Foto: LETA

Aprīlī jaunu auto reģistrācijas skaita kritums 55% apmērā jau tuvāk iezīmē patieso Covid-19 pandēmijas ietekmi uz auto tirgu Latvijā, jo pēc inerces tiek noslēgti vēl iepriekšējā perioda darījumi. Maijā un jūnijā paredzams 70 līdz 80 procentu auto reģistrācijas kritums, lēš Auto asociācija, un tas būs kritiski nozarei, kas iezīmēs atlikušā gada ainu.

Ārkārtas stāvoklis un neziņa par nākotni ievērojami ietekmē pircēju uzvedību, atliekot auto iegādes jautājumu uz nenoteiktu laiku. Klientu plūsma auto salonos ir nokritusies pat par 80%.

Vienīgais auto segments, kur saglabājas augstāka klientu aktivitāte ir komerctransports, kur novērojams "tikai" 32% kritums, jo ir atsevišķas biznesa nozares, kur aktivitāte un pieprasījums ir pat stipri kāpuši, piemēram, pārtikas, medicīnas, internetveikalu un sadzīves preču tirdzniecība.

Īpaši augsts pieprasījums ir pēc komerctransporta modeļiem aprīkotiem ar dzesēšanas sistēmu (saldētavu), kuru piedāvājums ir deficīts, jo to ražošanas izcelsmes vietas ir Itālijā un Izraēlā, kas bremzē automobiļu tirdzniecību un nespēj apmierināt pieprasījumu.

Smagā komerctransporta tirgus virs 16 tonnām turpina stagnēt jau kopš 2020. gada sākuma un aprīlī uzrāda 57% kritumu, kas skaidri iezīmē vispārēju sistemātisku problemātiku Latvijas kravu pārvadājumu un loģistikas nozarē.

Vidējais nobraukto kilometru apjoms ir ievērojami krities, un daudzas loģistikas kompānijas pārtrauc savu darbību, kur liela ietekme ir no apgrūtinājumiem veikt pārvadājumus uz Austrumu tirgiem politiski radīto šķēršļu un apgrūtinājumu dēļ. Papildu nopietns kravas vienību noieta samazinājums ir strauji krītošo tranzīta kravu caur Latvijas ostām un dzelzceļu dēļ.

Aprīlī lietoto auto pirmās reģistrācijas piedzīvojušas ievērojamu kritumu – 60%, kas skaidri norāda uz privātpersonu neziņu par nākotni un vēlmi netērēt uzkrājumus.

Visā Eiropas Savienībā (ES) auto reģistrāciju skaits pirmajā 2020. gada ceturksnī ir krities par 27% un otrais ceturksnis paredzams ar vēl drastiskāku lejupslīdi. ES auto nozares asociācija ACEA ir izdevusi kopīgu rīkojumu Briselei un visām ES dalībvalstīm ieviest plašus atbalsta pasākumus nozares stimulēšanā līdz pat gada beigām.

"Auto asociācijas 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā valsts kasē gadā iemaksā 210 miljonus eiro nodokļos, kas ir ievērojama naudas summa, lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest Auto asociācijas izstrādāto piecu punktu nozares atbalsta programmu, lai stimulētu auto tirgu un nepazaudētu 107 miljonus eiro budžeta nodokļu ieņēmumus 2020. gadā. Nekavējoties jāievieš Zememisiju Zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2 mērķu izpildi Eiropas Zaļā Kursa ietvarā. Jāstimulē līzinga finansējuma pirmās iemaksa atbalsts ar ALTUM palīdzību un jāatceļ bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci un samazina nodokļu ieņēmumus," uzstāj Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Kaimiņu zemē Igaunijā tirgus kritums aprīlī bija 67%, kas ir skaidrojams ar divkārt lielāku privātpersonu īpatsvaru jauno auto iegādē, salīdzinot ar Latviju. Privātpersonas krietni vairāk ietekmējas no krīzes situācijas un atliek auto iegādes jautājumu uz vēlāku laiku.

Pozitīvas ziņas ir no ES auto ražotājvalstīm, kur liela daļa rūpnīcu ir jau vismaz daļēji atsākušas ražošanas procesu un plāno pilnvērtīgi atgriezt ražošanas jaudas līdz mēneša beigām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!