Foto: Publicitātes attēli
Kā tiek uzlādēts hibrīdauto akumulators? Kāds ir hibrīdauto akumulatora darbmūžs? Vai, iegādājoties lietotu hibrīdauto, tā akumulators uzreiz ir jānomaina un vai tas maksā 5000 eiro? "Toyota Baltic" tehniskais pasniedzējs Lauri Erts izvērtē visvairāk diskusijas izraisījušās tēmas par hibrīdauto akumulatoriem.

Pēc Lauri Erta domām, satraukums par hibrīdauto akumulatoriem visdrīzāk ir radies tāpēc, ka tos salīdzina ar parastu automobiļu akumulatoriem. Tomēr tās ir pavisam nesalīdzināmas lietas, jo piedziņas akumulatora un borta elektronikas iedarbināšanas akumulatorā ir izmantotas atšķirīgas tehnoloģijas. "12 V akumulatora darbmūžu, kas parasti ir 5–6 iztukšošanas cikli, nevar automātiski attiecināt uz hibrīdauto akumulatoru," stāsta Erts. Taču papētīsim precīzāk.

Kā darbojas hibrīdauto akumulators un kā notiek tā uzlādēšana?

Hibrīdauto burvība slēpjas enerģijas atkārtotā izmantošanā. Tā notiek katru reizi, kad automobilis bremzē vai samazina ātrumu. Parastā automobilī šādā brīdī kinētiskā enerģija pārvēršas siltumā un iet zudumā, bet hibrīdauto šī enerģija tiek likta darbā vēlreiz – sistēma izmanto reģeneratīvo bremzēšanu, tādējādi uzlādējot piedziņas akumulatoru. Turklāt benzīna dzinējs bieži vien saražo vairāk enerģijas, nekā tajā mirklī ir nepieciešams. Enerģijas pārpalikums tiek novirzīts uz piedziņas akumulatoru. Šis ir pastāvīgs process, kurš darbojas automātiski un kuru katrs autovadītājs var pārraudzīt uz hibrīdauto displeja paneļa.

Pēc Lauri Erta teiktā, tas nedaudz atšķiras no hibrīdauto uzlādēšanas elektrotīklā. ""Plug-In" tipa hibrīdauto pamatā ir parastais "Prius" modelis ar tādu atšķirību, ka "Plug-In" modelim ir lielāks akumulators, kuru hibrīdauto īpašnieks var uzlādēt arī no 240V elektrotīkla ligzdas. Ja to neuzlādē, uzlādējamā hibrīdauto akumulatora uzlādes līmenis samazinās un automobilis kļūst par parastu "Prius", kurš joprojām saglabā visas parastā hibrīdauto īpašības," skaidro Erts.

Hibrīdauto akumulatora uzlādēšanas un darbības procesus labi paskaidro šis video:

Cik ilgs ir akumulatora mūžs?

Lauri Erts apstiprina, ka hibrīdauto akumulatora darbmūžs ir tikpat ilgs, cik auto darbmūžs. "Konkrētus skaitļus es nevaru nosaukt, jo visi Baltijas valstīs no 2004. gada pārdotie hibrīdauto joprojām brauc pa ceļiem un nav nokalpojuši savu darbmūžu," precizē Erts un piebilst, ka no 500 000 visā Eiropā pārdotajiem hibrīdauto Baltijas valstīs piedziņas akumulators ir bijis jānomaina tikai pāris automobiļiem. "Un šajā gadījumā nevis tāpēc, ka akumulators būtu "beidzies", bet gan avāriju dēļ."

Eksperts uzsver vēl vienu hibrīdauto priekšrocību – akumulatora uzlādi var labi kontrolēt un atšķirībā no tālruņa akumulatora, kura darbmūžs parasti ir aptuveni 1000 uzlādes ciklu, hibrīdauto akumulators nevienā brīdī nav pilnīgi izlādēts – braucot ar hibrīdauto, akumulatora uzlāde notiek pastāvīgi.

Apspriedām ar Lauri Ertu arī lietoto hibrīdauto tirgu. Lai gan lielākā daļa hibrīdauto modeļu šobrīd joprojām veic savu "pirmo apli", lietoto automobiļu tirgotāju piedāvājumā ir vairāki hibrīdauto. Pēc Erta teiktā, pilnīgi nepamatots ir mīts, ka, iegādājoties lietotu hibrīdauto, uzreiz būtu jānomaina tā piedziņas akumulators. "Hibrīdauto akumulators nav salīdzināms ar filtru, kurš ir periodiski jānomaina. Hibrīdauto akumulatora darbmūžs ir vienāds ar automobiļa ekspluatācijas mūžu," Erts pabeidz tēmu.

Komentējot mītisko hibrīdakumulatora cenu, kurš maksājot līdz 3000 eiro, Erts iebilst, ka uz šādu summu varētu pretendēt pirmie "Prius" modeļu akumulatori pirms 15 gadiem. Mūsdienās to cena ir vismaz par 50% zemāka.

Kas notiek ar vecajiem akumulatoriem?

Erts gan nezina, kā citi autoražotāji rīkojas ar saviem akumulatoriem, taču "Toyota" rūpējas par to, lai visi šajā uzņēmumā ražotie akumulatori galu galā atgrieztos Japānā. Tur atkārtoti tiek izmantoti 95% hibrīdauto akumulatoru, no kuriem tiek ražoti jauniem akumulatoriem nepieciešamie komponenti. "Salīdzinot ar mobilo tālruņu akumulatoriem, kuru liktenis pēc savākšanas joprojām ir nedaudz miglains, hibrīdauto akumulatoru gadījumā aina ir daudz skaidrāka, un tie atstāj ievērojami mazākas sekas uz vidi," saka Erts.

Hibrīdauto piedziņas akumulatoru veselības pārbaude

Tiem, kas nolēmuši iegādāties hibrīdauto, taču ir nobažījušies par tā akumulatora stāvokli, Lauri Erts iesaka veikt pārbaudi "Hybrid Health Check". Tas ir pakalpojums, kurā tiek veikta pilnīga hibrīdauto apskate, tai skaitā arī akumulatora pārbaude. Veicot pārbaudi "Hybrid Health Check", "Toyota" hibrīdauto akumulatoriem tiek piešķirts papildu aizsardzības statuss uz vienu gadu. Papildu aizsardzības statuss nozīmē: ja viena gada vai 15 000 nobrauktu kilometru laikā ar hibrīdauto akumulatoru kaut kas notiek, šo akumulatoru ražotājs nomaina bez maksas. "Parastā garantija, iegādājoties "Toyota" hibrīdauto, ir pieci gadi, taču pārbaudi "Hybrid Health Check" var veikt arī 10 gadus vecam modelim," Erts atklāj tā priekšrocību. Šis pakalpojums tiks ieviests "Toyota" pārstāvju salonos 2013. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!