Foto: PantherMedia/Scanpix
Ziemā, jo īpaši janvārī, būtiski pieaug KASKO un OCTA pieteikto atlīdzību skaits, liecina apdrošināšanas kompānijas "Seesam Insurance AS" Latvijas filiāles apkopotā statistika. Jo ātrāk uznāk sals un sākas sniegs, jo straujāk kāpj negadījumu statistikas līkne – KASKO gadījumu skaits ziemā salīdzinājumā ar citiem gadalaikiem pieaug aptuveni pusotru reizi, bet OCTA pieteikto gadījumu skaits pat divkāršojas.

Pārlūkojot ziemas satiksmes negadījumu statistiku, transportlīdzekļu bojājumi tajos bieži vien nav pārāk nopietni, taču citos apstākļos šie negadījumi, iespējams, nemaz nebūtu notikuši. Ziemā uz slidenas brauktuves veidojas garāks bremzēšanas ceļš, līdz ar to, ja braucējs neievēro drošu distanci, auto var ieslīdēt priekšā braucošās mašīnas aizmugurē. Uz stipri sniegotiem ceļiem ar iebrauktām risēm biežāk tiek aizķerti un nolauzti atpakaļskata spoguļi vai noskrāpēti mašīnu sāni. Ļoti bīstams ziemā uz asfaltētiem ceļiem ir tā sauktais melnais ledus - braucējam šķiet, ka šoseja ir tikai mitra, taču to klāj ļoti plāna ledus kārta. Tāpēc, gatavojot auto ziemai, ir svarīgi izvēlēties atbilstošas riepas, kas nodrošina pietiekami stabilu saķeri ar ceļa segumu.

"Biežākie avāriju iemesli ziemā ir drošas distances neievērošana, nepareiza ātruma izvēle un arī gadalaikam nepiemērotas riepas," atzīst "Seesam" Atlīdzību departamenta Transporta nodaļas eksperts Gints Ābeltiņš. "Mūsu statistika liecina, ka ziemas apstākļos vairāk cieš gados jauni un mazāk pieredzējuši braucēji, kas nereti pārvērtē savas braukšanas prasmes, salā un sniegā turpinot braukt, kā bija ierasts vasarā. Bieži vadītājus "iegāž" pavirša braukšana un strauji manevri. Tāpēc ikvienam, kas izbrauc uz ceļa, jāapzinās un jāievēro, ka ziemā ceļš pret braucējiem ir daudz prasīgāks."

Latvijā spēkā esošie Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka no 1. decembra līdz 1. martam ikvienam transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē, ir obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām. Salīdzinot ar vasaras riepām, ziemas riepām ir dziļāks protektors - vismaz 8 milimetri. Ja ekspluatācijas gaitā protektors jau padilis un ir mazāks par 4 milimetriem, šādas riepas vairs nedrīkst izmantot braukšanai ziemas apstākļos. Salīdzinājumam - vasaras riepām minimālais ekspluatācijai pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 milimetri.

"Par auto ziemas riepām jāsāk domāt laikus, jo jau tad, kad rudenī gaisa temperatūra pazeminās līdz +4 grādiem, vasaras riepas vairs nav īsti piemērotas braukšanai. Zemākā temperatūrā vasaras riepu protektors zaudē elastību un vairs neveido pietiekamu saķeri ar ceļa segumu. Līdz ar to būtiski pasliktinās auto manevrētspēja un bremzēšana. Auto, kas ziemā pārvietojas ar vasaras riepām, ir bīstams ne tikai tam, kas stūrē šo auto, bet arī pārējiem satiksmes dalībniekiem," uzsver Ābeltiņš.

Ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstākas gumijas, kas arī zemā temperatūrā saglabā pietiekamu elastību. Šī iemesla dēļ ziemas riepas nav ieteicams ekspluatēt vasarā, jo siltā laikā tās ļoti ātri nodilst. Ziemas riepām ir vēl citas konstruktīvas atšķirības, piemēram, īpašs protektors un lameles, kas nodrošina labāku manevrētspēju arī uz apledojuša ceļa un pārvietošanos gan pa sniegu, gan slapjdraņķa dubļiem. 

Ziemas riepas var būt arī ar radzēm. Te gan jāatceras, ka ar radžotām riepām pa Latvijas ceļiem var pārvietoties tikai laikposmā no 1. oktobra līdz 1. maijam. Apkopojot dažādu testu rezultātus un ekspertu viedokļus, ir secināts, ka kvalitatīvas ziemas riepas bieži vien uzrāda labākas braukšanas īpašības nekā riepas ar radzēm, kuras savu pārākumu gan saglabā uz noblietēta sniega vai apledojuma. Riepas ar radzēm vairāk domātas braukšanai ziemā ārpus pilsētas, bet tās nebūs īsti piemērotas, lai pārvietotos pa tīru asfaltu vai bruģi. Ja ziemā tiek plānoti tālāki ceļojumi ar auto, tad jāņem vērā arī tas, ka lielākajā daļā Eiropas valstu, kas atrodas uz rietumiem un dienvidiem no Latvijas, tostarp arī Polijā un Vācijā, ir aizliegts pārvietoties ar automašīnām, kas aprīkotas ar radžotām riepām. 

Pat tiem auto īpašniekiem, kas brauc salīdzinoši maz, jārēķinās, ka vienu ziemas riepu komplektu nevajadzētu lietot ilgāk par četrām sezonām, jo materiāls, no kura izgatavotas riepas, ekspluatācijas laika nolietojas un vairs pilnībā nespēj nodrošināt visas prasības, kas saistās ar drošu braukšanu sniegā un salā. Svarīgi, lai uz visiem riteņiem būtu vienādas riepas ar vienādu protektoru. Īpaši jāievēro, ka nedrīkst atšķirties riepas, kas atrodas uz vienas ass. 

Runājot par tā saukto kompromisa variantu - universālajām jeb vissezonu riepām -, tās Latvijas klimatiskajos apstākļos var izmantot arī ziemā, ja uz tām ir marķējums M+S (mud and snow - dubļi un sniegs). Taču eksperti atzīst, ka universālo riepu īpašības vasarā atpaliek no speciālajām vasaras riepām, bet ziemā nespēj nodrošināt tik augstu braukšanas drošību, kāda piemīt ziemas riepām. 

Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikts, ka par braukšanu laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam ar auto, kurš nav aprīkots ar ziemas riepām, transportlīdzekļa vadītājam var piemērot administratīvo sodu 20 latu apmērā. Taču pats galvenais arguments auto aprīkošanai ar gadalaikam atbilstošām riepām ir nevis iespējamais sods, bet gan veselais saprāts un drošība uz ceļa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!