Foto: Publicitātes foto

"Energy Observer" ir revolucionārs, videi saudzīgs katamarāns - laboratorija, ko darbina saule, vējš un ūdeņradis, ko tas saražo brauciena laikā. Ūdeņraža barošanas sistēma ir analoģiska tai, ko izmanto "Toyota Mirai" automobilī. Un šī kuģa apkalpes mērķis ir būt pirmajiem, kas ceļo pa pasauli kuģī, ko darbina atjaunojamie energoresursi.

"Energy Observer" projekts aizsākās 2017. gadā, un katru gadu kuģis uz ilgāku laiku piestāj kādā no ostām. Šajā laikā tiek veikti uzlabojumi un apkopoti dati par tā elektroapgādes ierīču vispārējo sniegumu.

Nesenā pieturvietā kuģis tika aprīkots ar jaunāko "Toyota" ūdeņraža sistēmu, kas tika pielāgota darbībām jūrā (sākotnēji izmantota "Mirai"). Šī iekārta ir jaudīgāka, efektīvāka un uzticamāka, lai būtu iespējams šķērsot Kluso un Atlantijas okeānu.

Sešu gadu odiseja

Katamarāns izmanto trīs atjaunojamos enerģijas avotus. Uz korpusa tam ir izvietoti saules paneļi, vēja enerģijas ģeneratori un neliela ūdeņraža iekārta, kas paredzēta sālsūdens elektrolīzei un ūdeņraža reģenerācijai. Šāda veida spēkstacija ir aprīkota arī ar liela tilpuma – 112 un 18 kWh litija jonu akumulatoriem, kā arī astoņām cisternām, kuru ietilpība ir 62 kg ūdeņraža.

"Toyota" līdzdarbojas šajā projektā jau kopš tā sākuma, jo visizaicinošākais process "Energy Observer" ir ūdeņraža efektīva izmantošana, kas rezultātā sniedz milzu gandarījumu. "Toyota" ir šīs tehnoloģijas izstrādes celmlauzis, 1992. gadā uzsākot aktīvu pētniecību un 2002. gadā izlaižot savu pirmo ar ūdeņradi darbināmo automobili. "Toyota Mirai" tika prezentēts pirms dažiem gadiem un drīz vien kļuva par vienu no populārākajām ar ūdeņradi darbināmajiem automobiļiem pasaulē.

Pēc nākamās piestāšanas ostā "Toyota" Eiropas nodaļas attīstības un pētniecības komanda, pamatojoties ar "Mirai" konceptu, septiņu mēnešu laikā izstrādāja un uzstādīja "Energy Observer" projektam atbilstošu ūdeņraža sistēmu. Pašlaik sistēma tiek intensīvi testēta un sagatavota jaunam ceļojumu posmam, kas sāksies februāra vidū.

Automobiļu ūdeņraža sistēmas izmantošana kuģī, iespējams, ir labākais pierādījums šīs tehnoloģijas daudzveidībai un ražotāja spējām.


Sagaidāms ūdeņraža sistēmas popularitātes pieaugums

"Energy Observer" galvenais mērķis ir pierādīt ar konkrētu ilgtermiņa piemēru, ka tīrāka pasaule var būt realitāte. Savukārt kuģa kapteiņa mērķis ir iepazīt tādu ūdeņraža sistēmu, kas ir piemērota dažādiem kuģiem.

Tūkstošiem "Mirai" īpašnieku jau tagad lieto "Toyota" modulārās degvielas šūnu sistēmas priekšrocības. Turklāt nesen šī sistēma tika ieviesta autobusos un kravas automobiļos. Kuģniecība ir vēl viena nozare, kas sekmēs ūdeņraža degvielas popularitāti.

No 2017. līdz 2019. gadam "Energy Observer" piestāja vairākās ostās Eiropā un 2020. gada februāra vidū uzsāks ceļojumu uz Dienvidaustrumāziju. 2021. gadā plānots šķērsot Kluso okeānu un izkuģot ASV rietumu krastu, apceļot Centrālameriku un ASV austrumu krastu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!