Foto: Shutterstock

Tā kā šobrīd viens no populārākajiem preču un pakalpojumu reklamēšanas veidiem ir sadarbība ar satura veidotājiem, jeb influenceriem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2019. gadā īstenoja uzraudzības projektu "Situācijas izpēte, uzraudzība par "influenceru" mārketingu sociālajos tīklos un ieteikumu izstrādāšana", un saziņas vietnē "Instagram" konstatēja četras nozīmīgas pārkāpumu grupas, portāls "Delfi" uzzināja PTAC.

PTAC konstatēja, ka "influenceri" nenorāda informāciju par publicētā satura komerciālo raksturu – attiecīgās informācijas veidošana un publicēšana ir apmaksāta, sponsorēta vai citādi materiāli motivēta, reklāma ir maldinoša, piemēram, reklāma, kuras ietvaros produktam tiek piedēvētas neesošas "brīnumainas" īpašības, netiek ievērotas īpašās reklāmai noteiktās prasības, piemēram, enerģijas dzērienu un uztura bagātinātāju jomā, kā arī daudzos gadījumos nebija nodrošinātas iespējas patērētājiem noskaidrot komercprakses īstenotāju identificējošu informāciju.

Īstenojot principu "Konsultē vispirms", tika organizētas tikšanās ar "influenceru" mārketinga jomas pārstāvjiem, veikta individuāla saziņa ar konkrētiem "influenceriem" un publicētājiem, kā arī citi pasākumi tirgus dalībnieku informēšanai par tiesību aktu prasībām un konstatētajiem pārkāpumiem.

PTAC izstrādāja un publicēja ieteikumus, kur izklāstīti galvenie principi, kas jāievēro "influenceriem", tiešā vai netiešā veidā reklamējot produktus savos sociālo tīklu profilos.

PTAC akcentē, ka, lai veiktu operatīvu un "influenceru" mārketinga videi atbilstošu individuālo saziņu ar satura veidotājiem, arī pats centrs izveidojis iestādes "Instagram" profilu un, iespēju robežās centās izmantot "Instagram" direct message iespējas.

"Diemžēl daudzos gadījumos "influenceris" izvēlējās nesadarboties ar uzraudzības iestādi un šāda veida saziņa nesniedza rezultātu," rezumē PTAC.

PTAC ieskatā "influenceru" rīcība, ignorējot vai bloķējot saziņu ar uzraudzības iestādi, vērtējama kā patērētāju tiesību aizsardzībai un profesionālajai rūpībai neatbilstošas prakse.

2020. gadā PTAC turpinās uzraudzīt "influenceru" mārketinga vidi, īpašu uzmanību pievēršot dažādu "brīnumlīdzekļu" piedāvāšanai un pārdošanai patērētājiem, īpaši saistībā ar maldinošām norādēm par ietekmi uz cilvēku veselību.

PTAC aicina patērētājus būt piesardzīgiem attiecībā uz "influenceru" sniegto informāciju, kritiski vērtējot katras tās ticamību, kā arī informēt par neatbilstošu praksi un pārāk brīnumainiem piedāvājumiem PTAC.

Vienlaikus PTAC vērš uzmanību uz to, ka patērētājiem pašiem ir iespējams piedalīties "influenceru" mārketinga vides uzlabošanā, ziņojot par pārkāpumiem pašām sociālo tīklu platformām, piemēram, izmantot "Report Add" vai citus piedāvātos līdzekļus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!