Foto: Publicitātes foto
Tiesa vai nē, ka auto novietošana stāvvietā ir kļuvusi vieglāka nekā pirms gadiem desmit vai vēl senāk? Daži autobraucēji tam nepiekrīt, sakot, ka automobiļu skaits pieaug, bet bezmaksas stāvvietas iet vienīgi mazumā. Citi tikmēr uzskata, ka mūsdienu vadītājam talkā nāk daudzi palīgi, un auto var iestīvēt pat visšaurākajā vietā.

Kad automašīnās sāka uzstādīt ABS un ESP, bija autobraucēji, kas teica, ka tiem liegts dabiskas braukšanas prieks. Mūsdienās iedomāties braucamo bez šiem elektroniskajiem palīgiem ir gandrīz neiespējami, un lielākajā daļā pasaules drošības prasību dēļ auto bez šiem elektroniskajiem asistentiem nemaz nevar nonākt tirdzniecībā.

Tikmēr aizvien vairāk cilvēku pierod pie dažādām parkošanās palīgsistēmām, un ļoti iespējams, ka drīz piedzīvosim, ka vadītājs, izmantojot tālvadību, auto izbrauks no garāžas, pats uzgaidot ārpusē. Daži auto šādu funkciju, vēl nesen retu luksusa modeļu privilēģiju, piedāvā jau tagad, to vidū "Kia Sorento" apvidnieks.

Autovadītāja palīgi jo īpaši noderīgi ir mūsdienu pilsētās

Jāņa Vanka vadītā Drošas braukšanas skola (DBS) sadarbībā ar autostāvvietu operatoru "EuroPark" piedāvā bezmaksas nodarbības "Parko Skola" (pašlaik tai ir piespiedu pārtraukums), un eksperts, kurš strādā gan ar parastiem braukt gribētājiem, gan tiem, kas vēlas pilnveidot savu māku, ir pamanījis, ka cilvēki bieži vēlas noslīpēt tieši parkošanās prasmes.

"Autobraucējus patiešām baida daudzdzīvokļu namu, biroju ēku un jo īpaši tirdzniecības centru virszemes un pazemes auto novietnes, kurām ir šauras iebrauktuves un knapas stāvēšanas vietas," saka eksperts.

Autožurnālists un raidījuma "TV Auto Ziņas" vadītājs Normunds Avotiņš piekrīt un norāda,
ka ne visi autobraucēji perfekti izjūt automašīnas izmērus, tālab auto novietot ir vieglāk, ja attālumu un šķērsli var redzēt videokameras attēlā. 360 grādu videokamera ar trajektorijas projekciju šo uzdevumu padara vēl vienkāršāku.

"Sistēma, kas brīdina par mašīnām, kas brauc no sāniem, un pēc vajadzības jūs nobremzē, ir svarīgs atbalsts, vai jūs būtu regulārs autosacensību dalībnieks vai ierūsējis svētdienas braucējs. Pilnās stāvvietās izbraukšana atpakaļgaitā ir visizplatītākais scenārijs, un cauri blakus stāvošajiem auto visbiežāk nav iespējas redzēt, vai no sāniem netuvojas cits braucamais. Tā ir situācija, kad nepalīdz ne spoguļi, ne videokamera," vērtē žurnālists.
Foto: Publicitātes foto

Vanks uzskata, ka auto novietošanā nav nekā pārlieku grūta un, pēc DBS pieredzes, agri vai vēlu to iemācās visi. Taču daļa braucēju mācību laikā pierod pie konkrētiem, specifiskiem objektiem, un, nonākot citā situācijā, rodas grūtības.

"Prakse rāda, ka ne katram izdodas pielāgoties un attālumu līdz, teiksim, cita auto lukturim novērtēt tik pat precīzi, kā līdz autoskolas pilonam. Tāpēc jo vairāk var redzēt, jo labāk. Daudz kas ir atkarīgs arī no attieksmes: kad saprotat, kā darbojas palīgsistēmas, tās tiešām ir jūsu palīgi. Savukārt, ja domājat, ka tās atbrīvo no vajadzības apgūt prasmes, nepatīkamas sekas ir tikai laika jautājums," uzskata DBS eksperts.

Speciālists norāda, ka parkošanās palīgi ir īpaši parocīgi mūsdienu pilsētās. "Novietojot auto, ir svarīgi just apkārtējo telpu. Tagad Covid-19 iespaidā situācija ir mazliet mainījusies, automašīnu ielās ir mazāk. Taču, dzīvei atgriežoties normālās sliedēs, brīvo vietu atkal būs maz, un katrs centīsies iespiesties vismazākajā pleķī. Tāpēc elektroniskie palīgi, tos izmantojot pareizi, ir laba lieta," atzīmē Vanks.

Automobiļi kļuvuši vadītājiem draudzīgāki

Avotiņš sakās nevaram piedāvāt vienkāršotu atbildi, kā mainījusies parkošanās. Viņš norāda, ka aizgājušo gadu auto bija vienkāršākas formas un ka gabarītus no vadītāja vietas caur logiem un spoguļos uztvert bija vieglāk, tālab vadītāji spēja pietiekami viegli manevrēt bez svešas palīdzības.

Šodienas autobraucēji dzīvo šaurākā pasaulē un brauc ar automobiļiem, kas ir lielāki un ar sarežģītāku dizainu, taču spēkrati to saimniekiem ir gatavi sniegt arī daudz lielāku atbalstu.

Plašu izplatību līdzās parkošanās sensoriem ir ieguvušas atpakaļskata kameras un sistēma, kas brīdina par citu transportlīdzekļu tuvošanos. Kā piemēru var minēt hečbeku "Kia Ceed" vai krosoveru "Kia Sportage", kurā ir visi šie risinājumi.

"Kameras, sensori, parkošanās palīgi automašīnas novietošanu padara vieglāku. Taču plati balsti, slīpi jumti, sarežģīti virsbūves izliekumi un mazi aizmugurējie logi pasliktina pārredzamību, negatīvi ietekmē mašīnas izjūtu un dabiski palielina vajadzību pēc visu veidu asistentiem. Šad tad tas vairāk norāda uz konstruktoru un dizaineru kļūdām un mazāk uz jaunām tehniskajām iespējām," spriež pieredzējušais žurnālists.

Tomēr viņš ir pārliecināts, ka modernais aprīkojums sniedz būtiskas priekšrocības neatkarīgi no vadītāja pieredzes.

"Parkošanās sensori, kameras un sistēma, kas brīdina par cita transportlīdzekļa tuvošanos, ir nepārprotams pluss. Tie palīdz gan tiem autobraucējiem, kuri pie stūres ir diendienā, gan tiem, kuri reizēm aizmirst, ka nav pasažieri. Savu reizi tiek var paglābt pat citu auto vadītājus," smaida Avotiņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!