Jau vairākus mēnešus klātienes tirdzniecībā atcelti drastiskie ierobežojumi, kad tirdzniecības centrus bija iespējams apmeklēt tikai ar sadarbībspējīgu Covid-19 sertifikātu, visiem bija jālieto maskas, kā arī jāievēro noteiktā divu metru distance. Tas nozīmē, ka varam brīvi doties uz izraudzīto lielveikalu un veikt pirkumus pēc saviem ieskatiem, ko iepriekš nebija iespējams izdarīt. Kā daudzi atceras, tad aptuveni divu gadu laikā, kad pandēmija pastiprinājās, viens no drošākajiem veidiem, kā iegūt nepieciešamās preces, bija to iegāde internetā, tādējādi šī joma piedzīvoja milzīgu izaugsmi, dodot iespēju attīstīties arī paku piegādes servisiem.
Kas būs tālā? To noskaidrojām veiktajā iedzīvotāju aptaujā, lai saprastu, kādiem priekšnoteikumiem jābūt, lai on-line tirdzniecība turpinātu savu veiksmes stāstu līdztekus ierastajām tirdzniecības vietām.
Nav noslēpums, ka eksperti brīdina, ka Covid-19 nekur nav pazudis un jau šajā rudenī piedzīvosim kārtējo uzliesmojumu, kas liks lēmumu pieņēmējiem atkal izskatīt dažādus scenārijus, kā organizēt sabiedrisko dzīvi gan atpūtas un izklaides jautājumos, gan transporta un iepirkšanās ziņā.
Tāpēc jautājām jauniem cilvēkiem vecumā no 18 līdz 40 gadiem, cik bieži viņi iepērkas tiešsaistē, kur 29% respondentu norādīja, ka to dara vairākas reizes mēnesī, bet 19% - reizi mēnesī. Līdzīgs skaits pauda, ka reizi divos mēnešos.
Līdzīgas atbildes aptaujātie pauda arī Lietuvā un Igaunijā. Savukārt jautājot, vai pēc pandēmijas ierobežojumu atcelšanas iedzīvotāji plāno biežāk apmeklēt klātienes tirdzniecība vietas, lielākā daļa jeb 52% sacīja, ka jā, bet līdztekus turpinās iepirkties arī tiešsaistē. Tas nozīmē, ka arī on-line veikaliem vēl arvien ir potenciāls augt un attīstīties, taču svarīgi saprast, ko patērētāji atzīst par priekšrocībām, tādējādi palīdzot īpašniekiem atrast piemērotākos risinājumus.
Aptaujā noskaidrots, lai veiksmīgi attīstītu interneta veikalus Baltijas valstīs, klientiem jāpiedāvā lielākas atlaides un kopumā zemākas cenas nekā klātienes tirdzniecības vietās, savukārt vispieprasītākās preces ir elektronika, apģērbi un apavi. Interesanti, ka visās Baltijas valstīs vispopulārākā atbilde respondentu vidū uz jautājumu, kas pamudinātu biežāk iepirkties tiešsaistē, bija – lielākas atlaides un kopumā mazākas cenas, ko Latvijā izvēlējās 66% respondentu, Lietuvā – 71%, bet Igaunijā – 69%.
Latvijā nākamās populārākās atbildes bija ātrāks iepirkšanās process un plašāks preču klāsts nekā fiziskos veikalos. Savukārt igauņiem daudz būtiskāks nekā citās valstīs (37%) ir pievilcīgāks preču izvietotāks, paredzot detalizētāku aprakstu, kā arī citu noderīgu informāciju un labāk dizainētas tīmekļa vietnes.
Lai gan iepirkšanās internetā īpaši aktuāla bija Covid-19 pandēmijas ierobežojumu dēļ, strādājot piegāžu pakalpojumu jomā redzam, ka arī pašreiz tiešsaistē veikto pirkumu apjoms ir samērā liels un daudzi klienti savus paradumus nemaina, tādējādi turpinot preces pasūtīt attālināti, tāpēc pašreiz interneta veikalu īpašniekiem jāpievērš uzmanība tam, kā noturēt iedzīvotāju interesi, lai bizness turpinātu attīstīties. Aptaujā iedzīvotāji skaidri norāda, ka vēlas labākus piedāvājumus nekā klātienes tirdzniecības vietās, kas nozīmē, ka instrumenti patērētāju intereses noturēšanai ir, tagad tikai jāspēj konkurēt ne tikai tiešsaistē, bet arī ar lielveikalu cenām, piedāvājot papildu atlaides un bonusus.
Ceram, ka rudens un ziema nenesīs pārāk lielus satricinājumus un nebūs jāpiedzīvo mājsēde vai neskaitāmi ierobežojumi, taču sagatavoties ieteicams laikus, lai ikviens būtu gatavs uzrunāt savu mērķauditoriju un piedāvāt labākās preces par pieejamām cenām.