26. oktobrī, Rīgā, reklāmas un mārketinga nedēļas Wazzap? laikā, viesosies viens no Eiropas izcilākajiem pārdošanas kampaņu ekspertiem, PromoVeritas Ltd ģenerāldirektors, Jeremy Stern.
Džeremijs ir profesionālis mārketinga jomā - savu darba pieredzi ieguvis daudzās vadošajās Lielbritānijas un pasaules kompānijās, tai skaitā Tesco, Unilever, Kraft, BT un Coca-Cola.

Pirms PromoVeritas Ltd dibināšanas 2002. gadā viņš strādāja par mārketinga komunikāciju grupas direktoru uzņēmumā COLT Telecom. PromoVeritas Ltd ir Lielbritānijas vienīgais neatkarīgais pārdošanas veicināšanas kampaņu efektivitātes novērtēšanas serviss. Tas nodrošina pārdošanas veicināšanas (sales promotion) kampaņu novērtēšanas pakalpojumus tādām kompānijām kā Budweiser, Coca Cola, Sainsbury, Barclays Bank un McVities, kā arī piedāvā mārketinga konsultācijas tādiem klientiem kā Barclays Bank, Premier Foods un NTN Communications. Ārpus darba Džeremijs ir lielas labdarības organizācijas patrons- Institute of Sales Promotion padomes direktors, kā arī Promotional Marketing Council of Europe viceprezidents.

Kas ir šī brīža inovatīvākā reklāmas kampaņa pasaulē?

Viennozīmīgi varu teikt, ka tā ir Eurostar pārdošanas veicināšanas kampaņa- Da Vinči Kods (Da Vinci Code). Scenārijs nav sarežģīts, tomēr risinājums pārsteidz. Tātad- pamatojoties uz lieliskajiem rezultātiem un patiesībā jau iepriekšparedzamo veiksmi, prezentējot ekscentrisko mākslas filmu Da Vinci Code, kas, savukārt, atsaucas un bestsellera grāmatas scenāriju, patiesībā tika atklāta bagātību sala. Uzburtas situācijas, mistiski notikumi, likumsakarības, taču pavisam īsta spēle, kas ievilina sava veida dēkā. Šīs spēles dalībniekiem jāatbild uz ne mazums neizskaidrojamu jautājumu vai jāmeklē pavediens un cēloņsakarības kādā mīklainā situācijā. Leiputrijas sakārtotājam pienācīgs atalgojums- 200 000 eiro, kā arī mūžtermiņa brīvbiļete, ceļojot ar Eurostar, un vēl- piecu gadu ilgas brīvdienas hotelī Ritz! Vēl svarīgāk- šajā dīvainajā, bet acīm redzami saistošajā spēlē iesaistījās vairāk kā 150 000 cilvēki, bet rezervācijas uz Eurostar piedāvātajiem pakalpojumiem spēles laikā palielinājās par 20%.

Jūsuprāt, kas ir zīmīgākās 2007. gada tendences?

Par vienu, iespējams, dažiem ne TIK patīkamu, fenomenu, esmu pavisam drošs- jau no šodienas un turpmāk sāksies grūti laiki tiem ražotājiem un tirgotājiem, kas pārstāv neveselīgas pārtikas produktu biznesu, es pat teiktu jebkuru ēdienu un dzērienu, ja mērķa auditorija ir bērni.

Daudz jaunu normatīvo aktu, kas strikti ierobežo un regulē jebkuras mārketinga aktivitātes jebkuram ēdienam vai dzērienam, kas paredzēts bērniem (ja vien produkts nav dārzenis, auglis, tīrs ūdens vai svaigi spiesta sula). Teiksiet, ka tik pat labi neveselīgos produktus var reklamēt vecākiem, tādējādi, galu galā, sasniedzot arī bērnus, taču viss nav tik vienkārši kā izskatās, jo likumi atrunās arī šādu scenāriju… Un rezultātā McDonald bērnu pusdienu komplekts, kas piedāvā iepazīt kādu no Disneja varoņiem, ieņēmis finiša taisni savos pārdošanas apjomu pieaugumos.

"Laimē tūlīt" sauklis, kļūstot īpaši populārs tieši pēdējo gadu laikā, tomēr nespēj pārliecināt mūsdienu izglītoto patērētāju, kura zemapziņu nepamet vēl skaļāks sauklis "Zaudē tūlīt", līdz ar to- atsaucība šāda veida akcijām sāk sarukt.

Diezgan spilgta tendence- alkoholisko dzērienu brendu aktīva reklamēšana, pamatojoties uz bažām par iespējamiem draudiem no Eiropas Savienības stingrās, ierobežojošās likumdošanas.

Internets joprojām saglabā savas jauniegūtās, taču stingrās pozīcijas un zemo izmaksu "tāmi" patērētāju iesaistīšanas aktivitātēs. Savukārt, milzīgi izdevumi sastāda šo patērētāju piesaistīšana un noturēšana, ņemot vērā plašās izvēles iespējas, kas saistītas ar interneta lietošanu.

Kāds spilgts piemērs, kas mūs varētu ieintriģēt…

Kas attiecas uz TV, tad joprojām manāma liela rosība un neatlaidīga vēlme iesaistīt skatītāju (patērētāju) ar visdažādāko paņēmienu, tai skaitā telefonu vai e-mail, palīdzību. Nauda it kā "nāk", taču vai ir apsvērti precedenti un labākie piemēri praksē? Ir veikts apkopojums speciālā katalogā par TV kompāniju pieļautajām kļūdām. Daži no piemēriem jums varētu šķist saistoši:

  • TV šovs, tiešraide. Uzvarētāji tiek izvēlēti jau pirms telefona balsojuma beigām, kas liedz jebkādu iespēju tiem, kas joprojām zvana, gūt izspēlēto laimestu. Protams, naudu par katru ienākošo zvanu atskaita. Rezultāts: GMTV tiek uzlikts sods- £2 miljoni;
  • Tehniskas problēmas TV šova laikā liedz iespēju pieņemt zvanus, kas ļautu cilvēkiem piedalīties konkursā tiešraidē. Šova veidotāji noķer kādu bērnu, kas nejauši pagadījies TV studijā, un liek viņam piezvanīt un falsificēt vinnestu. Rezultāts: BBC tiek sodīts ar £50,000;
  • Kādā citā BBC šovā producenta asistents falsificē "laimīgo zvanītāju" pavisam cita iemesla dēļ- nav pietiekami lielas intereses no skatītāju vidus, līdz ar to- nepietiekams zvanu daudzums;
  • Vairākas TV programmas pieļāvušas būtisku pārkāpumu- zvani tiek pieņemti arī raidījuma atkārtojuma laikā, un, protams, nauda atkal tiek atskaitīta;
  • Zvanītāji filmas X Factor laikā tiek informēti, ka maksa par vienu zvanu ir 25pensi, taču patiesībā tie bija 50pensi jeb divas reizes vairāk. Rezultāts: sods £200,000 apmērā;
  • Balsojums vairāku šovu laikā netiek ieskaitīts tehnisku problēmu dēl, taču nauda par katru zvana reizi atskaitīta.
Daudz TV spēļu pārraižu beidz savu sākotnēji veiksmīgo darbību, un tās dažas, kas joprojām turpina, saņem daudz mazāk ienākošo zvanu. BBC, GMTV un ITV nācies atlaist ne mazums savu darbinieku, cenšoties implementēt jaunus veidus korektas procesu vadības izveidošanā. TV Regulators, OFCOM, augstāk minēto pārkāpumu dēļ strādā pie jaunu ierobežojumu un regulu izveides, kas būtu saistoši visai nozarei un radītu iespēju bez kļūdām un pārkāpumiem vadīt un kontrolēt ienākošo zvanu uzskaitījumu un patiesā uzvarētāja noteikšanu.

Vai varat atklāt vēl kādu pēdējā laika interesantu reklamēšanas piemēru, kas cietis neveiksmi?

Jā, protams! Kādas radio stacijas programmas klausītājiem tika piedāvāta iespēja skatīties Čempionu ligas fināla spēli Atēnās. Solītais piepildījās, taču uzvarētājs bija sarūgtināts…, jo izrādījās, ka reālā balva ir pusdienas TV ekrāna priekšā kādā vietējā mēroga krodziņā "Atēnas". Skaudri, bet ir no kā mācīties.

Šim stāstam ir arī turpinājums, kuru Jeremy Stern atklās reklāmas un mārketinga nedēļā Wazzap?.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!