Foto: LETA

Gadījumā, ja Rīgas ostas termināļa "Man-Tess" sadarbības partneri par līguma neizpildi lems piemērot līgumsodus, uzņēmums varētu ar civilprasību vērsties tiesā pret valsti, lai attiesātu radušos zaudējumus, pirmdien preses konferencē paziņoja uzņēmuma vadītājs Kārlis Andersons, komentējot Valsts vides dienesta (VVD) neseno lēmumu apturēt "Man - Tess" darbību.

Andersons gan neprecizēja par kādām summām varētu būt runa, tomēr norādīja, ka "šajā jomā negrozoties mazas summas".

"Uzņēmuma darbības nepamatotas pārtraukšanas rezultātā tiešajos ieņēmumos var tikt zaudēti vismaz astoņi miljoni eiro, bet sadarbības partneru zaudējumi var sasniegt vairākus simtus miljonu eiro, kurus tie pieprasīs atmaksāt uzņēmumam. Arī akcionāru zaudējumi no uzņēmuma vērtības samazinājuma var būt vairāki desmiti miljonu eiro," paskaidroja Andersons.

Pēc viņa teiktā, VVD pārmetumi pamatā esot saistīti ar reaktīvās degvielas aviācijai pārkraušanu uzņēmumā. Saskaņā ar atļauju "Man-Tess" drīkst šo aviācijas degvielu pārkraut no dzelzceļa vagona uz kuģi, taču, kopš pagājušā gada rudens, uzņēmums pārkrauj šo degvielu pretējā virzienā - no kuģa uz vagoniem, lai tālāk nogādātu starptautiskajai misijai Afganistānā.

Andersons pauž pārliecību, ka piesārņojuma apjoms nemainās, vai "shēma ir vagons-tvertne-kuģis vai pretēji kuģis-tvertne-vagons". "Neskatoties uz vairākkārt veiktajām pārbaudēm no kraušanas uzsākšanas 2011.gada septembrī līdz 2012.gada martam, VVD nav norādījis, ka uzņēmums veic procesu neatbilstoši B kategorijas atļaujai".

Turklāt, "Man-Tess" šā gada aprīlī vēstulē VVD aprakstījis īstenoto pretējo aviācijas degvielas pārkraušanas procesu, taču 30 dienu laikā nesaņēma atbildi, kas liecinātu, ka pārkraušanas operācija ir izvērtēta un nepieciešams veikt izmaiņas emisiju limitu projektā. Taču maija vidū noformēts jauns pārbaudes protokols un mēneša beigās pieņemts lēmums par administratīvu sodīšanu par konkrētās degvielas kraušanu. Uzņēmums lēmumu ir pārsūdzējis, un tiesā šo strīdu paredzēts skatīt 23.oktobrī.

"Jebkurš vides speciālists piekritīs, ka lielākā piesārņojuma koncentrācija ir, kraujot produktu kuģī, tātad, ja darbojas shēma, pēc kuras tika izsniegta B kategorijas atļauja (kuģa izmetes netiek aizturētas, kuģa kraušanas process ir ilgstošs). Pretējā shēmā degviela pamatā tiek krauta ar dubultvākiem aprīkotās tvertnēs, kuri aiztur 97% no degvielas tvaikiem," norāda Andersons.

Uzņēmums pirmdien pārsūdzēs VVD lēmumu par "Man-Tess" darbības apturēšanu, un šī pārsūdzība būs jāizskata 30 dienu laikā. Tāpat uzņēmums atkārtoti iesniegšot VVD prasīto pasākumu plānu smirdes mazināšanai Sarkandaugavas apkārtnē, teica "Man-Tess" vadītājs, nosakot, ka šāds plāns VVD iesniegts jau vasaras sākumā un jaunā plāna versija būstiski neatšķirsies no iepriekšējās.

Pēc Andersona sacītā, "Man- Tess" patlaban arī strādā pie jaunā uzņēmuma piesārņojošo vielu emisiju limitu projekta, kur iekļautas shēmas aviācijas degvielas pārkraušanai abos virzienos. Šo projektu uzņēmums gatavojas iesniegt līdz 30.septembrim - kā tas paredzēts saskaņā ar VVD piešķirto termiņa pagarinājumu

"Mūs visvairāk uztrauc bezatbildīgā un nepamatotā rīcība no VVD puses, jo mēs neesam veikuši neko tādu, kā dēļ būtu jāaptur mūsu darbība. Mēs tiešām esam bijuši vieni no tiem, kas bijuši atvērti dialogam, mums ir šie plāni [smaku mazināšanai] un mēs tos arī esam realizējuši [..] Protams, mēs esam neizpratnē. Vēl jo vairāk mēs esam neizpratnē par to, ka amatpersona - jaunā VVD vadītāja, kas ir pieņēmusi šo lēmumu, nav uzskatījusi par vajadzīgu uzklausīt uzņēmumu," pauda "Man-Tess" vadītājs.

Jau ziņots, ka VVD piektdien nolēma apturēt Rīgas ostas termināļa "Man - Tess" darbību Rīgā, Kundziņsalā, aizliedzot tam jebkādas darbības ar naftas produktiem un ķīmiskām vielām.

Dienests par lēmumu apturēt termināļa piesārņojošo darbību Tvaika ielā 7a un Tvaika ielā 7k-1, Kundziņsalā informēja arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.

Termināļa darbība apturēta, jo uzņēmums atkārtoti pārkāpis normatīvajos aktos noteiktās vides prasības un tam izvirzītos nosacījumus šādām darbībām.

"Delfi" jau ziņoja, ka naktī uz 26.maiju Sarkandaugavas iedzīvotājus pārsteidza spēcīga smaka, kas nākusi no Rīgas brīvostas teritorijas, kur esot pārkrauti naftas produkti. Sarkandaugavas iedzīvotāji vērsās policijā ar lūgumu pārbaudīt notikušo. VP jūnija sākumā sāka pārbaudi, kurā skaidroja, vai notikušajā ir noziedzīga nodarījuma pazīmes un vai ir uzsākams kriminālprocess.

VVD šajās dienās paziņojis par aizdomām saistībā ar iespējamām atsevišķu uzņēmumu pretlikumīgām vidi piesārņojošām darbībām Rīgas brīvostas vai tai pieguļošajās teritorijās. Iespējams, ostas teritorijā notiek darbības, kas nav saistītas ar naftas produktu pārvadāšanu un pārkraušanu un ir pretrunā ar uzņēmumiem izdotajām piesārņojošas darbības atļaujām. Visdrīzāk, tieši šīs darbības ir cēlonis smaku un benzola līmeņa kāpumam, par ko daudzkārt sūdzējušies apkārtējie iedzīvotāji, norādīja dienests.

VVD šobrīd ir uzsācis izmeklēšanu, lai izvērtētu šo informāciju un nepieciešamības gadījumā asi reaģētu uz iespējamām nelikumībām, norādīja dienestā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!