"Pasaules mērogā raugoties, mēs esam maza kompānija, taču ar spēcīgu produktu, un tas nozīmē, ka daudz jāstrādā, lai nestu uzņēmuma vārdu pasaulē," saka JZ Microphones valdes loceklis Andris Ēvelis. Pielietojot pašu izstrādātu, unikālu tehnoloģiju, Latvijas uzņēmums rada izcilas kvalitātes un izsmalcināta dizaina mikrofonus, tāpēc nav nekāds brīnums, ka tos izvēlas visprasīgākās ierakstu studijas un leģendāras mūzikas zvaigznes.
Lai arī zīmols JZ Microphones pastāv kopš 2007. gada, mikrofoni šai komandai ir pazīstami vairāk nekā 30 gadu. Viss sākās ar to remontu, kas ļāva izpētīt un iepazīt tehnoloģiju. Tad sekoja sadarbība ar vairākiem zīmoliem (Blue, Violet Design), līdz dzima JZ Microphones, un panākumi vairs nebija ilgi jāgaida.
Kā skaidrojat, ka jūsu produkcija spēj konkurēt ar savas nozares gigantiem, kuri ražošanā iegulda miljonus un labākos prātus?
Mūsu pieredze industrijā un latvieša centīgums ļauj saražot augstas kvalitātes produktus. Tieši fakts, ka ražojam tepat, Latvijā, izmantojot augstākās kvalitātes īpaši atlasītas elektroniskās komponentes, atver mums daudz durvju.
Kādi svarīgi fakti un notikumi raksturo jūsu uzņēmumu?
Mēs jau 12 gadus ražojam ar roku darinātus augstas kvalitātes studijas mikrofonus, un mūsu noslēpums ir unikālā Golden Drop Capsule tehnoloģija. JZ Microphones produktus var atrast teju visā pasaulē, piemēram, pie tādiem producentiem kā Rafa Sardina, Thom Russo, Sylvia Massy, Marc Urselli, Rob Chiarelli, Andy Gill, Romesh Dodangoda. Mūsu galvenie tirgi ir ASV, Eiropa, Ķīna, Japāna un Koreja.
Ar kādu inovāciju, savas kompānijas jaunatklājumu, visvairāk lepojaties?
Man pašam ļoti patīk dizains. Ticu, ka liela loma mūsu panākumos ir tieši īpašajam dizainam, taču tas, ar ko izceļamies tehnoloģiski, ir unikālā Golden Drop Capsule technology. Katrā mūsu mikrofona kapsulā ir zelta punktu pārklājums, kas dod lielāku jutīgumu un akurātāku skaņu nekā konkurentiem.
Ilgu laiku pro audio industrijā visi mikrofoni izskatījās pēc metāla trubām; tas mums ļāva iestaigāt savu taciņu uz pavisam citādu dizainu.
Taču nav jau tā, ka specifiskais mikrofona dizains tikai priecē acis – teju katram elementam ir sava funkcionālā nozīme. Plakanais mikrofona siets dod tiešāku kontaktu skaņas avotam ar kapsulu; lielie caurumi korpusā ļauj mikrofonam mazāk vibrēt saskarē ar skaņu plūsumu; dažāda veida turētāji mazina vibrācijas, kas nāk no mikrofona statīva.
Tomēr, lai gan esam radījuši savu rokrastu, dizainam nav robežu – mēs regulāri eksperimentējam ar jaunām krāsām, izliekumiem utt.
Vai jūsu nozarē var runāt par dizaina, stila, modes tendencēm?
Lielākā daļa ražotāju vēl aizvien izmanto cilindrveida korpusus, līdz ar to ir grūti spriest par aktuālām tendencēm. Vēlos akcentēt ko citu – nu jau vairāki ražotāji ir laiduši klajā mikrofonus, kas ar īpašas programmatūras palīdzību spēj piedāvāt lietotājam vairākas skaņas vienlaikus. Ja tradicionāli mikrofons spēj dod tikai to skaņas nokrāsu, kas rūpnieciski paredzēta un nav maināma, tad šobrīd tehnoloģija ļauj sintezēt skaņu īpašā programmā. Tas ir līdzīgi kā Instagram filtri bildēm.
Kādus neparastus kopmlimentus esat saņēmuši par savu darbu?
Vispatīkamāk, ja kāds pasaules līmeņa producents paziņo, ka savu 5800 dolārus vērto leģendāro mikrofonu ir iemainījis pret mūsu ražojumu. Pērn mūsu draugs, producents Marc Urselli, ierakstīja Bono (U2) ar mūsu Black Hole mikrofonu, un tikko ar mūsu Vintage 67 mikrofonu izvēlējās strādāt AKON.
Kas jūsu izpratnē ir ideāla skaņa?
Uzskatu, ka ideāla ir reālā skaņa bez jebkādiem kropļojumiem vai nokrāsu maiņas. Mēs esam slaveni ar savu Black Hole sēriju, kas "nekrāso" skaņu vispār un dod supertīru signālu. Jautājums – vai visi producenti un inženieri meklē tīru skaņu? Noteikti nē. Līdzīgi kā katram no mums ir citāds balss tembrs, katram nepieciešams nedaudz citāds mikrofons, lai izceltu balss īpatnības un notušētu defektus.
Kādus skaņdarbus jūs ņemtu sev līdzi kosmosā, kāda būtu jūsu zelta izlase?
Tā kā pats daudz darbojos ar mūzikas radīšanu, šis jautājums nav vienkāršs! Sastādot zelta izlasi, es noteikti apbruņotos ar Hans Zimmer diskogrāfiju (skaņdarbi no filmām), pievienotu arī savu mīļāko bērnības grupu The Beatles un kaut ko modernāku, piemēran, Imagine Dragons, Lady Gaga un Khalid (šis man ir jaunatklājums). Bet, ja runājam par došanos kosmosā, man pietiktu ar akustisko ģitāru – padziedātu zināmus gabalus, kaut ko sacerētu pats, un dvēsele būtu paēdusi.
Konkursā "Eksporta un inovācijas balva 2008" uzņēmums ieguva 3. vietu kategorijā "Inovatīvākais produkts".