Foto: EPA/LETA
Lidosta "Rīga" vēlas tikt vaļā no Īrijas zemo cenu avoikompānijas "Ryanair", panākot tās pārcelšanos uz Tukuma lidostu, bet Rīgai atkal piesaistīt klasiskās, dārgās lidsabiedrības, svētdien ziņo telekompānijas TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums vēsta, ka jaunā Satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) ieceltā lidostas vadība secinājusi - "Ryanair" darbība tai ir neizdevīga ne tikai zemo nomas maksu dēļ, bet arī tādēļ, ka lētās aviokompānijas klienti neizmanto lidostas restorānus un veikalus. Turklāt vecās kompānijas neaug tik strauji kā lētās aviolīnijas, kuru dēļ Rīgā būtu jābūvē jauns terminālis.

"Ideāls variants būtu, ka lidosta Rīga apkalpo pārējās aviokompānijas, nevis tā saucamās lētās aviokompānijas. Un tikai nepieciešamības gadījumā apkalpo zemo cenu," raidījumam paudis lidostas valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse (ZZS).

Rīgas lidosta nākamnedēļ valdībā prezentēs savu attīstības plānu, kurā vairs neesot vietas zemo cenu lidotājiem, informē raidījums. Plāns paredzot, ka lidosta pati par 17 miljoniem latu izbūvēs piebūvi esošajam terminālim, kur būs ērti piebraukt klasisko aviokompāniju lidmašīnām, savukārt "Ryanair" sagaida vieta lidostas nomalē un necils angārs pasažieriem.

Tomēr vienkārši atteikties no sadarbības Rīgas lidosta nevarot, norāda raidījums. Līgums ar "Ryanair" paredz, ka kompānija varēs strādāt Rīgā līdz 2015.gadam, bet par līguma laušanu jāmaksā 15 miljonu latu soda nauda.

Tādēl Satiksmes ministrija līgumu ar "Ryanair" nelauzīšot, bet skrupulozi skatīšoties, kā kompānija pilda līguma nosacījumus Rīgā. SM arī atcerējusies, ka aviolīnija kavē maksājumus par dispečeru pakalpojumiem un tūlīt pieprasījusi samaksāt 430 000 latu. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) raidījumam sacījis, ka "notiek sarakste starp [Latvijas] Gaisa satiksmi un "Ryanair", arī lidostai ar "Ryanair", un es domāju, ka kaut kādu kompromisu un attiecību maiņu mēs panāksim". Viņš gan atzinis, ka "šobrīd atsaucība ir diezgan grūta, bet cerēsim, ka komunikācija uzlabosies un mēs spēsim atrast kaut kādu kopīgu viedokli".

Tukuma lidlauks, uz kuru, iespējams, varētu pārvākties "Ryanair", atrodas Engures novadā, taču tajā nav iespējams nosēsties, nelidojot pāri Tukumam, tāpēc bez pilsētas atļaujas nevar lidostu sertificēt. Lidostas lūgumu atļaut pārlidojumus pašvaldības politiķi izvērtē jau pusotru gadu un tā vien šķiet, ka šis process tuvākajā laikā nebeigsies, norāda raidījums.

Par Tukuma pašvaldības vilcināšanos sašutuši ir Tukuma lidostas saimnieki, tostarp arī Engures pašvaldība, informē "Nekā personīga". Tukuma lidostas īpašnieki lidlauka labiekārtošanā ieguldījuši četrus miljonus latu un tā esot gatava apkalpot 30 lidmašīnas dienā, informē raidījums.

Savukārt "Ryanair" menedžments savās atbildēs par plāniem Latvijā ir izvairīgs. ""Ryanair" veic pārrunas ar daudzām lidostām Eiropā un nekomentē baumas un spekulācijas, par ko un ar ko viņi runā vai nerunā. Ja būs kādi jaunumi, par tiem mēs ziņosim, kad tam būs pienācis laiks," raidījumam atbildējusi aviokompānija.

Raidījums atgādina, ka līdz 2004.gadam Rīgas lidosta apkalpoja Eiropas aviācijas milžus SAS, "British Airways", KLM un "Lufthansa". Taču tad pēc toreizējā satiksmes ministra, LPP/LC līdera Aināra Šlesera iniciatīvas lielākajai Eiropas zemo cenu aviokompānijai "Ryanair" tika piedāvāti ļoti izdevīgi nosacījumi – viens eiro par lidmašīnas apkalpošanu. Lielās, dārgās aviokompānijas neizturēja konkurenci un no Rīgas pamazām pazuda, atstājot lidostā tikai divus spēlētājus – nacionālo aviokompāniju "airBaltic" un "Ryanair", skaidro raidījums.

Tomēr pret šādām atlaidēm iebilda Konkurences padome, norādot, ka tās neatbilst godīgas konkurences principiem, tāpēc kopš 2009.gada zemo cenu aviokompānija maksā vidēji 130 eiro par vienas lidmašīnas apkalpošanu un vēl 2,5 eiro par katru pasažieri.

Jau ziņots, ka 607 tukumnieki nosūtījuši vēstuli Tukuma novada domei ar lūgumu neļaut Tukuma lidlauku pārveidot par starptautisku, komerciālu lidostu. Vēstulē domei iedzīvotāji norāda, ka līdz ar starptautiskas lidostas izveidi palielināsies trokšņu līmenis un mazināsies nekustamo īpašumu vērtība. Tādēļ viņi lūdz Tukuma novada domi atstāt spēkā pašreizējos ierobežojumus lidlauka izmantošanā.

Tukuma lidlaukā notiek vērienīgi būvdarbi, un tā attīstībā ieguldīti jau četri miljoni latu, galvenokārt cerot uz to, ka ar laiku zemo cenu aviokompānijas kā "Ryanair", "Norwegian", "Wizz Air" tiks apkalpotas Tukumā, nevis lidostā "Rīga".

Lidlauks atrodas Engures novada Smārdes pagasta robežās. Vietējie iedzīvotāji pret lidostas vērienīgajiem plāniem protestē. Kopumā aktīvā lidostas darbība varētu skart aptuveni 400 mājsaimniecību, no kurām 12 ir iesniegušas iebildumus.

Pēc "Lursoft" datiem Tukuma lidlauks pastarpināti caur uzņēmumu "K.S.Avia" gandrīz pilnībā pieder diviem Latvijas uzņēmējiem - Konstantīnam Soloduham un Sergejam Ščukinam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!