Foto: DELFI Aculiecinieks

Gaidot motobraukšanas sezonu, portāls "Delfi" turpina publikāciju sēriju, kas veidota sadarbībā ar autoskolu DBS, un aplūko motosatiksmes drošības pamatus un riska faktorus. Iepriekšējās reizēs runājām par tehnikas sagatavošanu pēc ziemas dīkstāves un ceļu stāvokli pavasarī, kā arī par motocikla vadīšanas iemaņām. Šoreiz par to, cik svarīgi ir pie motocikla stūres neļauties bezrūpībai, kas pavasarī šķiet valdām gan dabā, gan cilvēku prātos.

Diemžēl, strauji pieaugot motobraucēju skaitam uz ceļiem, tikpat strauji pavasarī pieaug arī negadījumu daudzums. Lai statistikas datos neparādītos ar jums saistīts ieraksts, dodoties satiksmē, jāatceras par potenciāliem riskiem un jādomā par iespējamo apdraudējumu mazināšanu un nepieļaušanu.

Ir novērots, ka sezonas sākumā daudzi motovadītāji brauc ievērojami pārgalvīgāk, nekā tās turpinājumā. Pēc ilgāka pārtraukuma atkal izbaudot saplūsmi ar motociklu, ceļu un ātrumu, ir viegli ļauties eiforiskai aizrautībai. Šī īpašība, kas skaidrojama ar psiholoģiskām īpatnībām un papildu adrenalīna izdalīšanos, visiem nepiemīt vienādā mērā, taču ikvienam ir svarīgi to apzināties un mazliet sevi apvaldīt. Pat, ja braucat nevainojami un nešaubāties par savām spējām, pavasara pirmajos izbraukumos tās var izrādīties nedaudz "ierūsējušas".

Turklāt jāņem vērā, ka autovadītāji, kas ziemas laikā ir atraduši no dinamisko un mobilo motociklu klātbūtnes satiksmē, var izrādīties negatavi jūsu manevriem – arī tad, ja tie atbilst visām drošas braukšanas prasībām un ir nevainojami īstenoti.

Savukārt, ja šī ir jūsu pirmā motosezona, apvaldiet sevi īpaši. Nekādā gadījumā neielaidieties attiecību kārtošanā ar citiem braucējiem, nemēģiniet uz ceļa pierādīt savu taisnību un pārākumu.

Ir motovadītāji, kas ar vajadzīgo nopietnību neizturas pret ekipējuma izvēli – izplatīta kļūda sezonas sākumā ir nerēķināšanās ar nepastāvīgajiem laika apstākļiem, kad siltas un saulainas dienas nereti nomaina zema un pat ļoti zema gaisa temperatūra.

Svarīgi, lai kombinezonam būtu visi nepieciešamie aizsargi (ceļu un elkoņu), taču tikpat būtiski, lai motociklista apģērbs nodrošinātu labu aizsardzību pret vēju un aukstumu. No tā atkarīgs ne tikai komforts, bet arī drošība, jo nosalis motobraucējs ar aukstuma stindzinātām rokām un kājām nespēj adekvāti darboties ar vadības svirām, tam ir grūtāk izsekot situācijas izmaiņām, pieņemt savlaicīgus lēmumus un reaģēt uz citu satiksmes dalībnieku darbībām.

Pazeminoties ķermeņa temperatūrai, mazinās uztveres un analīzes spējas, tādēļ, jūtot, ka esat nosalis, steigšus uzmeklējiet piemērotu vietu, kur apstāties un sasildīties.

Kategoriski nav pieļaujama braukšana bez aizsargķiveres un cimdiem – pretējā gadījumā pat vieglākais kritiens draud ar nopietnām traumām.

Vieglprātība, savu spēju pārvērtēšana, nekritiska attieksme pret ekipējumu, braukšanas kultūru un ceļu satiksmes noteikumiem pašas par sevi ir bīstamas motovadītāja īpašības, bet, summējoties ar citiem pavasara sezonai raksturīgiem riska faktoriem, tās kļūst vēl jo bīstamākas un nopietni apdraud gan pašu neapdomīgo braucēju, gan citus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!