
Lai gan atsevišķi Latvijas tranzīta biznesa pārstāvji ir izteikušies, ka krievu dzelzceļa kravu operatora ienākšana Latvijā viņus neuztraucot, situācija nebūt nav tik viennozīmīga.
Es esmu pārliecināts, ka jauna Krievijas izcelsmes kravu operatora ienākšana būtiski ietekmēs Latvijas tirgu. Ņemot vērā, ka jaundibinātā uzņēmuma "Euro Rail Trans" pārstāvji jau ir paziņojuši, ka viņus interesē kravu pārvadājumi visā garumā no Latvijas-Krievijas robežas līdz Latvijas ostām, mēs varam nešaubīties par pakāpenisku Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmuma LDz Cargo izkonkurēšanu. Katrā ziņā, tas noteikti ir paredzams situācijā, ja krievu uzņēmums saņemtu licenci Latvijā un spētu piedāvāt Krievijas uzņēmumiem pakalpojumu no "noliktavas Krievijā līdz kuģim", bet Krievijas tirgus mūsu uzņēmumiem paliktu slēgts, kāds tas ir šobrīd.
Šajā kontekstā šobrīd ļoti svarīgs ir darbs Eiropas Parlamentā un Padomē pie t.s. dzelzceļa tirgus liberalizācijas likumdošanas paketes izmaiņām, viens no aspektiem kurā ir trešo valstu piekļuve ES dzelzceļa infrastruktūrai. Parlamentam sākotnēji izdevās šajā paketē saglabāt Eiropas Komisijas iestrādāto principu, ka ES licences saņemšanai vismaz 50% no dzelzceļa uzņēmuma kapitāla ir jābūt ES izcelsmes. Diemžēl Eiropas Padomē šis princips no direktīvas projekta tika izņemts.