Foto: Shutterstock

ASV Vides aizsardzības aģentūra (EPA) aicina ierobežot dīzeļa pikapu tūningu. Ik gadu videi nodarītais kaitējums no 500 tūkstošiem dīzeļa pikapu, kuriem jaudas uzlabošanas nolūkos ir izgriezts kvēpu filtrs, ir lielāks nekā no 11 miljoniem "dīzeļgeitas" VW vieglajiem automobiļiem.

Līdz šim nekontrolēto dīzeļa pikapu tūninga problēmu uzsver EPA pēc veiktajiem pētījumiem. Vides aizsargu atskaitē norādīts, ka šobrīd ASV teritorijā ir vairāk nekā pusmiljons 3,8 līdz 6,4 tonnas smagu dīzeļdzināja pikapu, kuriem īpašnieki ir izgriezuši no rūpnīcas uzstādīto kvēpu filtru motora izplūdes sistēmā.

Pēc EPA aprēķiniem, mūsdienu dīzeļa pikapi rūpnīcas komplektācijā ir 50 reizes ekoloģiskāki nekā pikapi pirms 40 gadiem, ņemot vērā slāpekļa dioksīdu daudzumu izplūdē. Tomēr vairāki jauno pikapu īpašnieki atsakās no sarežģītajām motora izplūdes sistēmām ar kvēpu filtru un to vietā uzstāda klasisko izpūtēju. Šāda veida pārbūve ļauj par nelieliem līdzekļiem palielināt dzinēja jaudu un griezes momentu, kā arī panākt dobjāku skanējumu izplūdes sistēmā.

Šādu pikapu īpašnieku kļuvis tik daudz, ka ikgadējie izmeši no bezatbildīgi pārbūvētajiem dīzeļa pikapiem sasniedz piecus tūkstošus tonnu cieto sīkdaļiņu (PM) un vairāk nekā 570 tūkstošus tonnu slāpekļa dioksīda. Šī problēma ir tik liela, ka pusmiljons dīzeļa pikapu videi nodara lielāku kaitējumu nekā deviņi miljoni pikapu ar motora izplūdes sistēmu autoražotāja standarta komplektācijā.

Tajā pašā laikā EPA atzīst, ka būs ļoti grūti cīnīties ar virkni tūninga kompāniju, kas izgatavo vai uzstāda videi kaitējumu nodarošas komponentes dīzeļa pikapu veiktspējas uzlabošanai. Tāpat varasiestādēm dažādos ASV reģionos vienkārši nepietiks resursu, lai pārbaudītu visu vieglo un smago automobiļu atbilstību pieņemtajām ekoloģiskajām normām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!