Foto: Shutterstock.com

Virtuālā realitāte ir kļuvusi par mūsdienu neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Uzliekot virtuālās brilles, lietotāji nokļūst citā pasaulē, tādā veidā mācoties, izklaidējoties un strādājot. Virtuālā realitāte paver jaunas iespējas ļoti daudzās jomās. Kā tieši šī tehnoloģija ietekmē mūsu dzīvi? Lasi šajā rakstā, kas tapis sadarbībā ar VR Room Riga "GUNSnLASERS"!

Virtuālās realitātes evolūcija

Virtuālā realitāte (VR) gadu gaitā ir ievērojami attīstījusies. Tas, kas kādreiz bija futūristisku sapņu saturs, tagad ir plaukstoša tehnoloģija ar dažādām lietojumprogrammām, sākot no spēlēm un izglītības līdz veselības aprūpei un arhitektūrai. rakstā atklāj ievērojamo virtuālās realitātes evolūciju, izsekojot tās attīstībai no izdomātas koncepcijas līdz pat mūsdienu dzīves ikdienas realitātei! Ne velti, arī virtuālā realitāte Rīgā kļūst arvien pieprasītāka izklaides industrijā un ne tikai. Ja vēl salīdzinoši nesen virtuālā realitāte bija nedzirdēts koncepts, tad šobrīd tā spēlē arvien lielāku lomu.

Galvenie VR attīstības notikumi cauri gadsimtiem:

  • Pirms 20. gadsimta (agrīnās koncepcijas un zinātniskā fantastika) – agrīnās VR vīzijas dzima izgudrotāju iztēlē. Ievērojami zinātniskās fantastikas darbi, piemēram, Stenlija G. Vainbauma "Pygmalion's Spectacles" (1935) ieviesa ieskaujošas, mākslīgas vides jēdzienu;
  • 1950. un 1960. Gadi (VR koncepciju dzimšana) – 20. gadsimta vidū agrīnie eksperimenti lika pamatus VR koncepcijai. Ievērojami notikumi bija Mortona Heiligas Sensorama (1962), kas nodrošināja multisensoru pieredzi, un Ivana Sazerlenda 'Damokla zobens' (1968), agrīna uz galvas piestiprināta displeja (HMD) sistēma, kas tagad zināmas kā virtuālās brilles;
  • 1980. un 1990. gadi (celmlauža laikmets) – virtuālā realitāte ieguva ievērojamu uzmanību 80. un 1990. gados, kad parādījās datorgrafika, agrīnie HMD un ievades ierīces. Pētnieki un uzņēmumi, piemēram, "VPL Research" un "Virtuality", ieviesa agrīnas VR sistēmas;
  • Popkultūras un zinātniskās fantastikas ietekme - virtuālā realitāte iekļuva populārajā kultūrā, jo īpaši zinātniskās fantastikas literatūrā un filmās. Tādi darbi kā Viljama Gibsona filma "Neuromancer" (1984) un filma "Lawnmower Man" (1992) veicināja sabiedrības interesi un aizraušanos ar VR ierīcēm;
  • 0. gadu beigas līdz 2000. gadu sākums (VR stagnācija) – virtuālā realitāte saskārās ar problēmām, tostarp augstām izmaksām, ierobežotu apstrādes jaudu un bažām par šīs tehnoloģijas tālāko attīstības gaitu. Šo periodu bieži dēvē par "VR ziemu" intereses un investīciju krituma dēļ;
  • 2010. gadi (mūsdienu VR renesanse) – virtuālā realitāte piedzīvoja atdzimšanu 2010. gados, ko noteica datorgrafikas sasniegumi, pieejamā aparatūra un kaislīga izstrādātāju kopiena. "Oculus Rift", ko finansēja "Kickstarter", bija galvenā loma sabiedrības intereses atjaunošanā;
  • Dažādas lietojumprogrammas ārpus spēlēm – virtuālā realitāte paplašinājās daudzās nozarēs. Veselības aprūpē virtuālā realitāte tika izmantota apmācībām un terapijai. Izglītībā VR tika izmantota visaptverošai mācību pieredzei. Arhitektūras un dizaina profesionāļi izmantoja VR vizualizācijai un simulācijai. Šī tehnoloģija tika izmantota arvien vairāk ne tikai izklaidei un atpūtai, bet arī dažādās citās svarīgās jomās.

VR ir attīstījusies no agrīnas koncepcijas un eksperimentiem līdz modernai tehnoloģijai ar daudzveidīgu pielietojuma klāstu. Ja vēlies pamēģināt, dodies uz "GUNSnLASERS" VR Room Riga Mārkalnes ielā 10!

Foto: unsplash.com

Virtuālās realitātes nākotne

Tuvāko gadu laikā tiek prognozēti dažādi izaicinājumi un vienlaikus arī daudzsološas tendences. Virtuālā realitāte turpinās attīstīties neskatoties uz pastāvīgām problēmām, piemēram, cenu, pieejamību un nepieciešamību pēc saistoša satura. Jaunākās tendences ietver bezvadu virtuālās brilles un citas iekārtas, integrāciju ar paplašināto realitāti (AR) un koncepciju, kas paredz kopīgu, ieskaujošu tiešsaistes telpu.

Kā virtuālā realitāte atvieglo mūsu ikdienu šobrīd? Kā savā labā varam izmantot šo konceptu? Par to lasi raksta turpinājumā, ko sagatavojis VR Room Riga!

Neierobežotās VR iespējas mūsdienās

Virtuālā realitāte jeb vienkārši VR ir pārgājusi no nišas tehnoloģijas uz iespaidīgu produktu ar neierobežotu potenciālu. Kā norāda "GUNSnLASERS" virtuālā realitāte Rīgā, mūsdienās VR ir vairāk nekā tikai rīks aizraujošām spēlēm. Tā maina spēli dažādās nozarēs, sākot no veselības aprūpes līdz izglītībai, inženierijai, bruņotajiem spēkiem un ne tikai. Šī informatīvā raksta turpinājumā mēs apskatīsim pārsteidzošās VR izmantošanas iespējas mūsdienu pasaulē un to, kā tā maina mūsu mācīšanās un darba veidu. Turpini lasīt!

Foto: shutterstock.com

Izglītība un apmācība

  • Ieskaujošas mācību vides – virtuālā realitāte no jauna definē vārdu 'izglītība', radot visaptverošu mācību pieredzi. Studenti var iedziļināties vēsturiskos notikumos, izpētīt tālas planētas vai pat operēt virtuālas cilvēka ķermeņa daļas, uzlabojot savu izpratni gan teorētiski, gan praktiski.
  • Reālistiskas apmācību simulācijas – pateicoties virtuālai realitātei, apmācības ir kļuvušas ne tikai interesantākas, bet arī praktiskākas. Piemēram, ķirurgi var uzlabot savas prasmes ar reālistiskām ķirurģiskām simulācijām, citi medicīnas speciālisti izmanto VR procedūrām, diagnostikai un terapijai. Policisti var izspēlēt bīstamas situācijas, neradot draudus sev, šoferiem ir iespējams izbraukāt bīstamus maršrutus pirms viņi dodas tur realitātē u.tml.
  • Praktiskā zinātne – VR pārvērš zinātni par praktisku piedzīvojumu. Studenti var veikt virtuālus eksperimentus, izpētīt sarežģītas molekulārās struktūras un novērot cilvēka ķermeņa iekšējo darbību. Ievērojami eksperimenti un novērojumi palīdz ne tikai veiksmīgāk apgūt mācību vielu, bet arī nonākt pie interesantiem secinājumiem un pētījumiem.

Veselības aprūpe un terapija

  • Sāpju pārvaldība – VR ir izrādījies spēcīgs sāpju novēršanas līdzeklis. Pacienti var tikt transportēti uz nomierinošu virtuālo vidi, novēršot viņu uzmanību no sāpēm gan zobārsta krēslā, gan, piemēram, dzemdību laikā.
  • Ekspozīcijas terapija (exposion therapy) – VR nodrošina drošu un kontrolētu vidi efektīvai terapijai, palīdzot cilvēkiem pārvarēt fobijas, trauksmes izjūtu un pēctraumatisko stresu. Šis ir viens no efektīvākajiem psihoterapijas virzieniem, lai palīdzētu cilvēkiem izārstēt dažādas emocionālas traumas.
  • Fiziskā rehabilitācija - VR palīdz fiziskajai terapijai. Pacienti var veikt vingrinājumus virtuālajā pasaulē, padarot rehabilitāciju saistošu un motivējošu.

Izmantojot virtuālās brilles, cilvēki var nokļūt atbalstošā vidē, kas palīdz viņiem uzlabot savu garīgo un fizisko veselību.

Arhitektūra un dizains

  • Reāllaika vizualizācija – arhitekti un dizaineri izmanto virtuālo realitāti, lai piedāvātu klientiem un ieinteresētajām personām visaptverošus pārskatus par saviem projektiem pirms būvniecības sākuma, novēršot pārpratumus un ietaupot laiku un naudu.
  • Prototipu pārbaude – VR ļauj dizaineriem efektīvi pārbaudīt arhitektūras prototipus. Speciālisti virtuālajā vidē var novērtēt telpas praktiskumu vai pārbaudīt, piemēram, kā norisināsies cilvēku plūsma plānotajā sabiedriskajā objektā.
  • Globālā sadarbība – VR pārsniedz ģeogrāfiskās robežas, padarot starptautisku sadarbību dizaina un arhitektūras jomā vienkāršāku un ātrāku. Komandas dalībnieki no dažādām pasaules vietām var satikties vienā virtuālajā telpā, pārrunājot plānotos vai pabeigtos projektus.

Darbs un sadarbība

  • Attālais darbs – VR mazina plaisu starp attāli strādājošiem darbiniekiem. Virtuālās sapulču telpas piedāvā tādu klātbūtnes un sadarbības līmeni, kas var konkurēt ar klātienes sanāksmēm, potenciāli samazinot vajadzību pēc fiziskas ceļošanas.
  • Komandas sadarbība – starptautiskas komandas var strādāt kopā koplietotā virtuālajā vidē, uzlabojot savstarpējo sadarbību. Neatkarīgi no tā, vai tās ir prāta vētras sesijas vai projektu vadība, virtuālā realitāte tuvina komandas.

Izklaide un ne tikai

  • Iesaistošas spēles - lai gan VR spēles bija sākotnējais virtuālās realitātes virzītājspēks, tās turpina noteikt jaunus standartus ieskaujošajā izklaidē. Vienas no top spēlēm pašlaik ir "Half-Life: Alyx" un "Beat Saber". Kopumā VR spēļu klāsts ir ļoti plašs, tāpēc ikviens atradīs sev ko saistošu - sākot ar tipiskām kaujas spēlēm un beidzot ar dažādām simulācijām, kas ir piemērotas arī bērniem. Lielu spēļu izvēli piedāvā arī virtuālā realitāte Rīgā, Mārkalnes ielā 10.
  • Virtuālie koncerti un kinoteātri – VR ienes Tavā viesistabā reālu un klātesošu izklaidi. Apmeklē virtuālos koncertus un filmu seansus kopā ar draugiem vai darba kolēģiem no visas pasaules, nepieceļoties no sava dīvāna.
  • Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi – māksliniekiem paveras pavisam jaunas radošās robežas, pateicoties virtuālajai realitātei. No 3D skulptūrām līdz iespaidīgām virtuālās realitātes instalācijām. VR kļūst par audeklu neierobežotai mākslinieciskai izpausmei. Turklāt, šādā veidā māksla un kultūra kļūst pieejamāka sabiedrībai.

Foto: gunsnlasers.lv

VR izmantošanas iespējas mūsdienās ir šķietami bezgalīgas. Virtuālās brilles ir mainījušas mūsu pasauli, sākot no mācīšanās, darba un savstarpējās komunikācijas veida pārveidošanas līdz veselības aprūpes, arhitektūras un izklaides uzlabošanai.

VR Room Riga (virtuālā realitāte Rīgā) pārstāve piebilst: "Ņemot vērā, ka šī tehnoloģija nemitīgi turpina attīstīties, mēs varam tikai iedomāties, kādas aizraujošas jaunas robežas VR izpētīs nākotnē, tuvinot mūs ieskaujošākai un savstarpēji saistītākai pasaulei. Es ticu, ka virtuālā realitāte turpinās mūs pārsteigt un piedāvās tādas iespējas, par kurām šobrīd pat nevaram iedomāties."

Ja arī Tu vēlies izmēģināt un labāk saprast, kas ir virtuālās brilles un VR piedāvātās izklaides iespējas, dodies uz VR Room Riga! "GUNSnLASERS" virtuālā realitāte Rīgā atrodas Mārkalnes ielā 10 (netālu no tirdzniecības centra Akropole Alfa).

Lai pieteiktu savu apmeklējumu "GUNSnLASERS" izklaides un aktīvās atpūtas parkā, zvani pa tālr. 27274646 (spied taustiņu 1 un tad atkal 1, pēc tam gaidi savienojumu) vai ienāc mājaslapā www.gunsnlasers.lv un uzzini plašāku informāciju!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!