Foto: Publicitātes foto
Ja jūs pavērosiet, kā bērni mācās, tas būs diezgan motivējoši. Bērniem nav filtru, īpaši tad, kad viņi mācās caur spēlēm un jebkuru praktisku darbošanos. Viņiem nav bailes kļūdīties un to saprast, kamēr viņi spēlē un praktizē. Rotaļu laukums savā ziņā ir eksperimentu laukums, kas bērniem piedāvā trīs būtiskas jebkuras mācīšanās pieredzes elementus: ir konkrēti noteikumi un arī ierobežojumi, pastāv nepārtraukta atgriezeniskā saite un, kas ir vēl svarīgāk, bērni tur atrodas pašas spēles dēļ. Viņiem nav citu mērķu kā tikai spēlēties.

Nav brīnums, ka spēles piedāvā priviliģētu mācību sistēmu. Iedomājieties, cik produktīva būtu jebkura mācību darbība, ja skolēni ievērotu tās noteikumus, saņemtu nepārtrauktu atgriezenisko saiti un darītu to tikai mācīšanās dēļ.

Skolas un universitātes dažkārt palaiž garām iespēju izmantot vairāk spēļu elementu, lai mācītu jauniešus. Viens no iemesliem ir tas, ka mēs esam tik ļoti koncentrējušies uz konkrētu mācību mērķu un standartu sasniegšanu, ka mācīšanos cenšamies padarīt par lineāru procesu. Mēs liekam smadzenēm darboties kā lego: viena zināšanu detaļa pēc otras. Patiesībā ikviena cilvēka mācīšanās process ir daudz sarežģītāks: mācīšanās procesā piedalās emocijas, sociālā mijiedarbība un citi faktori.

Mācīšanās kā spēļu process ir noderīgs, risinot problēmas. Jūs uzdodat skolēniem problēmu bez acīmredzama risinājuma un lūdzat viņiem izprast problēmas detaļas, atrast risinājuma alternatīvas, izvēlēties vienu no tām un aizstāvēt savu izvēli. Veicot šo procesu, viņiem ir jāsaglabā teorija kā loģiska risinājuma atrašana.

Pēdējo gadu laikā, vadot Riga Business School bakalaura programmu esam iepazīstinājuši savus studentus ar problēmām, kas saistītas ar reāliem gadījumiem privātajā un valsts sektorā. Šogad esam nolēmuši saviem studentiem izvirzīt vēl vienu izaicinājumu - kas būtu, ja viņi varētu atrisināt kādu globālu problēmu? Pat vēl vairāk - kas būtu, ja viņi varētu risināt globālu problēmu, ko vēl neviens nav atrisinājis?

Šāda iespēja radās, jo organizācija #esilv ar Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas atbalstu meklēja akadēmiskos partnerus īstenot projektu Āfrikā – Namībijā un Zambijā. Šobrīd kopā ar #esilv esam uzsākuši izglītības un uzņēmējdarbības attīstības projektu "Female Empowerment through Entrepreneurship in Africa" Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas attīstības sadarbības grantu atbalsta ietvaros 2022./2023. gadam.

Semestra laikā Riga Business School studenti un aptuveni 60 studentes no Namībijas un Zambijas radīs biznesa idejas, lai risinātu reālas problēmas šajās Subsahāras Āfrikas valstīs. Galvenais mērķis ir dot šīm jaunajām sievietēm iespēju un palīdzēt viņām celt pašapziņu, ka viņas var paveikt nozīmīgas lietas savas valsts, kontinenta un pasaules labā.

Sadarbības projekts dos iespēju mūsu studentiem apgūt starpkultūru prasmes, līdzdarbojoties arī uzņēmējdarbības veicināšanas jomā. Tas palīdzēs viņiem labāk izprast uzņēmējdarbību Āfrikā, jo studentiem projekta ietvaros vajadzēs to izskaidrot auditorijai, kurai, iespējams, nav tādu priekšzināšanu, kādas ir mūsu studentiem.

Turklāt darbs ar cilvēkiem no pilnīgi atšķirīgām kultūrām var veicināt viņu izpratni par pasauli, bagātināt viņu redzesloku un sniegt viņiem ieskatu cilvēcībā un uzņēmējdarbībā, kas citādi neradīsies, ja jūs vienmēr strādāsiet tikai ar līdzīgiem cilvēkiem.

Tāpēc piekritām pievienoties Āfrikas iniciatīvai, ko virza kopiena #esilv. Mēs ar Riga Business School komandu palīdzēsim dalīties zināšanās uzņēmējdarbības veicināšanā un vienlaikus radīsim vidi projektā iesaistīto sieviešu un mūsu studentu savstarpējai sadarbībai uzņēmējdarbības ideju radīšanā. Mūsu studenti ar savām idejām, entuziasmu un intelektuālo potenciālu palīdzēs attīstīt uzņēmējdarbības idejas kopā ar Namībijas un Zambijas sievietēm, kuras ir pieteikušās šajā projektā uzņēmējdarbības prasmju veicināšanai. Visbeidzot, Āfrika ir lielu iespēju kontinents!

Šis projekts ļauj mūsu bakalaura līmeņa studentiem strādāt problēmu risināšanas režīmā un iesaistīties vērienīgā piedzīvojumā. Mūsu motivācija tiek palielināta, saskaroties ar problēmu, ko vēl neviens nav atrisinājis. Un palīdzība Āfrikas jaunām sievietēm, lai viņām dotu vairāk iespēju, noteikti ir prioritāte un ilgtermiņa uzdevums visai pasaulei. Tas dod spēku mācīties.

Mēs jauniešus bieži ierobežojam ar mūsu redzesloku - realitātē mūsu redzesloki parasti ir mūsu robežas. Darbojoties Riga Business School, mēs vēlamies, lai mūsu studenti pārsniegtu mūsu sasniegumus. Mēs vēlamies, lai viņi par atskaites punktu ņemtu mūsu robežas. Tas nozīmē sapņot un eksperimentēt tur, kur mēs neesam uzdrošinājušies.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!