Foto: DELFI

Valsts ceļus ar grants segumu šī gada vasaras sezonā atputekļos tikai vienu reizi, kopumā apmēram 450 kilometru garumā, informē VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC). Viena kilometra atputekļošana ar kalcija hlorīdu (CaCl) izmaksājot 1500 eiro, kopumā šiem darbiem šogad atvēlēti 750 000 eiro.

LVC skaidro, ka valsts autoceļu uzturēšana notiek atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 26 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli". MK noteikumi neietver prasības veikt grants seguma ceļu atputekļošanas pasākumus, tātad tas neesot starp obligāti veicamajiem uzturēšanas darbiem. Tomēr, ņemot vērā iedzīvotāju lūgumus, LVC katru gadu nodrošinot atputekļošanu, taču ierobežotā apjomā, atbilstoši finansiālajām iespējām.

"Kā zināms, valsts ceļu tīkls ilgstoši tiek uzturēts ar nepietiekamu finansējumu, tāpēc ir uzkrājies liels neizdarīto darbu apjoms un veikt visus nepieciešamos uzturēšanas darbus visos 20 000 km valsts autoceļu nav iespējams. Tāpat jāņem vērā, ka vasaras uzturēšanas darbi tiek plānoti atbilstoši tam, kāds finansējums ir palicis pēc ziemas sezonas. Līdz ar to darbi tiek veikti prioritārā secībā un atbilstoši MK noteikumiem," uzsver uzņēmumā.

Posmus, kuros tiek veikta atputekļošana, nosaka pēc vairākiem kritērijiem: atputekļošanu veic pie apdzīvotām ēkām, apdzīvotajās vietās, pie dzīvojamo ēku grupām, izglītības, veselības un labklājības iestādēm, sabiedriski nozīmīgās vietās, kur iespējama iedzīvotāju pulcēšanās un pie ražotnēm, kuras darbojas. Nosauktajās vietās veic atputekļošanu, ja brauktuve atrodas tuvāk par 20 metriem no tām, gada vidējā satiksmes intensitāte ir no 100 automašīnām diennaktī un lielāka, kravas transporta intensitāte no 20 automašīnām diennaktī vai lielāka. Atputekļošanas zonas robežas ir 50 metri pirms un pēc objekta.

LVC arī norāda, ka atputekļošana ar kalcija hlorīdu (CaCl) ir īslaicīgs risinājums putēšanas novēršanai. Dzīvojot grants ceļa tuvumā, esot jārēķinās, ka tas put, un ieteicams veidot blīvus apstādījumus, kas var samazināt putekļu daudzumu konkrētajā vietā. Svarīgi atcerēties, ka, veidojot apstādījumus, ir jāievēro likumā "Par Autoceļiem" un "Aizsargjoslu likumā" noteiktās prasības.

Visefektīvākā atputekļošanas tehnoloģija esot grants segumu virsmas apstrāde ar bitumena emulsiju un sīkšķembām – ceļš, uz kura tā ir veikta, vairs neput, un tiek nodrošināti ērtāki braukšanas apstākļi. Ceļš ar virsmas apstrādi arī vairs nav jāgreiderē, palielinās tā ilgtspēja, ceļš ir labāk pasargāts pret samirkšanu un nestspējas zudumu lietus un atkušņu periodos. Šogad šādi tiks apstrādāti 67 km valsts ceļu ar grants segumu, pērn virsmas apstrāde veikta 65 kilometros.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!