībām bija noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņu eiro apmērā stundā.

Godiņš pastāstīja, ka katru gadu sabiedriskā transporta pārvadātājiem maksātās dotācijas pieaug. 2014. gadā atlīdzība bija nepilni 17 miljoni eiro, bet 2018. gadā tas ir jau 21 miljons eiro. Arī ikmēneša atlīdzība transportlīdzekļu vadītājiem katru gadu pieaug. Piemēram, 2015. gadā bruto alga bija 648 eiro, bet 2018. gadā tie ir 833 eiro. Arī stundas likme pieaug un pašreiz tā ir 5,85 eiro, norādīja Godiņš.

"Mēs saprotam vēlmi pēc lielākas algas un mēs saprotam, ka autobusu vadītāji vēlas saņemt lielāku algu, nenostrādājot tik daudz stundas, bet tam visam jānotiek soli pa solim. Katru gadu alga tiek palielināta un katru gadu valstij izdevumi pieaug," pauda ATD valdes priekšsēdētājs.

Viņš informēja, ka ATD ir gatava piedāvāt priekšlikumu, kā risināt šo jautājumu pat tad, ja netiek noslēgta ģenerālvienošanās starp darba ņēmēju un darba devēju.

"Mūsu priekšlikums ir noteikt minimālo stundas likmi, zem kuras pārvadātāju piedāvājumi tiek noraidīti," pauda Godiņš. Šāda prakse esot ievērota arī iepriekšējos konkursos. "Mēs jau šobrīd bijām noteikuši stundas likmi 5,38 eiro, kas ir ļoti tuvu vidējai, bet nākamgad maijā, sludinot konkursu, stundas likme būs lielāka, visticamāk lielāka nekā šī brīža vidējā. Tā nesasniegs šos septiņus eiro, jo tas prasa būtisku finansējumu - mēs esam aprēķinājuši, ka, izpildot minimālās prasības, esošajam zaudējumu apmēram, lai to kompensētu, vajadzīgi vēl trīs miljoni eiro," norādīja Godiņš.

Godiņš aicināja protesta pārstāvjus pēc piketa pārrunāt ATD piedāvātos priekšlikumus.

Jau vēstīts, ka protestā pie SM autobusu vadītāji ceturtdien protestēja pret zemajām algām. LAKRS vadītājs Juris Kalniņš pastāstīja, ka viņi vēlas panākt atbilstošas dotācijas nozarē, lielākas stundas likmes, kā arī sakārtotu darba samaksas sistēmu no darba devējiem.

"Mēs ar ministru tikāmies jau februārī un darba devējam iesniedzām ģenerālvienošanās projektu. Diemžēl darba devēji ir atbildējuši, ka ģenerālvienošanos nevēlas slēgt, bet saistībā ar iepirkumiem piedāvā dažas minimālās normas ielikt konkursa nolikumos. Tas mūs neapmierina. Mēs savu piedāvājumu esam izvirzījuši, bet neredzam pretī neko," pauda Kalniņš. Viņš uzsvēra, ka autobusu vadītāji ir gatavi rīkot vēl protestus.

Piketā ieradušies autobusu vadītāji no Liepājas, Bauskas, Gulbenes, Ogres, Valmieras, Rīgas un citām pilsētām.

Protesta mērķis ir pievērst deputātu, valdības, darba devēju, sabiedrības un, it īpaši, SM uzmanību samilzušajām darba apstākļu problēmām transporta nozarē – pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.

Protestā arodbiedrība prasa nodrošināt atbilstošas dotācijas transporta nozarē pārvadājumiem ar autobusiem, kā arī noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņu eiro apmērā stundā. Tāpat LAKRS prasa noslēgt ģenerālvienošanos nozarē, galvenokārt paredzot minimālo garantēto darba algu un samaksu par darbgatavības laikposmu un maksimālo darbgatavības laikposmu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!