Plecu pie pleca 10 jaunākie elektriskie spēkrati, ar kuriem studijas "RJ76 Films" raidījums "Tavs Auto TV" devies 600 kilometru ceļojumā pa Baltiju, lai salīdzinātu dažādo virsbūves tipu un tehnoloģiju jaunākos simtprocentīgi elektriskos modeļus.

Šie nav visi pretendenti, kas šobrīd pieejami tirgū. Lētākais no elektromobiļiem būtu "Dacia Spring", bet, tā kā tas sniedzamības ziņā nestāvētu ne tuvu šo spēkratu piedāvājumam un, iespējams, tas šādā ceļojumā būtu jāatstāj pusceļā, raidījuma topā tas neiekļāva. Starp pretendentiem nav arī, piemēram, BMW, lai gan tā arsenālā ir lieliski elektromobiļi, tomēr tie ir sasodīti dārgi. Arī "Mercedes-Benz" ražo labus elektromobiļus, bet par tiem, līdzīgi kā par "Tesla", līdz šim esam lasījuši tikai internetā.

Ar izvēlētajiem 10 elektromobiļiem raidījums dodas 600 km garā ceļā kopā ar mūsu viesiem, draugiem un ekspertiem. Pieredzējušākais no viņiem – autoinženieris Andris Dambis. Viņa kontā ir ne tikai elektroauto vadītāja pieredze, bet elektromobiļus viņš arī radījis pats – rallijreidu auto "Oscar eO", Paikspīkas sacīkšu "raķetes", tagad arī elektriskos pasažieru autobusus, kas kursē tepat Latvijā.

Bezbailīgākais no raidījuma viesiem – olimpietis Juris Šics; cilvēks, kurš savā darbā, braucot ar kamanām, spējis sasniegt 144 km/h lielu ātrumu un brīvajā laikā papildu adrenalīnu gūst amatieru autosacensībās. Savukārt šīs kompānijas labākās balss īpašnieks Normunds Rutulis – un viņš arī sertificēts automehāniķis, kurš strādājis par smagā auto vadītāju.

Kuplāko ūsu īpašnieks Miķelis Visockis – viņš ir ne tikai fanātisks auto entuziasts, kurš savas dzīves laikā no nāves izglābis neskaitāmu skaitu BMW markas automobiļu, bet nu arī solārās enerģijas eksperts. Savukārt Kārlis Mendziņš ir uzlādes tikla "Eleport Latvija" vadītājs.

Testa sākumā visu automobiļu akumulatori ir uzlādēti līdz 100% atzīmei. Šī brauciena mērķis ir noskaidrot, kāda ir atšķirība starp lētākajiem un "premium" klases elektroauto; saprast, vai šādi braucamie ir pilnvērtīgi lietojami ikdienas satiksmē.

10 elektromobiļu testa starts tiek dots "Jaunajā Teikā", lai dotos ceļā pretī pirmajam maršrutā iekļautajam elektroauto uzlādes punktam, kas atrodas Igaunijas pilsētā Viljandē.

Raidījuma testā piedalās "Peugeot e-2008" (136 ZS, 260 Nm), kas maksā no 38 500 eiro. Pēc rūpnīcas datiem tas ar pilnu akumulatoru var veikt 345 km, bet uzlādes laiks līdz 80% 100kW stacijās aizņem 30 min.

Lai gan vizuāli šos auto nesaista pilnībā nekas, "Citroen e-C4" savā ziņā varētu saukt par "Peugeot e-2008" dvīņu brāli, tajā tiek izmantots tāds pats 136 ZSs elektromotors un 50 kWh akumulators kā "Peugeot", tiesa, šī auto sniedzamības dati gan nedaudz atšķiras par labu "Citroen" (375 pret 345 km). Tas ir arī par 6 cm garāks, un arī starta cena tam ir nedaudz zemāka – no 35 690 eiro.

"Renault Megane E-Tech" ir viens no modernākajiem auto savā klasē. Ja salīdzinām šo auto ar jau ražošanā esošajiem "Renault" elektroautomobiļiem, šī ir pilnīgi cita līga. Jaunākās tehnoloģijas bateriju un motoru izstrādē ļauj šim auto, neskatoties uz 220 ZS jaudu, ar vienu uzlādi veikt līdz pat 470 km.

"Cupra Born" ir "Volkswagen" grupas radīts auto, par pamatu tā izstrādei tika ņemts "VW ID.3", kas, nonākot spāņu dizaineru rokās, pārtapis par visnotaļ sportisku un iekārojamu braucamo. "Born" tiek piedāvāts trīs jaudas versijās (150, 204 un 231 ZS ar maksimālo griezes momentu 310 Nm visām modifikācijām).

Raidījums ar testa automobiļiem šķērsoja vienīgo ar straumes spēku darbināmo pārceltuvi Latvijā un visā Baltijā. Pārceltuve pāri Gaujai Līgatnē ir iekļauta tehnikas vēstures pieminekļu sarakstā un nevainojami darbojas arī mūsdienās. Pirms kara šīs pārceltuves vietā atradās tilts, kurš kauju laikā tika iznīcināts. Pēc Otrā pasaules šo pārceltuvi par saviem līdzekļiem izveidoja Līgatnes papīrfabrika, lai nodrošinātu strādniekiem un skolniekiem no Gaujas pretējā krasta iespēju nokļūt Līgatnē.

Pēcpusdienas saule karsē un ir jau zenītā, bet braucēji pat vēl nav tikuši līdz Igaunijas robežai. Elektrības baterijās pagaidām pietiek visiem, līderi šajā ziņā ir "Škoda Enyaq iV" (314 km) un "Audi e-tron" (345 km), pamatīgi turas arī "Kia EV6" un "Ford Mustang", kuru nobraukuma atlikums ir gandrīz identisks (>300 km), savukārt vismazākie krājumi šobrīd atlikuši "Peugeot e-2008", kas ar baterijā atlikušajiem 62% ļauj nobraukt 178 km.

Veidojot "Hyundai Ioniq 5", tā dizaineri acīmredzami bija nolēmuši neslēpt tā tehnisko potenciālu. Asas, šķautņainas līnijas, interesanta dizaina lukturi un dažādi it kā šķietami sīkumiņi ir padarījuši tā tēlu sportisku un neierastu. Bet dizains nav vienīgais tā trumpis, zem "Ioniq 5" virsbūves slēpjas moderna elektrospēka sistēma, kura barojas no 800 voltu akumulatora. Tā uzlāde aizņem mazāk laiku, un ar vienu uzlādi tas spēj veikt nedaudz zem 500 km garas distances. Turklāt, ja pārvietosieties tikai pilsētvidē, pateicoties enerģijas rekuperācijas iespējām, nobraukuma diapazons varot palielināties līdz pat 686 km, sola ražotājs.

Savukārt "Škoda Enyaq iV" ir ļoti ietilpīgs un praktisks auto, kas tiek piedāvāts vairākās versijās. Testā devusies modifikācija ar lielāko akumulatoru un visu riteņu piedziņu. Šāda auto cena ir nedaudz virs 68 tūkstošiem eiro.

"Volvo C40 Recharge", neskatoties uz savu rotaļīgo tēlu, ir viens no jaudīgākajiem šis dienas testa dalībniekiem – 408 ZS, divi motori un visu riteņu piedziņa; 100 km/h tas spēj sasniegt 4,7 sekundēs. Bāzes versijā tam ir nedaudz rāmāks 231 ZS elektromotors, bet starta cena ir no 51 908 eiro.

Vēl testa autoparkā ir leģendārais "Ford Mustang", kurš pārtapis četru durvju krosoverā un nomainījis degvielu rijošu sirdi pret krietni taupīgāku, bet ne gausāku elektromotoru. Tāpat arī "Kia EV6" – auto, kuru arī kāds autovadītāja sēdeklī mierīgi varētu sajaukt ar "Porsche" vai ko līdzvērtīgu. Un, protams, katra latvieša sapnis "Audi e-tron GT". Šī monstra jauda ir 476 ZS ar lokomotīves cienīgu griezes momentu (630Nm) un atšķirībā no pārējiem e-brāļiem šis auto maksimāli spēj sasniegt 245 km/h. Bet arī cena ir attiecīga – 103 900 eiro.

Raidījuma pirmajā sērijā visi testa auto ir tikuši līdz pirmajam galamērķim – Viljandei. Daži auto pēdējiem spēkiem, daži droši varētu doties teju divas vai pat vairāk reizes tālākā ceļā… Šis ir arī pirmais uzlādes punkts šajā braucienā. Lai noskaidrotu, cik ātri testa autoparks spēj atjaunot savas elektrības rezerves, tiek sarīkotas mazas sacensības. Katram auto uzlādei tika dotas 10 minūtes, tika fiksēti dati un noskaidrots, cik kilometru katrs no tiem spēj šajā laikā nogrieznī iekrāt.

10 elektromobiļu testa turpinājums gaidāms nākamajā "Tavs Auto TV" raidījuma sērijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!