Vasaras riepu kvalitāte – faktori, kas noteikti jāņem vērā pirms došanās ceļā
Foto: Riepas1.lv

Tiklīdz pēdējie cīruļputeņi būs rimušies un ziema devusies prom uz neatgriešanos, būs pienācis īstais brīdis savam dzels rumakam nomainīt ziemas apavus pret vieglākām vasaras kurpītēm. Ja iepriekšējās sezonas vasaras riepas ir savu laiku nokalpojušas un nu palaistas pelnītā atpūtā pārstrādes poligonā, jāmeklē jaunas vasaras riepas. Ko izvēlēties? Jaunas vasaras riepas? Varbūt lietotas vasaras riepas? Vai kāds ražo arī labas un lētas vasaras riepas? Un kāpēc nevar visu gadu braukt ar vienām riepām? Par to – lasi tālāk!

Ar ziemas riepām vasarā – jā vai nē?

Mēģinot ietaupīt izdevumus, ko rada riepu nomaiņa, itin dabiski var rasties jautājums – kā būtu, ja visu gadu brauktu ar ziemas riepām un jaunas vasaras riepas nemaz nepirktu? Diez ko izdevīgi tas nebūtu.

No drošības viedokļa – daudz svarīgāk ziemā ir lietot tieši ziemas riepas, savukārt vasarā saķere ar ceļu jau tāpat ir laba un galvenos drošības riskus rada iespējamā akvaplanēšana, sānslīdes un peļķes. Tādēļ no šāda aspekta – jā, ir iespējams braukt ar ziemas riepām visu gadu. Bet – ziemas riepu gumija ir īpaši izstrādāta tā, lai aukstā laikā, kad visu veidu gumijas sastingst un sacietē, šī riepu gumija saglabātu elastību un nodrošinātu labu saķeri ar ceļu. Attiecīgi tas nozīmē, ka šī gumija pēc sastāva ir daudz mīkstāka. Lietojos šādas mīkstas gumijas riepas vasarā, kad nekāda cietēšana aukstumā nenotiek, riepas gluži vienkārši daudz ātrāk nodils, nekāda līdzekļu ietaupīšana tur nesanāks, tikai pakļausiet sevi nevajadzīgam riskam, jo vasaras riepu sastāvs ir paredzēts temperatūrai zem +7 grādiem. Tiklīdz temperatūra kļūst lielāka, tā riepas kļūst "nepieklājīgi" mīkstas, kas automātiski nozīmē sliktāku vadāmību līkumos (risku izslīdēt), daudz, daudz garāku bremzēšanas ceļu un arī troksni salonā.

Lietotas vasaras riepas – iespēja ietaupīt vai labāk mest līkumu?

Vispirms svarīgi atcerēties, ka lietotas riepas iedalās divos veidos – vienkārši lietotas riepas un atjaunotas riepas. Ir ļoti maza iespēja, ka kāds gribētu pārdot ļoti labas lietotas vasaras riepas, tādēļ pret šādiem piedāvājumiem būtu jāizturas ar maksimālu piesardzību un riepas pirms iegādes ļoti rūpīgi jāpārbauda – vai plānākajā vietā protektora dziļums tiešām ir vismaz 1,6 mm, vai nav nekādu bojājumu u.tml.

Otrs veids – atjaunotas riepas – lietotai riepai ir uzkausēta jauna protektora daļa, atjaunojot nepieciešamo protektora dziļumu un tādējādi uzlabojot saķeri un drošību.

Neatkarīgi no tā, vai riepas ir vienkārši lietotas vai lietotas un atjaunotas, šādu riepu iegāde ir pielīdzināma kaķim maisā, jo ir ļoti daudz faktoru, ko nav iespējams pārbaudīt, bet kas ietekmē riepas kvalitāti.

Nav zināms, kādos apstākļos riepas tikušas uzglabātas. Nepareizi glabāta riepa ātrāk deformēsies un zaudēs savas īpašības. Ir trīs veidi, kā tiek glabātas riepas – pakārtā veidā, kaudzē viena virs otras vai rindā viena otrai blakus. Pakārtā veidā un kaudzē drīkst glabāt riepas tikai tad, ja tās ir uz diskiem. Riepas bez diskiem drīkst glabāt tikai rindā vienu otrai blakus, pie tam – reizi mēnesī šīs riepas ir jāpagriež. Attiecīgi – ja vien pats neglabā riepas, nevar zināt, vai iepriekšējais īpašnieks tās ir glabājis pareizi.

Atjaunotas riepas nenozīmē jaunas vasaras riepas. Atjaunots tiek tikai protektors, pārējā riepas daļa paliek tāda, kāda ir. Attiecīgi – gumija būs sākusi novecot un kordi – zaudēt stiprību. Ar to ir jārēķinās – atjaunotas riepas nebūs tik izturīgas kā jaunas vasaras riepas.

● Kaut arī riepas pirms atjaunošanas tiek pārbaudītas un atjaunotas tiek tikai tās, kurām netiek konstatēti defekti, nav veida, kā varētu pārliecināties, vai atjaunotā riepa tiešām ir kvalitatīva un vai tai nav bijuši kādi slēpti defekti.

Riepu gumijas mūžs ir ierobežots. Ražotāji rekomendē riepas nelietot ilgāk par 10 gadiem no ražošanas brīža. Tas nozīmē, ka nav iespējams iepirkt riepas visam mūžam un vēl bērniem mantojumā atstāt. Riepu gumija zaudēs savas īpašības un būs derīga tikai otrreizējai pārstrādei.

Kādus riskus rada neatbilstošu vai lietotu riepu izmantošana?

● Pārmērīgs protektora nodilums rada sliktu saķeri ar ceļu, tādējādi pagarinot bremzēšanas ceļu.

● Paaugstināts sānslīdes un akvaplanēšanas risks, ko rada mazāks protektora dziļums.

● Zemāka riepu izturība, ko veicina kordu nolietošanās, kā arī iespējama nepareiza uzglabāšana starp lietošanas sezonām.

● Pat ja riepa ir atjaunota, vienīgais, kas ir jauns – protektora virsējā daļa. Pārējā riepas gumija var izrādīties cieta vai trausla, kā arī – skaļa.

Kā veidojas riepu defekti?

Vasaras riepu kvalitāte – faktori, kas noteikti jāņem vērā pirms došanās ceļā
Foto: Shutterstock.com

Riepas ir nodilumam visvairāk pakļautā automašīnas daļa, tādēļ ir īpaši svarīgi, lai tās būtu kvalitatīvas un nodrošinātu komfortablu lietošanu. Dažus riepu defektus var pamanīt uzreiz – nodilis protektors, pārlūzusi gumija, caurumi un plēsumi. Taču citi bojājumi var būt daudz nemanāmāki, it īpaši tad, ja protektors ir atjaunots. Kordu veselības stāvokli atjaunotai riepai noskaidrot nebūs iespējams. Tipiskākie bojājumu veidi:

Novecojusi gumija.

Nepareiza glabāšana. Lai riepas nezaudētu formu, nebojātos to ģeometrija, pasliktinājušās mehāniskās īpašības, tās jāuzglabā pareizi. Saules gaisma, uzglabāšana gaistošu vielu (benzīna, eļļu, smērvielu), temperatūras svārstības, novietošanas veids – tas viss ietekmē riepu.

Nepareiza izmantošana. Riepās regulāri jāpārbauda spiediens, jābūt pareizai savērsuma savirzei, tāpat ieteicams mainīt vietām riepas, lai nodrošinātu vienmērīgu nodilumu. Ja tas netiek ievērots, riepas mūžs būs krietni īsāks.

Dažādi defekti. Ne visi defekti ir redzami pirms riepu uzmontēšanas, tādēļ pēc riepu nomaiņas svarīgi pievērst uzmanību braukšanas īpatnībām, vai kaut kas nav mainījies.

Kā zināt, vai iepriekšējās sezonas riepas ir labā stāvoklī un gatavas lietošanai?

Pirms iepriekšējās sezonas riepu lietošanas tās ir jāapskata un jāpārbauda. Visvienkāršākais – ievērot trīs pakāpju pārbaudi:

  1. Vai riepas tika atbilstoši uzglabātas? Vai tās netika pakļautas tiešiem saules stariem, tās neglabājās vietā, kur tām var piekļūt dzīvnieki, tuvumā neatradās atvērti kodīgu gaistošu vielu trauki, vai riepas bez diskiem ir glabātas rindā un regulāri pagrozītas, vai riepas uz diskiem ir glabātas iekārtas vai kaudzē viena virs otras?
  1. Vai riepām nav redzami vizuāli defekti? Protams, nez vai kāds rudenī garāžā liks glabāties nederīgas riepas, tomēr pavasarī ieteicams "ar svaigu aci" paskatīties un novērtēt stāvokli. Vai protektora dziļums ir atbilstošs (vismaz 1,6 mm), vai riepas vecums nepārsniedz 8–10 gadus, vai nav redzami plīsumi, plaisas vai bojājumi? Vai riepu nodilums ir vienmērīgs?
  1. Kāds ir riepu fiziskais stāvoklis? Vai riepas ir atsperīgas? Vai, pasitot pret zemi, gumija nav aizdomīgi cieta? Vai visas četras riepas ir vienādā stāvoklī, vai riepu iekšpusē nav sataustāmi nekādi izciļņi, kas liecinātu par kordu bojājumiem? Ja riepas tikušas glabātas uz diskiem – vai ir vietā visi balansēšanas atsvari?

Ja riepas tiek uzglabātas savā garāžā, īpašniekam šāda pārbauda aizņems vien dažas minūtes, tāpat katrs šoferis zina, cik asās bedrēs un ar kuru riepu gadījās iebraukt iepriekšējā sezonā. Pērkot lietotas riepas, visi šie apstākļi nav noskaidrojami, atliek vien paļauties uz pārdevēja godaprātu.

Vai var nomainīt pa vienai riepai?

Parasti negaidīti bojājumi skar tikai vienu riepu, piemēram, iebraukšana bedrē, plīsums u.tml. Kā rīkoties, ja trīs riepas vēl ir derīgas, bet jānomaina tikai viena? Tas ir iespējams, bet – šai nomainītajai riepai jābūt tā paša ražotāja konkrētā nosaukuma riepai ar identisku protektora zīmējumu, ātruma indeksu un izmēru. Ja pārējo riepu protektors šķiet pārāk nodilis, labāk mainīt uzreiz pāri vai pat visas četras riepas.

Ja jānomaina divas riepas, ieteicams piemeklēt otru riepu pāri, kas pēc iespējas tuvāk atbilst esošajam riepu pārim.

Kādas priekšrocības sniedz jaunas vasaras riepas?

Vasaras riepu kvalitāte – faktori, kas noteikti jāņem vērā pirms došanās ceļā
Foto: Riepas1.lv

Izvēlēties jaunas vasaras riepas vai atjaunotas riepas – tas nereti ir atkarīgs no atvēlētā budžeta. Taču speciālisti ierobežota budžeta apstākļos iesaka izvēlēties jaunas mazāk zināmu ražotāju riepas – tās būs lētākas un krietni drošākas nekā atjaunotas riepas. Jaunu riepu priekšrocības:

● Svaigi kordi – labāka riepas ģeometrija, drošāka braukšana.

● Svaigs protektora zīmējums, kas labāk aizsargā pret akvaplanēšanu un sānslīdēm.

● Svaiga gumija, attiecīgi riepas labi kalpos vēl apmēram 6–8 gadus (protams, ja protektors nenodils ātrāk).

● Ražotāji un izplatītāji rūpējas par riepu atbilstošu uzglabāšanu.

● Noslēpums, ka apdrošinātāji meklēs iespējas atteikt apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai samazināt to, ja tiks atrasti pietiekami pierādījumi, ka autovadītājs pats ir vainojams pie negadījuma. Neatbilstošas riepas ir viens no biežāk izmantotajiem argumentiem, lai neizmaksātu atlīdzību.

Kā izvēlēties labākās jaunās vasaras riepas?

Vispirms jābūt skaidrībai par saviem braukšanas paradumiem, kā arī par to, pa kādiem ceļiem visbiežāk tiek braukts. Atkarībā no tā jāizvēlas piemērotākais protektora zīmējums:

Simetrisks – ekonomiskākas, mazāka rites pretestība, nav svarīgs montāžas virziens, vidēji vadāmības rādītāji. Piemērotas riepas pilsētas satiksmei.

Asimetrisks – biežāk lietotās riepas jaudīgām automašīnām un lieliem ātrumiem. Labāka kopējā riepas veiktspēja, taču ātrāk nodilst. Laba izvēle tad, ja jauda un drošība gan uz mitra, gan sausa seguma ir prioritāte.

Orientēts – zīmējums veidots vienā virzienā. Paaugstināta veiktspēja. Parasti – lieto sporta automašīnām. Mīnuss – riepas nav savstarpēji maināmas jebkādā secībā. Var mainīt tikai vienas puses priekšējo riepu ar aizmugurējo.

Citi parametri, kam vērts pievērst uzmanību, izvēloties sev jaunas vasaras riepas:

Rites pretestība – ietekmē degvielas patēriņu. Norādīta ar marķējumu no A līdz G. A – visekonomiskākās.

Bremzēšanas īpašības uz slapjas virsmas. Norādītas ar marķējumu no A līdz G, kur A ir vislabākais rādītājs.

Trokšņu līmenis – mēra decibelos. Jo mazāk decibelu, jo klusākas riepas.

Papildu jau minētajiem parametriem ražotājs var būt aprīkojis riepu arī ar dažām ekstrām – RunFlat (riepa, ar kuru nelielā ātrumā var braukt pat tad, ja tā ir caurdurta), aizsargmala (pasargā diskus no bojājumiem), paaugstināta kravnesība (norāda ar indeksu XL).

Vasaras riepu kvalitāte – faktori, kas noteikti jāņem vērā pirms došanās ceļā
Foto: Riepas1.lv

Kāpēc iegādāties jaunas vasaras riepas internetveikalā Riepas1.lv?

Internetveikalā Riepas1.lv jaunas vasaras riepas ir pieejamas visplašākajā klāstā četrās cenu kategorijās (Premium, Biznesa, Vidējā, Budžeta) no vairāk nekā sešdesmit ražotājiem. Ielūkojies jau tūlīt un izvēlies tieši savam auto piemērotākās riepas par vislabāko cenu. Tāpat auto riepas akcijas laikā pieejamas īpaši izdevīgi.

Vasaras riepu kvalitāte – faktori, kas noteikti jāņem vērā pirms došanās ceļā
Foto: Publicitātes foto

Source

Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form