Foto: unsplash.com
Uzliec virtuālās realitātes brilles un nokļūsti pavisam citā pasaulē! Kā tas vispār ir iespējams? Ja vēl pirms vairākiem gadiem mums tas šķita kā tāla nākotne, tad šobrīd virtuālā realitāte ir neaizstājams atbalsts daudzās jomās. Kāda šīs nozares attīstība ir sagaidāma turpmāk? Uzzini rakstā, kas tapis sadarbībā ar "VR Room Riga" "GUNSnLASERS"!

Kā radās virtuālā realitāte?

Patiesībā virtuālās realitātes (VR) tehnoloģijai ir sena vēsture. Pirmās VR aprises ir meklējamas jau pagājušajā gadsimtā. Tiesa, līdz brīdim, kad virtuālā realitāte sāka līdzināties kam tādam, ko šobrīd saprotam un pielietojam mēs, pagāja vairāki gadu desmiti.

Nozīmīgākie VR vēstures pavērsieni:

1960. gadi: Ivans Sazerlends izgudroja pirmo VR uz galvas piestiprināto displeju (HMD) ar nosaukumu "The Sword of Damocles". Tā bija apjomīga ierīce, kas karājās pie griestiem. Tai bija stereoskopisks displejs un galvas kustību izsekošanas iespējas;

1980. gadi: Džerons Lanjē ieviesa terminu "virtuālā realitāte". Viņš arī nodibināja uzņēmumu "VPL Research", kas ražoja dažas no agrākajām komerciālajām VR sistēmām;

1990. gadi: tehnoloģija kļuva pieejamāka un līdz ar to strauji pieauga cilvēku interese par VR ierīcēm. Sāka parādīties dažādas virtuālās brilles un tādi uzņēmumi kā "Sega" un "Nintendo" izlaida pirmās VR spēļu sistēmas. Ziemeļamerikā un Eiropā tika atvērtas pirmās VR arkādes jeb iekārtas virtuālo spēļu spēlēšanai;

2000. gadi: vērojams VR tehnoloģiju attīstības kritums, jo samazinājās cilvēku interese un investīcijas izsīka. Tomēr pētniecība un pārmaiņas turpinājās akadēmiskajā un militārajā vidē;

2010. gads: interese par VR atkal uzplauka, jo sāka parādīties jaunas tehnoloģijas, tai skaitā, inovatīvas virtuālās realitātes brilles. Piemēram, "Oculus Rift" un "HTC Vive" VR pieredzi padarīja vēl pieejamāku un kvalitatīvāku. Pieaugot viedtālruņu lietotāju skaitam, tika izstrādātas arī mobilās virtuālās realitātes platformas, piemēram, "Google Cardboard" un "Samsung Gear VR";

2020. gadi: virtuālā realitāte turpina attīstīties un paplašināties. Parādās jaunas lietojumprogrammas un tehnoloģija tiek izmantota tādās jomās kā veselības aprūpe, izglītība, apmācības u. tml. Arī Covid-19 pandēmija parādīja VR potenciālu attālinātai sadarbībai. Joprojām plašākais pielietojums ir tieši izklaides nozarē.

Kā stāsta "VR Room Riga" pārstāve: "Kopumā virtuālā realitāte jau šobrīd kopš tās pirmsākumiem ir ievērojami attīstījusies. Taču tas nav viss! Ik gadu varam novērot, kā šī tehnoloģija attīstās. Uzņēmumi strādā pie jaunu ierīču un sistēmu izstrādes. Jau šobrīd izklaides sfērā izmantojam izcilas kvalitātes virtuālās realitātes brilles un ekrānus, tomēr pētījumi par vēl labākas pieredzes nodrošināšanu lietotājiem nesarūk. Tāpēc nav šaubu, ka virtuālā realitāte nākotnē spēlēs vēl nozīmīgāku lomu mūsu ikdienā."


Foto: unsplash.com

Fakti un statistika

Par VR nozīmi liecina arī dažādi statistikas dati, ar kuriem vērts iepazīties arī tev!

  1. VR tirgus apjoms 2020. gadā tika novērtēts 7,7 miljardu dolāru apmērā. Tiek prognozēts, ka līdz 2026. gadam tas pieaugs līdz pat 28,3 miljardiem ASV dolāru, vēsta "Mordor Intelligence".
  2. Ziemeļamerikas virtuālās realitātes tirgus 2020. gadā tika novērtēts 2,4 miljardu dolāru apmērā, un tiek prognozēts, ka līdz 2026. gadam tas pieaugs līdz 10,2 miljardiem dolāru, norāda "Mordor Intelligence" publicētie dati.
  3. 2020. gadā pasaules virtuālās brilles tirgus apjoms tika novērtēts 2,1 miljardu ASV dolāru apmērā, un tika pārdotas 6,4 miljoni vienības, liecina "Statistika" apkopotie dati.
  4. 2020. gadā lielāko VR tirgus daļu veidoja tieši VR spēļu un izklaides industrija, veidojot 50% no kopējiem tirgus ieņēmumiem, informēt "Markets and Markets".
  5. Veselības aprūpes nozare ir viens no visstraujāk augošajiem VR tirgiem, no 2020. līdz 2026. gadam pieaugot par apmēram 42%, norāda "Mordor Intelligence" sniegtā informācija.
  6. "Statistika" informē, ka 2020. gadā visā pasaulē bija aptuveni 171 miljons aktīvo VR lietotāju.
  7. "SuperData" apkopotā informācija liecina, ka 2020. gadā visvairāk pārdotās VR spēles bija "Half-Life: Alyx", "Beat Sabre" un "The Walking Dead: Saints & Sinners".
  8. 2020. gadā populārākās virtuālās realitātes brilles bija Oculus Quest. Tās veido 39% no visiem VR briļļu pārdošanas apjomiem, informē "Canalys".

"Cilvēku interese par virtuālo realitāti pieaug gan globālā līmenī, gan arī tepat pie mums, Latvijā. Pie mums, VR Room Riga, Mārkalnes ielā 10, cilvēki arvien biežāk nāk uzspēlēt virtuālās realitātes spēles, izvēloties to gan vienkārši kā atpūtu draugu lokā, gan veidu, kā nosvinēt dzimšanas dienu vai citus svētkus, piemēram, vecpuišu ballītes," stāsta "GUNSnLASERS" pārstāve.

Foto: unsplash.com

Ja arī tu vēlies izmēģināt virtuālās brilles un šīs tehnoloģijas sniegtās iespējas, apmeklē mājaslapu www.gunsnlasers.lv vai zvani pa tālr. 27274646 (pēc savienojuma spied taustiņu 1 un pēc tam atkal 1) un uzzini vairāk!

Nākotnes prognozes

Virtuālās brilles un cits VR aprīkojums pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis ievērojamu izaugsmi. Arī nākotnes prognozes norāda, ka attīstība turpināsies, piemēram, tādos virzienos kā:

izmantošanas iespējas: VR kļūs arvien populārāka, jo tehnoloģija kļūst progresīvāka un pieejamāka. Tas palielinās iespējas ieviest VR vēl nebijušās jomās, kā arī uzlabot pieejamību jau esošajās, tostarp izklaide, izglītībā, veselības aprūpe u.c.;

aprīkojuma uzlabošana: uzlabojoties virtuālās realitātes aparatūrai, virtuālās realitātes brilles un cits aprīkojums kļūs vieglāks, ērtāks un pieejamāks. Tādējādi lietotājiem būs vieglāk izmantot VR tehnoloģiju ilgāku laiku;

iespaidīgāka pieredze: attīstot programmatūru un aparatūru, sagaidāms, ka VR pieredze kļūs vēl iespaidīgāka nekā tā ir šobrīd. Tas ļaus lietotājiem justies tā, it kā virtuālā pasaule būtu realitāte. Tiek prognozēts, ka tas vēl vairāk veicinās VR tehnoloģiju izmantošanu;

plašāka izmantošana uzņēmējdarbībā: paredzams, ka virtuālo realitāti arvien vairāk izmantos uzņēmumi, lai rīkotu apmācības, virtuālas sanāksmes, produktu demonstrācijas u. tml. Tas ļaus ietaupīt laiku un naudu, vienlaikus nodrošinot saviem darbiniekiem un klientiem saistošāku pieredzi.

Kopumā mēs varam sagaidīt plašu izaugsmi un nepārtrauktas inovācijas, kas nesīs labumu un jaunas iespējas, piemēram, medicīnā, arhitektūrā, militārajā un citās jomās. Ja tu vēl neesi pamēģinājis virtuālās brilles, ir pēdējais laiks to darīt!

Foto: unsplash.com

Četri iemesli, kāpēc arī tev ir jāizmēģina virtuālā realitāte

VR ir unikāla tehnoloģija, kas piedāvā neatkārtojamu pieredzi ikvienam lietotājam. Tas ir veids, kā piedzīvot ko tādu, kas realitātē nenotiek vai nav iespējams. Lūk, vairāki iemesli, kāpēc arī tev ir vērts izmēģināt virtuālo realitāti!

  1. Izraušanās no ikdienas rutīnas. Izmantojot virtuālo realitāti, tu vari nokļūt citā pasaulē, piemēram, savā fantāziju zemē vai citā gadsimtā. Uzliec virtuālās realitātes brilles un izklaidējies, aizmirstot par ikdienas stresu un rutīnu!
  2. Piedzīvo ko jaunu. Vai kādreiz esi vēlējies darīt ko tādu, kas baida, šķiet pārāk bīstams vai dārgs? Izmantojot VR tehnoloģiju, tu vari izlēkt ar izpletni no liela augstuma, ceļot uz eksotiskām zemēm, ienirt okeāna dzīlēs vai rāpties klintīs. Tev ir nepieciešamas tikai virtuālās brilles un tu varēsi darīt jebko, par neizejot no sava mājokļa.
  3. Uzlabo savas zināšanas un prasmes. Ar virtuālās realitātes palīdzību, ikviens var papildināt savas zināšanas. Piemēram, piloti var lidot drošā vidē, militārpersonas pārbaudīt kaujas taktikas, savukārt ārstiem iespējams izmēģināt dažādas procedūras pirms veikt tās uz reāliem pacientiem.
  4. Socializējies. Virtuālā realitāte var būt sociāla pieredze, kas ļauj sazināties ar citiem īstiem cilvēkiem virtuālajā telpā. Tu vari spēlēt spēles, apmeklēt pasākumus un pavadīt laiku ar draugiem virtuālajā vidē jebkurā laikā!

Izvēlies "VR Room Riga" "GUNSnLASERS" izklaides parkā un piedzīvo jaunas emocijas! Uz vietas ir pieejams viss vajadzīgais izklaidei – virtuālās realitātes brilles, sviras, attēlošanas ekrāni, plaša spēļu izvēle, kā arī galdi un krēsli, lai vari sarīkot ballīti. Kā pieteikt savu pasākumu? Pavisam vienkārši! Raksti e-pastu uz info@gunsnlasers.lv, norādot vēlamo datumu, laiku un personu skaitu. Ienāc mājaslapā www.gunsnlasers.lv un aizpildi online kontaktformu!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!