Foto: LETA

Aizsardzības ministrijas (AM) ieskatā pilotprojekts, kura laikā 13 vidējās izglītības iestādēs tika ieviests mācību priekšmets "Valsts aizsardzības mācība", bijis veiksmīgs, kā arī veicinājis izglītojamo disciplīnu un uzlabojis viņu uzvedību, izriet no ministrijas informatīvā ziņojuma, kas iesniegts izskatīšanai valdības sēdē otrdien, 10. augustā.

Ziņojumā norādīts, ka pilotprojekta laikā gūtās atziņas sniedza būtisku ieguldījumu valsts aizsardzības mācības programmas parauga izstrādē, kā arī ļāva novērst atsevišķas nepilnības iecerētajā programmas īstenošanā.

Integrējot jauno mācību priekšmetu izglītības programmās, izglītības iestādes saskārās arī ar vairākiem izaicinājumiem, piemēram, stundu plāna pielāgošanu tam, lai ik mēnesi vienā dienā izglītojamie varētu apgūt astoņas nodarbības, jaunsargu instruktoru pilntiesīgu iesaistīšanu izglītības iestādes dzīvē u.c.

Vienlaikus atsevišķas izglītības iestādes arī uzsvērušas, ka valsts aizsardzības mācības īstenošana veicinājusi izglītojamo interesi par mācībām tieši šajā izglītības iestādē. Izglītojamajiem patikušas praktiskās nodarbības ārā, iespēja "izkustēties", kā arī izmēģināt ko jaunu. Kopumā iezīmējies arī tas, ka izglītojamie, kuri apgūst valsts aizsardzības mācību, kļuvuši disciplinētāki, uzlabojusies viņu uzvedība un augusi pašapziņa. Priekšmetu ļoti labprāt apguva arī meitenes, uzsvērts informatīvajā ziņojumā.

Tālākie darbi

Lai nodrošinātu, ka valsts aizsardzības mācību var apgūt ikviens izglītojamais, tostarp arī izglītojamie, kuri savas reliģiskās vai filozofiskās pārliecības vai citu objektīvu apstākļu dēļ nevar apgūt kādu valsts aizsardzības mācības priekšmeta daļu (piemēram, temata "Drošas darbības ar ieročiem" nodarbības), Jaunsardzes centrs, sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, ir izstrādājis papildu nodarbības plānus t.s. "alternatīvām nodarbībām".

Šajās nodarbībās izglītojamie iepazīsies, piemēram, ar savas pašvaldības civilās aizsardzības plāniem, "pelēkās zonas" (Grey Zone) konceptu u.c. Šobrīd ir izstrādāts arī "Valsts aizsardzības mācības" specializētā kursa programmas paraugs vispārējās vidējās izglītības pakāpē, kuru īsteno tālmācības formā 78 mācību stundām, kas nākotnē dos iespēju priekšmetu ierobežotā apjomā apgūt arī tiem izglītojamiem, kas vidējo izglītību iegūst attālināti, tajā skaitā uzturoties ārvalstīs.

Valsts aizsardzības mācībā tālmācība var būt efektīvāka par klātienes nodarbībām tikai atsevišķu tematu apgūšanai, kopumā tās īstenošanā būtiska ir izglītojamo sadarbība un praktisku iemaņu apguve, ko tālmācības ietvaros ir ļoti grūti nodrošināt. Attiecīgi arī sagatavotais tālmācības programmas paraugs paredz iespēju izglītojamiem pēc savas iniciatīvas tomēr piedalīties klātienes nodarbībās, atzīmēts ziņojumā.

Pandēmijas ēnā

Šobrīd valsts aizsardzības mācība, kā izvēles priekšmets, tiek īstenota jau 69 izglītības iestādēs un to apgūst vairāk nekā 2000 izglītojamo.

Ziņojumā uzsvērts, ka lielākais izaicinājums mācību procesam 2020./21. mācību gadā bija Covid-19 pandēmija, kas liedza organizēt klātienes nodarbības.

"Lai gan jaunieši ātri pielāgojās jaunajai situācijai, attālinātais mācību formāts nav piemērots pilnvērtīgai šī priekšmeta apguvei. Valsts aizsardzības mācībā izšķiroši svarīga ir izglītojamo savstarpējā mijiedarbība, kinestētiskas darbības un piemērota mācību vide," skaidrots ziņojumā valdībai.

Nākotne

Lai noteiktu pamatjautājumus, kas saistīti ar valsts aizsardzības mācības īstenošanu, kā arī definētu Jaunsardzes mērķus, tika izstrādāts jauns likums – Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likums, kas stājās spēkā šī gada 5. janvārī.

Likumā nostiprināts, ka līdz 2024. gada 31. augustam valsts aizsardzības mācība vidējās izglītības pakāpē tiks īstenota kā specializētais kurss veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomā, savukārt no 2024. gada 1. septembra aizsardzības mācība būs obligāts mācību priekšmets vidējās izglītības standartā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!