Foto: Shutterstock
Pie portāla "Delfi" vērsušies vairāki satraukti Garkalnes iedzīvotāji, kuri nule kā saņēmuši pašvaldības uzņēmuma SIA "Garkalnes ūdens" paziņojumu – no 1. maija par ūdeni novadā jāmaksā krietni dārgāk.

"Mēs – Garkalnes novada iedzīvotāji – vēlamies lūgt jūsu palīdzību. Pastāstīt par to, kas notiek visbagātākajā novadā Latvijā – Garkalnes novadā," vēstuli portālam "Delfi" sāk iedzīvotāja Sabīne.

Sieviete teic, ka paziņojumu par plānoto sadārdzinājumu ūdens un kanalizācijas pakalpojumiem savās pastkastēs iedzīvotāji saņēma aizvadītajā pirmdienā, 8. aprīlī. "Iepriekš par kanalizāciju bija jāmaksā 1,18 eiro par kubikmetru bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), un par ūdeni 0,87 eiro par kubikmetru bez PVN, kopā tie 2,48 eiro bez PVN par kubikmetru. Savukārt no 1. maija maksa par kanalizāciju pieaugs līdz 2,01 eiro bez PVN par kubikmetru, bet par ūdeni – 1,33 eiro bez PVN par kubikmetru. Kopā tie ir 4,04 eiro ar PVN par vienu kubikmetru," klāsta lasītāja.

Iedzīvotājus visvairāk sadusmo pašvaldības lēmumā minētie ūdens tarifi. Kā viens no pamatojumiem apstiprināt jaunos SIA "Garkalnes ūdens" izstrādātos tarifus, minēta arī "iedzīvotāju maksātspēja". "Vai tas nav pieskaitāms cilvēktiesību pārkāpumam? Kā arī mēs esam izmisumā, ka katrs, kas saimnieko mūsu novadā, pēc saviem ieskatiem var celt cenas saviem pakalpojumiem, un mums tas ir jāpieņem kā norma, jo alternatīvas nav!!!", izmisumu neslēpj lasītāja.

Sieviete piebilst, ka iedzīvotāji, saņēmuši paziņojumu par ūdens tarifu paaugstināšanu, jūtas kā slazdā. Lasītājs Oļegs izsaka pieļāvumu, ka pēc tarifu celšanas Garkalnē būs, iespējams, viens no dārgākajiem ūdens pakalpojumu visā valstī: "Jau vairāk neka 100 privātmāju īpašnieki gatavi apstrīdēt šo lēmumu."

Saskaņā ar garkalniešiem izsūtīto paziņojumu ūdensapgādes pakalpojumu tarifs no 1. maija pieaugs par 46%, bet kanalizācijas pakalpojumu tarifs – par 49%.

SIA "Garkalnes ūdens" klientu vadītāja Ingūna Kalniņa iedzīvotāju pārmetumus par to, ka viens no iemesliem tarifu paaugstināšanai ir "iedzīvotāju maksātspēja" – raksturo kā pārpratumu. "Iedzīvotāji katru tekstu traktē kā grib, bet tieši maksātspēja ir iemesls, ka tarifi celti par mazāku daļu, nekā patiesībā tiem būtu jātiek paaugstinātiem. Maksa būtu vēl augstāka, bet tāpēc, ka iedzīvotāji nevar samaksāt, tarifi netika celti līdz tādām summā," sacīja uzņēmuma klientu vadītāja. Vaicāta, cik lielā mērā tarifi tiktu celti, ja netiktu ņemta vērā iedzīvotāju finansiālā situācija, Kalniņa telefoniski atteicās atklāt.

Kā vienu no galvenajiem apstākļiem, kāpēc tarifi novadā paaugstināti, Kalniņa min to, ka līdzšinēji tarifi tika apstiprināti 2013. gadā. "Kopš tā laika elektroenerģijas cena par vienu kilovatu kāpusi par 560%, "Rīgas ūdens" pakalpojumi [uz kuru attīrīšanas iekārtām novada daļu ūdeņu] par 70 līdz 80%," pauž uzņēmuma pārstāve.

Tāpat mainījusies pakalpojuma struktūra – klientu skaits pieaudzis sešas reizes, jo par Eiropas Kohēzijas fonda līdzekļiem izbūvēts jauns kanalizācijas tīkls, bet par pašvaldības līdzekļiem – ūdensvads. "Lai arī uzņēmuma sniegto ūdens pakalpojumu apjoms nesasniedz apmēru, lai to regulētu sabiedrisko pakalpojumu regulators, tomēr tarifi tiek aprēķināti pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas metodikas. Tie tika aprēķināti, ņemot vērā ūdens pakalpojuma sniegšanas izmaksas," akcentē uzņēmuma pārstāve.

Uzņēmumā arī atklāj, ka prasība paaugstināt tarifus nākusi "no augšas", kā arī saņemta kritika par to, ka tie sen nav tikuši atjaunoti un ir nepieņemami zemi. "Lēmumam par jauno tarifu projektu bija jābūt sen. Uzņēmums nāca pretim iedzīvotājiem, kamēr varēja izdzīvot," pauda Kalniņa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!