Foto: Publicitātes foto
”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds (”Prius Plug-in Hybrid”) ir ”Toyota” pirmais rozetei pieslēdzamais hibrīdais elektroauto un plats solis uz priekšu tuvāk pilnīgākam ekoloģiskam transportlīdzeklim. Visi zina ”Prius” kā hibrīdtehnoloģijas sinonīmu, bet daudziem rodas jautājums, ko nozīmē termins ”Plug-in” aiz ”Prius” nosaukuma?

Vislabākie ekvivalenti latviešu valodā jaunajam ”Prius Plug-in” varētu būt ”kontaktdakšas hibrīds” vai ”lādējamais hibrīds”. Salīdzinājumā ar t.s. parasto ”Prius”, lādējamajam ”Prius” ir uzstādīts litija jonu vilces akumulators, kas uzkrāj četrreiz vairāk enerģijas – 4,4 kWh. Hibrīdpiedziņa – 1,8 litru 99 ZS (73 kW) pēc Atkinsona darba cikla principa strādājošais iekšdedzes dzinējs un 60 kilovatu elektromotors ir pārņemti no ”sevi jau pierādījušā” ”Prius” – tātad lādējamā hibrīda braukšanas īpašības nav ne par matu mainījušās.

Hibrīdpiedziņas priekšrocības salīdzinājumā ar vienkāršu iekšdedzes dzinēju izpaužas, automobilim bremzējot vai palēninot ātrumu, kad radusies enerģija tiek uzkrāta un piemērotā brīdī izmantota automobiļa virzīšanai – tas ir iemesls, kādēļ hibrīda priekšrocības jo īpaši jūtamas pilsētā, kur nepārtraukti jāpalielina ātrums un jāapstājas. Automobilis sāk kustību ar elektromotora spēku un turpina to tikmēr, kamēr akumulatoros pietiek enerģijas – pēc vienas uzlādēšanas iespējams nobraukt līdz 25 kilometriem, ar ko strādājošam pilsētniekam var būt pilnīgi pietiekami. Piemēram, auto īpašniekam, kas brauc no Piritas vai Kristīnes mikrorajona uz centru un atpakaļ, pietiek pieslēgt automobili caur adapteru pie savas mājas vai dzīvokļa 240 voltu elektrotīkla, un nākamajā dienā var atkal, neradot piesārņojumu, braukt uz darbu – un motoram nevajag ne piles benzīna. Un atšķirībā no tīri elektrisko automobiļu īpašniekiem lādējamā hibrīda īpašniekam nav jābaidās, ka akumulators varētu iztukšoties visnepiemērotākajā vietā. Ja šāda situācija rastos, automobilis turpinās braukt ar no dzinēja benzīna iegūto enerģiju. Benzīnu palīdz ekonomēt arī ”Prius” klimata iekārta, kas, strādājot ar enerģiju no elektrotīkla, spēj noparkota - lādējoša automobiļa salonu iepriekš atdzesēt līdz vēlamajai temperatūrai. Jāpasaka noteikti arī tas, ka transportlīdzekļa akumulatora pilnīgai uzlādēšanai no standarta 240 V strāvas tīkla nepieciešamas tikai 1,5 stundas, kas nozīmē to, ka dārgais, ātrais lādētājs nav jāpērk.

”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds uz 100 kilometriem patērē tikai 2,1 litru degvielas, kam atbilst CO2 ekonomija 49 g/km. Tā kā pilnā hibrīda piedziņas kopējā jauda ir 100 kW, ”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds tikai 11,4 sekundēs paātrinās no 0–100 km/h, modeļa maksimālais ātrums ir 180 km/h.

”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds, kas sver apmēram 1420 kg, ir tikai 50 kg smagāks par parasto ”Prius” un nesver vairāk kā šī segmenta salīdzināmais automobilis ar dīzeļa vai benzīna dzinēju. Pilnīgi jaunas konstrukcijas kompaktākā litija jonu akumulatora dēļ bagāžas nodalījuma tilpums ir 443 litri, kas ir salīdzināms ar parastā ”Prius” bagāžas nodalījumu. 40,5 litru mantu glabātava zem bagāžas nodalījuma ir pietiekami liela, lai novietotu lādēšanas kabeli zem bagāžas nodalījuma grīdas. Savu atrašanās vietu ir mainījusi modeļa akumulatora lādēšanas kontaktdakša, kas tagad atrodas automobiļa labā spārna padziļinājumā zem paneļa.

”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds ļauj vadītājam izvēlēties kādu no trijiem braukšanas režīmiem – ”HV”, ”EV” vai ”EV-City”.

”HV” režīmā jaunais no rozetes lādējamais hibrīds strādā tāpat kā parastais ”Prius”. Izvēloties elektrorežīmu, ”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds brauc tikai ar akumulatora jaudu – tādā gadījumā, braucot pa pilsētu, trokšņa līmenis ir minimāls un CO2 un NOX izmešu nav vispār. Ar ātrumu līdz 85 km/h ir iespējams nobraukt līdz 25 kilometriem. Benzīna dzinējs ieslēdzas tad, kad sistēma konstatē, ka ir nepieciešama papildu jauda. Taču nelielā līdz vidējā paātrinājumā benzīna dzinējs ir izslēgts visā elektrorežīma darbības laikā.

”EV-City” režīmā piedziņas izejošo jaudu ierobežo līdz 25 kW, lai nodrošinātu maksimāli iespējamo braukšanas amplitūdu ar elektrisko spēku. Tas ir pietiekami, lai tieši pilsētas kustībā pārvietotos bez trokšņa un izmešiem.

”Prius” no rozetes lādējamā hibrīda standarta aprīkojumā ietilpst multimediju sistēma ”Toyota Touch”, taču klientiem ir iespēja izmēģināt arī pilnīgi jaunu multimediju risinājumu. Proti, līdz ar jauno ”Prius” no rozetes lādējamo hibrīdu tirgū nonāk arī līdz šim visinteliģentākā satelītu navigācijas sistēma – jaunā ”Toyota Touch Pro”. Šī augstākās kvalitātes multimediju sistēma ietver augstas izšķirtspējas 7 collu skārienekrānu un ļauj vienā mirklī gūt pārskatu par klimata iekārtas, kā arī skaņas un navigācijas sistēmas darba pamata parametriem. Navigācijas sistēma, kuras izvēlnes un instrukcijas ir 20 dažādās valodās, aptver visu Eiropu.

Bez tam sistēma nodrošina pieeju SMS un e-pasta vēstulēm, kā arī ļauj atskaņot teksta ziņojumu runas veidā. Standarta aprīkojumā ir atpakaļskata kamera, kas dod dinamiskus norādījumus, lai atvieglotu manevrēšanu šauros ceļa posmos.

Ļoti precīzā sistēma nodrošina labāku navigāciju, kā arī sniedz labāku pārskatu par satiksmes situāciju un plūsmu, informāciju par brīvām parkošanās vietām un degvielas cenām, kā arī papildu informāciju, piemēram, par ātruma ierobežojumiem un laika ziņas.

Kopā ar minētajām augsta līmeņa tehnoloģijām un ievērojamiem skaitliskajiem rādītājiem ”Prius” no rozetes lādējamais hibrīds paceļ ekoloģiskos transporta risinājumus pilnīgi jaunā līmenī, piedāvājot pilsētvidē braucošajiem vadītājiem konkrētu vajadzību nodrošināšanai vislabākās iespējas no abām autopasaulēm.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!