Foto: Shutterstock

Kopumā 36% respondentu atzinuši, ka kādreiz ir vadījuši automašīnu pēc alkohola lietošanas – 26% no tiem nepārsniedza atļautās 0,5 promiles, savukārt 10% bijuši izteiktā alkohola reibumā, liecina Drošas braukšanas skolas (DBS) un bezalkoholiskā alus "GO" kopīgi organizētās aptaujas dati, kuri tika prezentēti pasākumā "Brauc atbildīgi!" Biķernieku kompleksās sporta bāzes birojā.

Pasākums rīkots ar mērķi pievērst sabiedrības uzmanību dažādiem faktoriem, kuri ietekmē auto vadīšanas spēju arī citā laikā, ne tikai Jāņos, kad par atbildīgu braukšanu tiek runāts daudz. Aptaujā iegūtie dati skaidri iezīmē dažādus problēmfaktorus, ar kuriem ikdienā sastopamies uz ceļa – vēl citi atzinuši, ka regulāri pie stūres runā pa tālruni, ēd, malko kafiju vai dara citas blakus lietas, kas samazina koncentrēšanos tieši auto vadīšanai.

"Attieksme pret ceļu satiksmes noteikumiem un savstarpējā cieņa vienam pret otru mums tomēr vēl joprojām ir diezgan zemā līmenī," atzīst DBS vadītājs Jānis Vanks. "Labā ziņa ir tā, ka atbildīgie autobraucēji lēnām parādās, taču, iespējams, ka ir jānomainās paaudzei, jo tomēr diezgan spēcīgi cilvēkos ir tā "vecā skola", ja varam to tā saukt."

Vanks arī norādīja uz divām tehniskām auto vadīšanas kļūdām, kas novērojamas lielākajai daļai autovadītāju – pirmkārt, neprasme nepieciešamības gadījumā ekstremāli bremzēt, kas daudzās situācijās var izglābt vai samazināt sadursmes apjomu, jo sadursmes brīdī ātrums ir mazāks; otrkārt – vēlme griezt stūri līdz galam, lai gan realitātē – jo mazāk stūre ir pagriezta, jo vieglāk automašīnu ir kontrolēt. "Ja, nedaudz pagriežot stūri, automašīna neklausa, tātad braucam pārāk ātri, stūres griešana tālāk to neatrisina."

Kopējā statistika liecina, ka situācija tiešām uzlabojas: Latvijā visos parametros – bojā gājušie, cietušie un negadījumi kā tādi – ir ievērojams samazinājums. "Bojā gājušo skaits, salīdzinot ar pagājušo gadu, ir samazinājies par 12,3%," norāda Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs. "Diemžēl konkrēti situācija ar braukšanu dzērumā nemainās gadu no gada – vidēji 3500 autovadītāju brauc reibumā gada griezumā, un tie, protams, ir tikai pieķertie, turklāt, neskaitot motociklu un velosipēdu vadītājus," atzīst Locs. Viņš arī norāda, ka satraucošākais ir tas, ka absolūts vairākums šādu pieķerto autovadītāju ir smagā reibumā – alkohola koncentrācija organismā pārsniedz pat 1,5 promiles.

Savā pieredzē dalījās arī motosportists Ņikita Lijcs, kurš sevi vērtē kā atbildīgu autovadītāju, atzīstot, ka dažkārt steigā mēdz pārkāpt atļauto ātrumu, taču pie stūres alkohola reibumā nekad nav sēdies. "Alkohols un auto vadīšana nav savienojamas lietas. Sēžot pie stūres, ir jābūt 100% iespējai koncentrēties, bet alkohola reibumā tas nav iespējams. Pat vistalantīgākie un pieredzējušākie autovadītāji reibumā nespēs pietiekoši ātri reaģēt nepieciešamības gadījumā," atzīst Lijcs. Tiem, kuriem patīk kādreiz braukt arī ātrāk, motosportists iesaka izmantot dažādas oficiālās iespējas, piemēram, Biķernieku trases dienas. "Labāk ir samaksāt un izbaudīt ātrumu likumīgi un droši, nekā apdraudēt sevi, apkārtējos un samaksāt daudzreiz dārgāk – finansiāli vai pat ar dzīvību," rezumē Lijcs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!