Foto: Publicitātes foto
Veselības ministrija (VM) ir nodevusi publiskajai apspriešanai grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 288, kas regulē aptieku darbu un to ietvaros plāno pilnībā aizliegt aptieku lojalitātes programmas un lojalitātes kartes. "Aptieku Attīstības biedrība" neatbalsta plānotos grozījumus, jo VM lēmums padarīs medikamentus un citas aptiekās nopērkamās preces dārgākas un vēl nepieejamākas iedzīvotājiem, kā arī izkropļos aptieku tirgus konkurenci atsevišķu lieltirgotāju interesēs.

VM ierosinātie grozījumi paredz virkni izmaiņu aptieku un farmaceitu darbā, arī aizliegumu īstenot lojalitātes programmas, tajā skaitā – klientu lojalitātes kartes un citas aktivitātes, kas veicina zāļu, uztura bagātinātāju un citu aptieku izplatīto preču lietošanu.

Uzskatām, ka šis ir bīstamākais punkts grozījumu projektā, jo VM vēlas ierobežot pircēju iespējas ar atlaidi iegādāties jebkuras aptiekās nopērkamās preces, ne tikai medikamentus, bet visu aptiekas preču sortimentu - vitamīnus, uztura bagātinātājus, mutes kopšanas līdzekļus, plāksterus, autiņbiksītes, higiēnas un citas preces.

VM grozījumu anotācijā norāda, ka lielākajai daļai aptieku klientu ir vairākas, līdz pat 4 lojalitātes kartes, līdz ar to pircēju nevar uzskatīt par konkrētas aptiekas pastāvīgo klientu. Nepiekrītam VM, jo tas ir pierādījums, ka iedzīvotāji izmanto pēc iespējas plašākas iespējas iegādāties medikamentus un citas aptiekas preces ar atlaidi.

To apliecina arī "TNS Latvia" 2013.gada decembrī publiskotais pētījums par lojalitātes un atlaižu kartēm, kurā konstatēts, ka aptiekas kartes pērn ir bijis 3. iedzīvotāju iecienītākais lojalitātes karšu veids (63%), uzreiz aiz pārtikas un ikdienas preču un būvmateriālu tirgotāju lojalitātes kartēm.

Veselības ministrijas argumentācija maldina

VM maldina sabiedrību, grozījumu anotācijā uzsverot, ka lojalitātes programmas ir jāaizliedz, jo lojālajiem klientiem piešķirtās atlaides veicina pārmērīgu zāļu lietošanu un ir veids, kā aptiekas gūst peļņu, līdz ar to ir izdevīgas tikai tirgotājam.

Šie apgalvojumi ir "baltiem diegiem šūti", jo VM klaji ignorē veidu, kā patiesībā tiek nodrošinātas aptieku lojalitātes programmas un kāds ir faktiskais lojalitātes karšu īpašnieku ieguvums. VM savā argumentācijā nonāk pretrunā ar aktuālajām likumdošanas normām, veiktajiem pētījumiem un uzraugošo institūciju rekomendācijām nozares darbībai un attīstībai sabiedrības interesēs.

Tas ir pārsteidzoši, ņemot vērā VM kompetenci un ierēdņu zināšanas par nozari un Latvijas veselības aprūpes sistēmu!

Fakti, ko VM klaji ignorējusi, plānojot aizliegt jebkādas aptieku lojalitātes programmas un lojalitātes kartes:

1)Recepšu medikamentus izraksta ārsts, tādēļ neviena no Latvijas aptieku lojalitātes programmām neietekmē ne medikamentu izvēli, ne apjomu un regularitāti, kādā zāles tiek lietotas. Piemēram, līdzīga situācija varētu būt, ja aizliegtu degvielas uzpildes staciju lojalitātes programmas, jo tās veicina lielāku degvielas patēriņu. Realitātē degviela tiek iegādāta, lai nokļūtu no punkta A uz punktu B, bet lojalitātes kartes neveicina lielāku nobraukto kilometru skaitu. Vai aptieku lojalitātes kartes liek iegādāties vairāk medikamentu? Nē, zāles nav masu patēriņa prece, bet daļai iedzīvotāju tās nepieciešamas, lai dzīvotu cilvēka cienīgu dzīvi, lai spētu funkcionēt un nodrošināt dzīves kvalitāti. Slimību neizvēlas. Vai aptieku lojalitātes kartes veicina citu aptiekā nopērkamo preču pārmērīgu patēriņu? Nē, piemēram, autiņbiksītes ir nepieciešamas visiem bērniem līdz noteiktam vecumam, arī gados veciem cilvēkiem un tās netiek pirktas bezmērķīgi jeb pirkšanas pēc! Līdzīgi tas ir ar jebkuru citu aptiekā nopērkamo preci.

2)Aptiekas, piedāvājot atlaides, sniedz savu ieguldījumu, vidēji uz dažādām preču grupām līdz 4% apmērā, turklāt ievērojamas atlaides sniedz arī ražotāji. Ieguvējs šajā situācijā ir pircējs – lojalitātes kartes īpašnieks, jo saņem zemāku cenu bezrecepšu medikamentiem un atlaides citu aptiekā nopērkamo preču iegādei līdz 25% un vairāk. Tā ir pircēja izvēle – saņemt lojalitātes karti un atlaidi vai iegādāties medikamentus un citas preces par pilnu cenu. Latvijas situācijā atlaide bieži ir vienīgais veids, kā maznodrošinātie, pensionāri un citas iedzīvotāju grupas vispār var atļauties iegādāties zāles un citas vitāli nepieciešamās preces.

3)VM meklē problēmas tur, kur to nav - Latvijā jau šobrīd medikamentu reklāma ir ierobežota – to nosaka Farmācijas likums, Reklāmas likums, MK noteikumi Nr. 378 un pastarpināti daudzi citi MK noteikumi, kas regulē medikamentu apriti, kompensācijas sistēmu un licencēšanas kārtību. Medicīnas un farmācijas nozarē ir daudz risināmu problēmu, kuru regulējums nav tik sakārtots kā medikamentu un citu aptiekās nopērkamo preču reklāmas noteikumi.

4)Latvija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kur noteikts, ka aptiekas nedrīkst samazināt cenu kompensējamiem medikamentiem. Lietuvā un Igaunijā aptieku lojalitātes kartes atļauts izmantot arī valsts kompensējamo medikamentu iegādei ar noteiktu ierobežojumu konkrētu medikamentu reklamēšanai vienas kompensējamo medikamentu grupas ietvaros. Tā vietā, lai liegtu iespēju veikt lētāku pirkumu, VM varētu paplašināt lojalitātes programmās iekļaujamo medikamentu spektru un šajā situācijā ieguvēji būtu visās puses.

5) Aizliegumam stājoties spēkā, medikamentu izmaksas iedzīvotājiem pieaugs par vidēji 3-6%, bet konkrētām preču grupām, piemēram, vitamīniem, zivju eļļai un citām, gaidāms vēl lielāks cenas pieaugums.

Rūpes par veselību un profilakses pasākumi - joprojām ekskluzīva lieta

VM argumenti ir atrauti no mūsdienu Latvijas reālās situācijas, piemēram, Eiropa noveco un Latvija tajā skaitā, tomēr atšķirībā no citām valstīm, liela daļa mūsu pensionāru ar esošo pensiju nespēj par sevi pilnvērtīgi rūpēties un jau šobrīd iegādāties nepieciešamos medikamentus. 

Aptiekām lojalitātes programmu ietvaros ir iespējas piedāvāt mazaizsargātajām pircēju grupām izdevīgus nosacījumus medikamentu un citu preču grupu iegādei, vismaz nedaudz atvieglojot ikdienu.

VM nonāk nopietnās pretrunās arī pašu paustajiem mērķiem iedzīvotāju veselības veicināšanai, jo plāno veikt grozījumus, kas būtiski pasliktinās dažādu ekonomisko grupu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un iespējas iegādāties ne tikai medikamentus, bet vitamīnus, uztura bagātinātājus, asinsspiediena mērītājus un citas preces, ko izmanto profilakses pasākumu ietvaros.

Ironiski, ka VM 2014. gadu ir pasludinājusi par "Ģimenes veselības gadu", popularizējot rūpes par ģimenes veselību un veselīgu dzīvesveidu, bet paralēli plāno ierobežot iedzīvotāju iespējas izvēlēties lētāko no aptieku preču piedāvājuma. Piemēram, visiem ģimenes locekļiem piemērotu vitamīnu iegāde un regulāra lietošana nav lēta un aptieku atlaižu sistēma bieži ir vienīgā iespēja tos iegādāties un lietot regulāri.

Ja VM mērķis ir sabiedrības veselības veicināšana visu vecumu grupu iedzīvotājiem, tai būtu jāatbalsta jebkādas iedzīvotāju pūles rūpēties par savu veselību ne tikai tad, kad slimība jau ir ielaista un nepieciešama nopietna, dārga ārstēšana un valsts kompensējamie medikamenti.

Grozījumi ir izdevīgi tikai lielajiem aptieku tīkliem, tie jāaptur

Ņemot vērā pretrunīgo argumentāciju, uz kā pamata tiek virzīti grozījumi MK noteikumos Nr. 288, ir pamatotas bažas, ka aptieku lojalitātes programmu aizliegums tiek virzīts lielākā vairumtirgotāja interesēs tirgus konkurences samazināšanai. Likvidējot iespēju izvēlēties izdevīgāko no aptieku piedāvājuma, aptiekas preču cenu diktēs dominējošais tirgus spēlētājs, un zaudētāji diemžēl būs arī pircēji, tajā skaitā – mazāk aizsargātās iedzīvotāju grupas.

"Aptieku Attīstības biedrība" uzsver, ka aptieku lojalitātes programmu saglabāšana ir gan sabiedrības, gan nozares interesēs, jo grozījumu rezultātā zaudētāji būs visi, izņemot atsevišķas interešu grupas. Šajā situācijā redzam tikai vienu risinājumu – atcelt plānoto lojalitātes programmu un tajā skaitā arī lojalitātes karšu aizliegumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!