Foto: LETA
Tiekoties ar Saeimas deputātiem, nevalstiskajām organizācijām un lasot komentārus internetā un sociālajos medijos, rodas sajūta, ka pastāv divas biedrības Papardes zieds. Vienu no tām ir tas gods vadīt man, bet otra − pati uz savu roku braukā pa skolām, ražo netikumīgus bukletus, dala prezervatīvus pa labi un pa kreisi.

Nevalstiskās organizācijas nav ērts partneris politiķiem, jo pirmās ceļ trauksmi par politiskajām iniciatīvām, cilvēka tiesības ierobežojošiem un nedemokrātiskie lēmumiem, kurus plānots paklusām izbīdīt caur varas gaiteņiem. Arī Saeimas deputāte Jūlija Stepaņenko, visticamāk, cerēja, ka tā saucamie tikumības grozījumi Izglītības likumā netiks pamanīti. Tiklīdz tas neizdevās, tiekam vainoti visos pasaules grēkos, tai skaitā - skolu jaunatnes sabojāšanā.

Darbs sākas ar tālruņa zvanu

Patiesībā Papardes zieds pats nekur neiet, neko pats no sevis nestāsta un neko neizplata. Kā tad tas notiek? Mūsu darbs parasti sākas ar tālruņa sarunu. Piemēram, "Labdien! Vai jūs varētu atbraukt un mūsu devītajiem izstāstīt...", "Mūsu skolas 5.klases meitenēm vajadzētu jūsu nodarbību...", "Mums vairākos kursos jau ir grūtnieces, atbrauciet, parunājiet ar tām meitenēm...", "Vai jūs arī kaut ko par atkarībām stāstāt..." - šādi zvani un lūgumi no Latvijas skolām, internātskolām, arodskolām, jauniešu centriem ir biedrības Papardes zieds ikdiena.

Kad esam saņēmuši lūgumu no skolas, nodarbību koordinators ar skolas pārstāvi (skolotāju, medmāsu, kādu vecāku, sociālo pedagogu) noskaidro jauniešu vecumu, problēmjautājumus, iepriekšējās zināšanas, piemērotāko nodarbību tēmu. Tad mūsu speciālisti - akreditētās mācību iestādēs izglītību ieguvuši pedagogi, psihologi, sabiedrības veselības speciālisti, mediķi, kā arī jaunieši brīvprātīgie, kas pabeiguši vienaudžu izglītotāju apmācību un nokārtojuši attiecīgo sertifikāciju, brauc uz šo skolu. 

Tās nav lekcijas - vienas, neapstrīdamas gudrības sludināšana pretī nerunājošiem klausītājiem. Mūsu nodarbības ir veidotas tā, lai tiktu rosināta dalībnieku pašu viedokļu izteikšana, problēmjautājumu izvirzīšana, dažādu argumentu meklēšana un izvērtēšana. Tiek izmantotas dalībniekus iesaistošas mācību metodes, kas nodrošina ikviena klātesošā aktīvu līdzdalību.

Vai mēs sludinām tīru seksu un kur paliek garīgums?

Mūsu piedāvātās nodarbību tēmas ietver izpratnes veidošanos par fiziskajām, emocionālajām un psiholoģiskajām izmaiņām pubertātes laikā. Tajās iekļauta īpaša saruna ar meitenēm par mēnešreizēm. No skolām pieprasīto tēmu vidū ir jautājumi, kas saistīti ar attiecību veidošanu un konfliktu risināšanu, ar lēmumu par seksuālo attiecību uzsākšanu vai neuzsākšanu un atbildību.

Vecāko klašu skolēnu intereses lokā ir jautājumi par kontracepciju un drošu seksu. Pēdējā laika aktualitāte ir arī atkarību jautājumi un sekstings - seksuāla rakstura ziņu un attēlu sūtīšana, izmantojot mobilo telefonu. Kur tajā visā paliek garīgums? Atzīsim taču! - meitenēm par mēnešreizēm ir jāstāsta tā, lai viņas izprot, kas notiek viņu ķermenī, par higiēnu, par to, kādas pārmaiņas tas nozīmēs turpmāk.

Jauniešiem jāļauj veidot pašiem savus argumentus un viedokļus par seksuālo attiecību veidošanu. Tieši tā mēs spējam viņus pasargāt no seksuālās vardarbības ģimenēs, izglītības iestādēs, uz ielas un vienaudžu uzspiesta viedokļa rezultātā. Ar jaunajiem cilvēkiem ir jārunā par to, ko viņi redz sev visapkārt un jāļauj bez pareizā vai nepareizā viedokļa uztiepšanas veidot pašiem savu attieksmi pret notiekošo un jāļauj pašiem apzināties savu kā personības vērtību. Tā kā mūsu piedāvātās programmu tēmas ir saskaņā ar Latvijas izglītības standartos noteikto mācību stundās apskatāmo tēmu loku, tad šeit varam piebilst, ka par garīgumu un tikumību, kā šajos standartos noteikts, tiek runāts pārdesmit reižu biežāk.

Kā top mūsu bukleti un citi materiāli?

Pirmkārt, vienmēr ļoti skaidri tiek definēta katra jaunā materiāla mērķa grupa, īpaši - vecums. Otrkārt, to izstrādē piedalās dažādu jomu speciālisti. Treškārt, un tas ir ļoti svarīgi - pirms galīgās materiāla satura un izskata apstiprināšanas, tas tiek pārbaudīts mērķa grupā. Tādējādi iespējams izveidot mērķa grupai saprotamus un pieņemamus informatīvos materiālus.

Kurš par to visu maksā?

Vecāki, skolas, pašvaldības. Jā, nodarbības skolās ir pakalpojums, ko varam piedāvāt tikai par maksu. Papardes zieds piesaista līdzekļus citu savu projektu īstenošanai, nemitīgi izstrādājot projektu pieteikumus, meklējot tiem iespējamos atbalstītājus. Piedalāmies atklātos konkursos, vienlīdzīgi konkurējot ar visām pārējām nevalstiskajām organizācijām gan Latvijā, gan Eiropas mērogā. Pēdējais apstiprinājums, ko saņēmām iesniegtajam projektam, bija konkursā, kurā iesniegto un atbalstīto projektu attiecība bija 1:11. Īstenojam Eiropas Komisijas, Latvijas Sabiedrības integrācijas fonda administrētos un citu ārvalstu donoru finansētos projektus. 

Mūsu projekta mērķa grupas ir tepat, Latvijā, dzīvojošie cilvēki. Mūsu projekti risina tādas sabiedrības veselības problēmas, kam ne valsts, ne pašvaldības līdzekļi līdz šim nav paredzēti vai arī ir ļoti ierobežotā apjomā. Piemēram, cilvēki ar garīga rakstura traucējumiem un viņu seksualitāte, reproduktīvās tiesības un veselība, prostitūcijā iesaistītās sievietes un HIV/AIDS, veselības kaitējuma mazināšana ieslodzījumu vietās.

Kas tad to visu dara?

Mēs esam biedru organizācija. Šobrīd tas ir 51 biedrs. Aktīva biedrības darbā ir padome, kurā brīvprātīgi un nesavtīgi strādā dažādu jomu profesionāļi: ginekologi, juristi, ārsts-dermatovenerologs un citi. Organizācijas ikdienas darbu nodrošina birojs, kurā šobrīd strādā 1 pilna laika un 9 nepilna laika darbinieki. Darbinieku vidū ir mediķi, pedagogi, sabiedrības veselības speciālisti, 7 darbiniekiem ir dažāda vecuma bērni. Dažādu projektu īstenošanai piesaistām arī citus speciālistus - no Rīgas Stradiņa universitātes, Latvijas Universitātes, kā arī brīvprātīgos - gan jauniešus, gan dažādu jomu speciālistus.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!