Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Turkmenistāna ar grandiozu ceremoniju janvāra beigās uzsāka kārtējo megaprojektu – lielceļu, kuram valsti jāpārvērš starptautiskā loģistikas un tirdzniecības mezglā, ziņo "Eurasia Net". Ar līdzīgu mērķi valstī pērn tika atklāta reģiona mērogiem grandioza transporta osta, kurai gan joprojām nav rasts pielietojums.

Par līdzekļiem nedaudz vairāk nekā divu miljardu eiro apmērā turkmēņi grasās izbūvēt 640 kilometru garu un astoņas joslas platu šoseju starp Irānas robežai salīdzinoši tuvo galvaspilsētu Ašgabatu un Tirkmenabatu netālu no Uzbekistānas robežas. Tā būšot aprīkota ar digitālām ceļazīmēm un satiksmes informācijas stendiem, ātruma radariem, vērienīgiem vairāklīmeņu krustojumiem un maksas iekasēšanas punktiem.

Turkmenistānas amatpersonas lepni atzīmē, ka šis ir pirmais šāda mēroga projekts, kuru pilnībā īstenos vietējā kompānija "Turkmen Awtoban". Tā esot pastarpināti saistīta ar līdera ģimeni un vērienīgos līdzekļus projektam saņems no valsts centrālās bankas 20 gadu aizdevuma formātā ar 1% likmi.

Lai uzsvērtu projekta grandiozitāti, atklāšanas pasākumā uz paredzēto trasi atvests tik liels traktoru, kravas automašīnu, buldozeru, cementa maisītāju un citu tehnikas vienību daudzums, ka to rindas gals ar neapbruņotu aci nav bijis saskatāms. Turklāt simtiem jaunu sieviešu vicinājušas karogus un dejojušas tradicionālās dejas uz gariem paklājiem, bet desmitiem pavāru gatavojuši plovus un citus tradicionālos ēdienus, kas ilgi demonstrēts valsts televīzijā, lai demonstrētu pārpilnību, raksta "Eurasia Net".

Medijs vērtē, ka summa ap 3,5 miljonu apmērā par vienu kilometru, ņemot vērā, ka apvidū nav gandrīz nekādu dabisku šķēršļu, un darbaspēka izmaksas ir ārkārtīgi zemas, ir ievērojami "uzpūsta". Pirmās investīcijas gan esot bijušas redzamas jau vērienīgajā atklāšanas pasākumā – lielo tehnikas kolonnu pārsvarā veidojušas jaunas Šveices "Liebherr" un britu "JCB" transportlīdzekļi.

Medijs uzsver, ka šajā pasākumā nav piedalījies pats valsts autoritārais līderis Gurbanguli Berdimuhamedovs, bet gan viņa 37 gadus vecais dēls un potenciālais pēctecis valsts līdera amatā Serdars. Berdimuhamedovs juniors tikai janvārī tika iecelts par Ahala vijaleta gubernatora vietnieku, kas tiek tulkots kā mēģinājums viņu izglītot pārvaldes lietās. No šī vijaleta nāk vairums turkmēņu elites pārstāvju, kā arī pati Berdimuhamedovu saime.

Vērienīgo ceļa būvi amatpersonas sola pabeigt 2023. gadā. Pirmais posms no Ašgabatas līdz Tedženai tikšot pabeigts jau nākamgad, līdz 2022. gadiem tiks pabeigts posms līdz Mari, bet pēdējais posms attiecīgi līdz 2023. gadam.

Pompozā projekta atklāšana nav atlikta pat par spīti paralēlā projekta, turku uzņēmuma "Polimeks" būvētā lielceļa Ašgabata-Kaspijas jūra, iesaldēšanai neapmaksātu rēķinu dēļ.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!