Foto: Publicitātes foto
Mobilitātes alternatīvas kļūst arvien populārākas visā pasaulē un arī Eiropā. Automašīnu koplietošanas un abonēšanas pakalpojumi īstermiņa un ikdienas lietošanai kļūst arvien populārāki ne tikai privāto, bet arī biznesa klientu vidū. Autovadītāji arvien biežāk apsver iespēju atteikties no sava privātā transportlīdzekļa, jo automašīna tiek atzīta par vienu no dārgākajām sadzīves patēriņa precēm, un racionālas alternatīvas izmēģina arvien lielāka iedzīvotāju daļa. Tikmēr uzņēmumi meklē arī inovatīvus un efektīvus autoparku pārvaldības modeļus.

Aptaujas un pētījumi liecina, ka mūsdienu dinamiskajā pasaulē dzīves apstākļi strauji mainās, kas atstāj iespaidu uz sabiedrības mobilitāti un pārvietošanās paradumiem. "Berryls" atziņas liecina, ka privāto klientu vajadzības mainās un viņi arvien biežāk izvēlas citas mobilitātes alternatīvas privātā transportlīdzekļa vietā, kas, pēc ekspertu prognozēm, līdz 2025. gadam pieaugs par 38%.

Alternatīvas transporta iespējas

Mainoties patērētāju mobilitātes vajadzībām, arvien lielāka iedzīvotāju daļa izmēģina dažādas mobilitātes alternatīvas un pāriet no automašīnu īpašumtiesībām uz lietošanā balstītiem transportlīdzekļa kā pakalpojuma modeļiem. Tas piedāvā lielāku elastību un ērtības, iespēju braukt katru dienu bez nepieciešamības iegādāties automašīnu, kā arī efektīvāku finanšu plānošanu.

"Lai ietaupītu naudu un izvairītos no ilgtermiņa finansiālām saistībām, cilvēki arvien biežāk izmēģina tirgū pieejamos alternatīvos mobilitātes pakalpojumus vai kombinē vairākus pārvietošanās veidus. Piemēram, lielajās pilsētās izvēlas automašīnu koplietošanas pakalpojumus īsākiem attālumiem un pabeigt savu braucienu ar skrejriteni vai kājām, un abonēt automašīnu, kad tā nepieciešama uz ilgāku laiku," stāsta Arvis Eņģelis, abonēšanas pakalpojumu sniedzēja Latvijā "MyBee" reģionālais vadītājs, izvērtējot mobilitātes tendences. "Gan globālie pētījumi par abonēšanas tirgu, gan pieaugošais pieprasījums no mūsu klientu puses un konkurence liecina, ka abonēšanas pakalpojuma modelis noteikti augs. Tas mudina mūs strādāt vēl vairāk, lai atrastu labākos risinājumus mūsu klientu vajadzībām un mudinot viņus būt vēl drosmīgākiem, mainot savu attieksmi par automašīnu īpašumtiesībām."

Pielāgojams mainīgai videi

Mobilitātes eksperti norāda, ka izglītoti jaunāki cilvēki ir daudz mobilāki nekā iepriekšējās paaudzes, tie pastāvīgi atrodas kustībā un meklē iespējas, kā arī daudz vairāk vēlas aptvert un izmēģināt jaunas lietas. Šo iemeslu dēļ īpašumtiesības bieži netiek uzskatītas par privilēģiju jaunākiem cilvēkiem, bet gan par dārgu ilgtermiņa apņemšanos, kas var kļūt par apgrūtinājumu, nevis par ieguvumu laikā, kad ir nenoteiktība par nākotni. Saskaņā ar "McKinsey & Company" pētījumu abonēšanas vienkāršība ir ļoti pievilcīga. Aptaujas liecina, ka Y un Z paaudzes patērētāji ir atvērti automašīnu abonēšanai, un vairāk nekā 50% ir gatavi atteikties no īpašumtiesībām ērtības labad.

Mūsdienu patērētājiem ir tendence pielāgoties mainīgajai videi, spēt izdarīt elastīgu izvēli un dot priekšroku fiksētām visaptverošām mēneša maksājumiem par dažādiem pakalpojumiem, tostarp par transportlīdzekļa izmantošanu. Viņi arvien biežāk apsver iespēju atteikties no sava transporta, jo pieaug inflācijas un procentu likmes, kā arī izmaksas par sava transporta uzturēšanu. Novērtējot tehnoloģiskos sasniegumus un izmantojot alternatīvus mobilitātes risinājumus, tiek izpildīta arī cita vajadzība – testēt un izmēģināt jaunus automašīnu modeļus. Pēc "MyBee" reģionālā vadītāja teiktā, vērojama tendence, ka klienti nevēlas ilgstoši būt piesaistīti vienam modelim, bet arvien biežāk izvēlas elastīgus piedāvājumus, kas atvieglo modeļu un transportlīdzekļu maiņu.

"Izvēloties auto abonēšanas pakalpojumus, klientiem nav jāuztraucas par mainīgajām izmaksām līzinga maksājumu procentu likmju pieauguma un nepieciešamo apkopju dēļ, jo viņi maksā fiksētu ikmēneša maksu," stāsta A. Eņģelis.

Mainīgā ekonomiskā situācija un tieksme padarīt biznesa procesus efektīvākus ietekmē arī lēmumus par uzņēmumu mobilitāti. Pēc Eņģeļa teiktā, pieaugot klientu vēlmēm, arī uzņēmumi arvien vairāk koncentrējas uz savu pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanu un lielāko daļu savu operatīvo darbību, tostarp autoparka pārvaldību, arvien vairāk nodod ārējiem partneriem.

"Pieaugot cenām un nestabilajām EURIBOR procentu likmēm visā pasaulē, automašīnu iegāde ir izaicinājums ne tikai mazākām vai vidējām organizācijām. Lieliem uzņēmumiem, kuriem nepieciešams liels automašīnu skaits, ir arī daudz lielākas izmaksas ne tikai automašīnu iegādē, bet arī to uzturēšanā. Tomēr uzņēmumi, kas plāno iegādāties automašīnas, bieži vien neņem vērā ne tikai automašīnas uzturēšanas izmaksas, bet arī turpmākās amortizācijas izmaksas. Automašīnu abonēšana ļauj uzņēmumiem saņemt fiksētus ikmēneša maksājumus visā līguma darbības laikā," stāsta "MyBee" reģionālais vadītājs.

Iegūstiet nepieciešamo automašīnu tajā pašā dienā

Jau pandēmijas gados uzņēmumi meklēja dažādus risinājumus un mainīja pārdošanas kanālus, tāpēc digitālās platformas sniedza patērētājiem iespēju ātri un ērti iegādāties pakalpojumus tiešsaistē. E-komercijas pieaugums ir pakāpeniski ļāvis uzņēmumiem pāriet uz abonēšanas biznesa modeli. Šī tendence ir redzama ne tikai tehnoloģiju uzņēmumos, bet arī rūpniecības, medicīnas un autobūves nozarēs. Transportlīdzekļu abonēšana darbojas līdzīgi citiem labi zināmiem abonementu modeļiem. Mūsdienās abonēt automašīnu var dažu minūšu laikā un braukt ar to tuvākās stundas laikā. Transportlīdzekļu abonēšanu bieži iecienījuši tie, kuri vēlas pārbaudīt, vai viņiem ir nepieciešama sava automašīna, un tie, kas meklē lielāku elastību.

"Lietotāji var izvēlēties sev vēlamo abonēšanas periodu, kas var būt no 6 mēnešiem līdz 5 gadiem, un termiņa beigās viņi var atjaunot līgumu, izvēlēties citu automašīnu vai iegādāties jau izmēģināto modeli. "MyBee piedāvā plašu automašīnu izvēli – no ekonomiskās līdz luksusa. Taču, ja vēlamais auto šobrīd nav pieejams, klientam ir iespēja izvēlēties alternatīvu tajā pašā klasē vai gaidīt sev vēlamo transportlīdzekli,» stāsta A. Eņģelis.

Kā stāsta MyBee reģionālais vadītājs, klienti novērtē ne tikai iespēju ātri un ērti abonēt sev vēlamo auto, bet arī iespēju to ērti nomainīt. "Mums ir svarīgi, lai mūsu klientiem būtu viegli mainīt automašīnu, jo īpaši, ja mainās dzīves apstākļi, piemēram, ģimenes pieaugums, pārcelšanās uz laukiem vai ilgāka uzturēšanās ārzemēs. Sezonālie biznesi, kur automašīna nav nepieciešama visu gadu, arī arvien biežāk izvēlas to abonēt. Un, protams, patērētāji novērtē iespēju vienmēr braukt ar jaunu, drošu auto," stāsta Eņģelis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!