Foto: Publicitātes foto

Ja tu gribi kaut kur ierasties tā, lai visi tevi pamanītu, nekā labāka par limuzīnu nav. Vienalga kāds, tas atstās iespaidu. Problēma gan ir tā, ka daži limuzīni atstāj gauži nepareizu iespaidu – un šajā WhatCar.lv reportāžā ir apkopoti daži no spilgtākajiem piemēriem.

Vispirms, ieskatam – mazliet par limuzīnu vēsturi. Pirmie eksemplāri tika uzbūvēti pagājušā gadsimta divdesmitajos gados Amerikā. Pārsvarā tie tika veidoti uz tālaika "Ford", "Pontiac" un "Chevrolet" modeļu bāzes, ar visādiem paņēmieniem pagarinot rūpnieciski ražotos auto par vēl vismaz pāris metriem.

Galvenais impulss limuzīnu radīšanai vismaz sākotnēji bija praktiskums – minivenu tolaik nebija, tāpēc tiem, kam bija nepieciešams kaut kas tāds, kas nav autobuss, bet var komfortablā veidā pārvadāt visu ģimeni (šī jēdziena visdažādākajās nozīmēs), limuzīns bija vienīgā izeja.

Lamborghini Countach

Foto: Publicitātes foto

Šis limuzīns patiesībā nav veidots uz "Lamborghini Countach" bāzes – tas ir "viltus Lambo", jeb "Countach" līdzinieks, kas radīts Kalifornijā bāzētajā ateljē "Ultra Limousines" ar "Ford" 2,8 litru V6 motoru zem pārsega.

Ferrari 400i

Foto: Publicitātes foto

"Ferrari" pagaidām nav radījuši četrdurvju auto, taču četrvietīgi modeļi itāļu sporta auto ražotāja katalogā ir bijuši. Ja savā laikā tev par katru cenu bija nepieciešams četrdurvju "Ferrari", ateljē "Le Marquis" ar lielāko prieku tādu uzbūvēja, bāzētu uz "Ferrari 400i".

Chrysler PT Cruiser

Foto: Publicitātes foto

Šo es esmu redzējis Rīgā! Jā, tā ir pilnīga taisnība. Uz "Chrysler PT Cruiser" bāzes veidotais "limo" ir redzēts ne tikai Rīgā, bet arī Jūrmalā. Tas, kā izrādās, ir radīts Krievijā, taču mums pagaidām īsti nav izdevies noskaidrot, kas ir šī neaizmirstamā projekta autors. Skaidrs ir viens – par paraugu tam ir ņemta kariete, kādu nesmādētu pat cars Nikolajs, tīksminoties par savām Faberžē olām.

Mini XXL

Foto: Publicitātes foto

Kad BMW ar Krisa Bengla palīdzību bija radījuši 21. gadsimta "Mini", viņi reklāmas nolūkos uzbūvēja šo sešriteņu "Cooper S" un papildināja to ar džakuzi, kas kļuva redzams, nolaižot jumta aizmugurējo daļu.
Foto: Publicitātes foto

Mini Cooper

Foto: Publicitātes foto

BMW gan nebija pirmie, kas nolēma pagarināt standarta "Mini". Tas tika izdarīts krietni senāk ar oriģinālo modeli, un šis 1990. gada izlaiduma "Cooper" ir viens no piemēriem.

Mercedes 600

Foto: Publicitātes foto

Šis patiesībā nav slikts limuzīns, jo ticiet vai nē, tāds tas nāca no rūpnīcas. 1963. gadā "Mercedes 600" bija pats dārgākais un pats lepnākais sedans pasaulē. Ekskluzīvā modeļa ražošana turpinājās līdz 1981. gadam, tā jaudas avots bija 6,3 litru V8 motors un nav brīnums, ka tas kļuva par iecienītu transportlīdzekli ikvienam ļaundarim vai diktatoram neskaitāmās kinofilmās un seriālos.

FIAT 500

Foto: Publicitātes foto

Reti kura parādība ir tik aizdomīga, kā limuzīns uz ekonomiska mazauto bāzes. Tieši tāpēc šis "FIAT 500 Giardinera" izskatās tik smieklīgs...

Citroen 2CV

Foto: Publicitātes foto

…bet jāatzīst, ka pagarināts "Citroen 2CV" izskatās vēl smieklīgāk.

Trabant P50

Foto: Publicitātes foto

…un tā mēs esam nonākuši līdz šim "Trabant" limuzīnam. Izskatās, ka padomju ēras gados Vācijas Demokrātiskajā Republikā kāds ir gribējis izcelties, sakombinējot šo auto no vairākiem "Trabi". Tam ir nolaižams audekla jumts, bet... kur ir logi?

Vēl viens Trabant P50

Foto: Publicitātes foto

Šim "Trabant" logu netrūkst, tam ir arī vinila jumts un īpaši seksīgs virsbūves krāsojums. Ir bažas, ka ar standarta 595cc tilpuma motoru tam vajadzēja pacīnīties, lai vilktu šo masu, kā arī pasažierus – ja vien čaklās būvētāju rokas tajā nebija ielikušas kādu citu, jaudīgāku motoru. Vēsture par to klusē.

FSO Polonez

Foto: Publicitātes foto

Turpinot Austrumeiropas tēmu, jāpiemin šis pagarinātais "FSO Polonez", kas vietu astoņiem cilvēkiem apvienoja ar hečbeka praktiskumu. Tas tika pilnīgi oficiāli ražots Polijā no 1978. līdz pat 1995. gadam ar četrcilindru FIAT dzinējiem zem motora pārsega.

FSO 125P sedans

Foto: Publicitātes foto

Daudzās Eiropas valstīs sedans tiek uzskatīts par solīdāku transportlīdzekli, nekā hečbeks – un daļai pircēju tika piedāvāts šis savā ziņā piemīlīgais "FSO 125P".
Tas ir dzimis Polijā, pateicoties "FIAT 124", kas ir tā pamatā. Ražošana sākās 1967. gadā un turpinājās līdz 1991. gadam, klientus atrodot ne vien Austrumeiropā, bet arī Āzijā.

FSO 125P kabriolets

Foto: Publicitātes foto

Kas gan var būt piemērotāks saules pielietajam, tveicīgajam Polijas klimatam, kā šis limuzīns-kabriolets? OK, tas bija retorisks jautājums, tagad fakti – lētākajiem "FSO 125P" bija 1,3 litru motors, kamēr pašiem jaudīgākajiem tika 1,8 litru motors.

Lada limuzīns

Foto: Publicitātes foto

Kubā vēl šobaltdien var atrast ne mazums dīvainu, bet tajā pašā laikā sirsnīgu auto. Reti kurš šķiet tik intriģējošs, kā šis sešdurvju "Lada"-limo ar ļoti atraktīvu C-statnes risinājumu. Tāpat kā "FSO 125P", arī "VAZ 2102" (ko Padomju Savienība uz ārvalstīm eksportēja ar "Lada" logo) savulaik radās no "FIAT 124".

Lada limuzīns – atkal?

Foto: Publicitātes foto

Ja tev nepatika iepriekšējais "Lada"-limo, tad kā tev patīk šis? Tam katrā pusē ir pa divām priekšējām durvīm. Jāpiebilst, ka "žiguļiem" nebija paši jaudīgākie motori pasaulē – izvēle bija jāizdara starp 1,2 līdz 1,5 litru tilpuma agregātiem. Tiesa gan, naskie kubieši, visticamāk, to pamanījās aizstāt ar kaut ko nopietnāku.

Zaporožec 965

Foto: Publicitātes foto

Tā dēvētais "zapars" bija padomju ēras ekonomiskākais auto – pieejamāks nekā žigulis vai "Volga", pēc kuriem bija jāstāv garākā rindā, protams, ja vien tu nebiji komjaunatnes izcilnieks vai Otrā pasaules kara veterāns.

Sešdesmitajos gados tas bija populārs pārvietošanās līdzeklis, kura jaudas avots bija aizmugurē novietots V4 motors ar 746cc vai 887cc tilpumu. Tas ne tuvu nebija dinamisks pat standarta versijā un šoferītim nāktos krietni pasvīst, lai paātrinātos ar šādu zaporožeca versiju, kas turklāt ir pilna ar pasažieriem. Par laimi, neizskatās, ka tas kaut kur brauc.

Volkswagen Beetle

Foto: Publicitātes foto

Tikmēr Vācijā kāds pamanījās apstrādāt "Volkswagen" "vaboli", padarot to trīs metrus garāku. Mums šķiet, ka šim konkrētajam eksemplāram lieti noderētu vēl viens durvju pāris – iekāpšana un izkāpšana būtu daudz ērtāka.

Volkswagen limo-Camper

Foto: Publicitātes foto

Nav skaidrs, kas īsti domāts ar šo "VW Camper", kas ir ne vien pagarināts, bet arī paaugstināts, uz jumta piestiprinot daļu no vēl viena auto. Pēc visa spriežot, šis ir "Type 2" kemperis, tātad tam ir aizmugurē novietots motors, kura tilpums standarta versijām sākās no 1,2 litriem, tiesa gan – bija pieejams arī 1,4 litru tilpuma motors. Jebkurā gadījumā, diez ko jaudīgs neizklausās neviens no abiem minētajiem variantiem.

Ford Capri

Foto: Publicitātes foto

Hei, kāpēc gan būvēt limuzīnu ar četriem riteņiem, ja tam var būt seši, turklāt četri no tiem – priekšā? Tieši tas ir noticis ar šo trešās paaudzes "Ford Capri", kuru, lai auto būtu pamanāmāks, tā radītājs ir nokrāsojis rozā.

Gadās arī tā

Foto: Publicitātes foto

Pirms noslēdzam dīvaināko limuzīnu uzskaitījumu, neliela atkāpe – tie nav paši ērtākie auto, ja runa ir par manevrēšanu – pagriezieni un stāvākas nogāzes var kļūt par nepārvaramu izaicinājumu, kā to demonstrē šis foto.

Porsche Cayenne…

Foto: Publicitātes foto

…tie arī nav paši drošākie transportlīdzekļi uz šīs planētas. Jāņem vērā, ka drošības spilveni (un bieži vien arī drošības jostas) ir tikai vadītājam un pasažierim. Pārējiem atliek paļauties uz dievpalīgu. Iedomāsimies, ka uz "Porsche Cayenne" bāzes veidotais limuzīns (krāsas izvēli šeit neapspriedīsim) strauji paātrinās un, mēģinot izņemt līkumu, apgāžas...

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!