Foto: Shutterstock
Bez šaubām, akumulators spēlē nozīmīgu lomu automašīnas dzīvē. Tāpat kā Jūsu TV pults, arī automašīna nedarbosies bez elektroenerģijas palīdzības. Sākotnēji var šķist, ka tā ir vienkārša ierīce, kuru atliek vien iegādāties, ievietot motortelpā, pievienot vadus un doties ceļā. Patiesībā, tā uzbūve ir visai sarežģīta, un uzturēšana prasa regulāras pārbaudes un uzlādi. Šajā rakstā īsumā uzzināsiet par galvenajiem auto akumulatora darbības principiem un uzbūvi.

Akumulatoru uzbūve

Akumulators pēc definīcijas ir ierīce, kas ķīmisko enerģiju pārvērš elektrībā. Automašīnām tas nodrošina dzinēja iedarbināšanu un uztur tajā elektroenerģiju. Lielākā daļa akumulatoru pieder pie svina – skābes tipa. Tie pieder pie tā dēvētās SLI kategorijas (starting – lighting – ignition). Tas norāda, ka šī baterija ne tikai iedarbina dzinēju, bet atbild arī par apgaismojumu.

● Akumulatora korpusā atrodas seši galvaniskie elementi, jeb bloki. Katrs no elementiem nodrošina 2,1 voltu lielu spēku, kopā radot bateriju, kas ražo 12,6 voltus, tāpēc to dēvējot par 12V akumulatoru. Šāds viens elementu kopums ir pietiekami jaudīgs, lai liktu automašīnai kustēties uz priekšu daudzus gadus.

● Katrs no galvaniskajiem elementiem satur svina un svina dioksīda plāksnes, kuras ir iemērktas elektrolītu šķīdumā – sērskābē (35%) un ūdenī (65%). Starp šīm plāksnēm atrodas seperatori, jeb strāvu nevadoša materiāla elementi.

Līdz šim, svina – skābes tipa baterijas ieņem lielāko tirgus daļu elektroenerģijas nodrošināšanā automašīnām, taču tiek attīstītas arvien jaunas tehnoloģijas, lai akumulatorus uzlabotu. Piemēram, tirgū ir pieejamas baterijas, kurās izmanto litija jonu elementu tehnoloģiju. Lai arī situācija strauji mainās, visvairāk pieprasīti vēl aizvien ir tradicionāli zināmie akumulatori.

Kā darbojas akumulators

Kā, iespējams, var noprast, šo enerģijas nesēju darbības principi nav skaidri lielai autobraucēju daļai. Lai arī zināt tehnisko pusi ne vienmēr ir nepieciešams, īsumā apskatīsim procesus, kuri noris akumulatora iekšienē:

  1. Pēc tam, kad sekcijās tiek iepildīts iepriekš minētais elektrolītu šķīdums, akumulators tiek uzlādēts ar speciālu lādējamo aparātu.
  2. Elektrolītu maisījums savienojumā ar svina dioksīda plāksnēm (pozitīvie elektrodi) rada ķīmisku reakciju, radot jonus un svina sulfātu.
  3. Šie sulfāta joni tālāk reaģē ar blakus esošajā svina plāksnēm (negatīvie elektrodi), radot ūdeņraža jonus un svina sulfātu.
  4. Tam sekojošā ķīmiskā reakcija veido elektronus, kuri caur vadīt spējīgiem termināļiem var tālāk plūst elektrības veidā, apgādājot ar enerģiju automašīnai svarīgos elementus.

Ar noglabāto enerģiju, Jūsu auto akumulatoram būs pietiekami daudz jaudas, lai apgādātu starteri, kuru pagriežot tiek iedarbināta automašīna. Ja baterija, savienojuma vietas, vadi vai starteris nebūs kārtībā, spēkratu nebūs iespējams iedarbināt.

Brīdī, kad dzinējs tiek iedarbināts, savu darbu uzsāk ģenerators. Tas sāk ražot elektrību ar tā divu trīšu un siksnas palīdzību. Tikmēr kamēr ģenerators darbojas bez kļūmēm, strādā visas funkcijas, kurām nepieciešama elektroenerģija – lukturi, klimata kontrole, logu tīrītāji.

Foto: Shutterstock

Auto akumulators ir diezgan sarežģīts elements, kura uzbūves pārzināšana lielākajai autobraucēju daļai ir noslēpums. Taču dažreiz šādas lietas ir noderīgi zināt, jo tas var palīdzēt izprast, kā labāk rūpēties par savas automašīnas tehnisko stāvokli, un no kādām darbībām vajadzētu izvairīties.

Ja rodas aizdomas, ka Jūsu auto baterija vairs nav uzdevumu augstumos, jauni akumulatori ir pieejami interneta veikalā 1a.lv! Interneta veikals piedāvā ne tikai akumulatorus, bet arī plašu klāstu ar citām auto un moto detaļām, un aksesuāriem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!