Foto: Ferrari

F-1 pirmssezonas testos Katalonijas trasē pirmo reizi ir izmēģināts īpašais galvas aizsargs jeb "halo", un tas izsaucis visai pretrunīgu reakciju.

"Halo" drošības karkasa prototipu, kas veidots no oglekļškiedras, pirmie uz saviem bolīdiem izvietoja "Ferrari" F-1 komanda. Kimi Raikonens, braucot ar to, uzrādīja ātrāko apļa laiku un paziņoja, ka šis karkass redzamību netraucē, arī Sebastjans Fetels to novērtēja atzinīgi, uzsverot, ka šāda aprīkojuma esamība būtu glābusi vairāku F-1 pilotu dzīvības aizgājušo gadu avārijās. Tomēr citi piloti un F-1 tuvu stāvošas personas šo iekārtu ir kritizējušas.

"Pirmais iespaids par redzamību ir labs," lakoniski atzina Raikonens. "Struktūra to neierobežo."

"Kopumā ir "ok"," mediju pārstāvjiem pēc sava izmēģinājuma brauciena teica Fetels. "Var [trasē] redzēt visu, kas jāredz. Piekrītu, ka tas neizskatās pārāk glīts, taču tas palīdz uzlabot drošību un glābt dzīvības. Ja šis karkass būtu ieviests ātrāk, mēs nebūtu pēdējo četru gadu laikā zaudējuši divus pilotus - Anrī Surtīsu un Džastinu Vilsonu. Manis pēc "halo" var būt neglīts, taču nekas neatver šo puišu zaudējumu."

"Force India" pilots Niko Hulkenbergs uzskata, ka "halo" ir "briesmīgs", bet Lūiss Hamiltons to jau nodēvējis par "kroplīgāko jaunievedumu F-1 vēsturē".

Runājot par iekārtas efektivitāti, ne visi piekrīt, ka "halo" lietošana būtu ļāvusi izvairīties no letālām avārijām, kurās piloti guvuši galvas traumas. Tā franču pilota Žila Bjanki tēvs Filips neuzskata, ka "halo" būtu glābis viņa dēla dzīvību avārijā Japānas "Grand Prix" sacīkstē 2014. gadā, tomēr viņš novērtē F-1 centienus uzlabot braucēju drošību.

"Es uzskatu, ka šis ir solis uz priekšu drošībā," viņš izteicies intervijā Francijas TV kanālam "CANAL". "Gadījumos, kad bolīdam atskrūvējas ritenis, šis karkass var noderēt. Taču gadījumos, kad lido sīkas detaļas kā Felipes Masas 2009. gada vai [NASCAR braucēja] Džastina Vilsona gadījumā, tas neko neglābtu. Tas ir solis uz priekšu, bet neatrisina visu."

"Žila gadījumā tas neko nemainītu, jo smadzeņu traumu radīja citāda rakstura trieciens," uzsver Filips Bjanki. "Es uzskatu, ka tur varēja līdzēt uzlabojumi HANS sistēmā, kas labāk absorbētu galvas kustības ātrumu."

"Es noteikti neesmu tas, kurš iebildīs pret drošības risinājumiem, taču "halo" sistēma mani nepārliecināja un tā ir tālu no perfektas," saka bojāgājušā pilota tēvs. "No estētiskā viedokļa tas ir diezgan briesmīgs, un es nevaru iedomāties, kā piloti aiz tā redz trasi. FIA pēc Žila un Džastina avārijām gribēja kaut ko iesākt, bet šis ir tikai sākums, ir jāiet tālāk."

Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) "halo" cer ieviest 2017. gada sezonā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!