Foto: Sadursme.lv

Pavisam nesen Latviju satricināja traģiska ziņa – gāja bojā "Bolt" auto koplietošanas pakalpojuma lietotājs. Šī notikuma rezultātā sabiedrībā izraisījās diskusija par nepieciešamību ieviest stingrākus noteikumus šim populārajam pārvietošanās veidam Rīgā. "Carguru" kā šīs nozares priekštecis Latvijā, nācis klajā ar vairākiem priekšlikumiem.

"Carguru" sāka sniegt auto koplietošanas pakalpojumus 2017. gadā. No paša sākuma uzņēmums apzinājās lielo atbildību gan par īpašumu, gan sabiedrības drošību un nozares reputāciju kopumā. Tāpēc jau no pašas pirmās dienas "Carguru" ieviesa vairākus noteikumus, ar kuru palīdzību cenšas sekot iepriekš minētajai misijai.

Pirmkārt, pakalpojuma lietošanas sākums sākas ar reģistrācijas procesu. Jau septiņus gadus "Carguru" ievēro noteikumus un patur tiesības atteikt piekļuvi uzņēmuma pakalpojumam tiem lietotājiem, kuru vecums ir mazāks par 21 gadu un autovadītāja stāžs mazāks par diviem gadiem. "Auto koplietošana nedrīkst kalpot par "smilšu kasti" nepieredzējušiem vadītājiem," uzskata "Carguru" dibinātājs un vadītājs Vladimirs Reskājs.

Otrkārt, lai samazinātu riskus, kas saistīti ar reģistrāciju un jaunu lietotāju apstiprināšanu nakts laikā, jaunus klientus "Carguru" neapstiprina no pulksten 23 līdz 7.

Treškārt, uzņēmuma prasības jaunajiem klientiem ir papildinātas ar papildu algoritmiem, un bieži vien "Carguru" atsaka reģistrāciju lietotājiem, kuri atbilst visiem sākotnējiem parametriem. "Par šo mēs bieži vien saņemam kritiku," norāda Reskājs.

Ceturtkārt, "Carguru" veic auto lietošanas modeļu uzraudzību un proaktīvi brīdina vai bloķē klientus par būtiskiem ceļu satiksmes noteikumu un koplietošanas platformas noteikumu pārkāpumiem.

Piektkārt, ir vēl virkne iekšējo noteikumu un algoritmu, kas palīdz uzņēmumam minimizēt kaitējumu kompānijai un sabiedrībai, kā arī uzturēt pozitīvu nozares reputāciju.

"Mūs ārkārtīgi satrauc tas, kā pēdējā laikā autokoplietošanas pakalpojumam veidojas negatīva reputācija. Palielinās vandālisma un agresijas gadījumu skaits no atsevišķu sabiedrības locekļu puses," pauž Reskājs.

"Kā vieni no nozares līderiem, mēs saprotam, ka pilnībā izslēgt negadījumu vai citu problemātisku situāciju rašanos nav iespējams. Tomēr mēs vēlamies izteikt vairākus priekšlikumus, kas varētu palīdzēt samazināt problemātisko situāciju skaitu un uzlabot situāciju nozarē kopumā," norāda "Carguru" vadītājs.

Šajā jomā pieredzējušais uzņēmums uzskata, ka noteikumam par 21 gada vecumu un vismaz divu gadu autovadītāja stāžu ir jākļūst obligātam visiem auto koplietošanas lietotājiem. Tāpat esot jāievieš administratīvā atbildība tiem reģistrētajiem lietotājiem, kuri apzināti nodod savus konta datus trešajai personai, kurai nav tiesību vadīt automašīnu; un jāievieš administratīvā atbildība arī personām, kas nodarbojas ar kontu pārdošanu.

Pēc "Carguru" domām, jāievieš atbilstošas izmaiņas, kas ļautu ceļu policijas darbiniekiem aizturēt transportlīdzekli līdz apstākļu noskaidrošanai, ja tiek konstatēts, ka automašīnā nav personas, uz kuras vārda transportlīdzeklis ir iznomāts.

Tāpat auto koplietošanas uzņēmumiem jābūt iespējai, sniedzot nepieciešamos pierādījumus, pāradresēt saņemto sodu par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu personai, kas pārkāpuma brīdī īrēja automašīnu.

Nozarē piredzējušais uzņēmums uzskata, ka ir jāizveido kopējs "melnais saraksts" ar lietotājiem, lai pēc tam, kad konkrēta persona ir pārkāpusi noteikumus vienā servisā, citi servisi varētu to bloķēt un tādējādi nepielaist šo personu pie transportlīdzekļa vadīšanas.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!