Foto: Publicitātes foto
Nez' kāpēc ir tik populārs mīts, ka hibrīdauto aukstā laikā nedarbojas efektīvi un ekonomiski. Prakse liecina, ka ziemā palielinās ikviena automobiļa degvielas patēriņš, jo aukstā, sniegotā laikā uz ceļiem jebkuram automobilim ir nepieciešams vairāk enerģijas, lai pārvietotos no punkta A uz punktu B. Turklāt mēs vēlamies arī siltu automobiļa salonu, kas prasa papildu enerģiju. Hibrīdauto šajā gadījumā nav izņēmums.

Taču tas, ka neviens hibrīdauto nav palicis stāvam ziemas mīnusos, ir fakts. Palūkosimies precīzāk, kādēļ ziemas laikā mainās degvielas patēriņš un kādēļ hibrīdauto gadījumā to jūt daudz mazāk, nekā tiek uzskatīts.

Kur paliek degviela?

Iesēžoties automobilī aukstā laikā, mēs vēlamies, lai salons uzsiltu iespējami ātri: ieslēdzam elektrisko sēdekļu, stūres, salona un stiklu apsildi, kā arī ventilācijas iekārtu. Parastam automobilim tas nozīmē, ka minētās papildu apsildes sistēmas tiek darbinātas ar 12 V ģeneratoru, kas savukārt mehāniski noslogo iekšdedzes dzinēju, un tādēļ ir nepieciešams vairāk degvielas. Mēs to jūtam kā palielinātu degvielas patēriņu.

Aukstā laikā jāpievērš uzmanība ne tikai iekšdedzes dzinēja uzsilšanai, bet arī tā atdzišanai. Ziemā dzinējs atdziest ievērojami ātrāk – pēc pusstundu ilgas stāvēšanas dzinēja temperatūra var samazināties pat par 40 °C, kas savukārt nozīmē, ka iedarbināšanas brīdī dzinējs atkal darbosies uzsildīšanas režīmā, tādējādi palielinot degvielas patēriņu. Zema temperatūra ietekmē arī dzinējam nepieciešamo eļļu un šķidrumu viskozitāti, kas nozīmē, ka zemā temperatūrā dzinējam ir jāveic vairāk darba, lai nodrošinātu pietiekamu dzinēja un pārnesumkārbas detaļu eļļošanu.

Jārēķinās ne tikai ar tehniskajām izmaiņām iekšdedzes dzinēja darbā, bet arī ar laikapstākļiem, kas traucē pārvarēt ceļa posmu, – rites berzi negatīvi ietekmē sniegs, slapjdraņķis un izkusuša sniega putra. Turklāt arī automobiļa novietošana stāvvietā sniegainās dienās var prasīt par dažām minūtēm vairāk. Visi šie faktori ietekmē degvielas patēriņu ziemā, un daži no tiem attiecas arī uz hibrīdauto. Tomēr hibrīdauto degvielas patēriņa izmaiņas ir mazāk pamanāmas nekā parastajiem automobiļiem, jo hibrīdpiedziņas tehnoloģija ļauj ietaupīt tādos gadījumos, kad parastajiem automobiļiem tas nav iespējams.

Hibrīdauto priekšrocības ziemas apstākļos

Atšķirībā no parastajiem automobiļiem, kuru enerģijas avots ir benzīna dzinējs vai dīzeļdzinējs, hibrīdauto darbu ziemas laikā atbalsta hibrīdpiedziņas akumulators, pateicoties kuram degvielas patēriņa palielinājums procentuāli nav tik liels. Degvielas ietaupījumu nodrošina šādas hibrīdauto priekšrocības:

- zemāka iekšdedzes dzinēja darba temperatūra – iekšdedzes dzinēja darba temperatūras sasniegšanai nav nepieciešams tik daudz enerģijas un degvielas;

- atšķirībā no parastajiem dzinējiem, kuru dzesēšanas šķidruma sūknis darbojas visā dzinēja darba laikā, hibrīdauto ir elektrisks dzesēšanas šķidruma sūknis. Tas nozīmē, ka sūknēšanai nepieciešams mazāk enerģijas un mazāk degvielas, jo elektroenerģija tiek saņemta no piedziņas akumulatora;

- hibrīdauto ir efektīva Stop&Start sistēma – iekšdedzes dzinējs tiek apturēts uzreiz, tiklīdz ir sasniegta darba temperatūra un automobiļa kustībai pietiek ar piedziņas akumulatorā uzkrāto enerģiju. Parastajos automobiļos iekšdedzes dzinējs darbojas arī tukšgaitā un, sākot kustību, patērē ļoti daudz degvielas;

- hibrīdpiedziņas automobilī nav 12 V ģeneratora – visi 12 V elektriskie patērētāji tiek baroti no piedziņas akumulatora resursiem. Tas nozīmē, ka pilsētas apstākļos enerģija galvenokārt tiek iegūta bremzējot jeb, tā sakot, bez maksas. Tas nozīmē arī to, ka ir par vienu mehāniski dilstošu detaļu (12 V ģenerators un tā piedziņas siksna) mazāk, kam agrāk vai vēlāk būtu nepieciešams remonts vai nomaiņa. Šī iemesla dēļ viena no hibrīdauto priekšrocībām ir tā, ka tam nav palīgsiksnas, kura ir periodiski jānomaina, kas samazina arī automobiļa uzturēšanas izmaksas.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!