Foto: DELFI
Mobilo sakaru operatoru nodrošinātais mobilā interneta ātrums atbilst deklarētajam un līgumos noteiktajam, taču bieži vien tas nesakrīt ar lietotāju gaidām.

Pie šāda secinājuma nonākusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK), veicot mērījumus.

SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes nodaļas vecākais eksperts Elmārs Lipenbergs šodien žurnālistiem stāstīja, ka regulators mērījis mobilā interneta ātrumu, pieslēdzot internetu telefonā vai datorā, četriem operatoriem - SIA "Bite Latvija" ("Bite"), SIA "Latvijas Mobilais telefons" (LMT), SIA "Tele2" un SIA "Telekom Baltija".

Mērījumi veikti brīvi izvēlētos punktos vairāk nekā 70 vietās visā Latvijā. SPRK datu salīdzinājums liecina, ka lielāko vidējo lejupielādes ātrumu nodrošina "Tele2", tālāk seko "Bite" un LMT.

Trīs lielajiem operatoriem izdalītas divas ātruma kategorijas, ņemot vērā dažādās tehnoloģijas.

Pirmajā jeb "zemā" pieslēguma ātruma grupā, ko var raksturot ar otrās paaudzes jeb 2G datu pārraidi, ātruma atšķirības operatoru vidū nav. "Bites" nodrošinātais vidējais lejupielādes ātrums ir 145 kilobiti sekundē (Kbps), LMT - 157 Kbps, bet "Tele2" - 151 Kbps.

Savukārt "augstā" pieslēguma ātruma grupā, ko var raksturot ar trešās paaudzes jeb 3G datu pārraidi, "Tele2" saskaņā ar mērījumiem nodrošina vidējo lejupielādes ātrumu 3,8 megabiti sekundē (Mbps), "Bite" - 3,05 Mbps, bet LMT - 2 Mbps.

"Telekom Baltija", kas izmanto atšķirīgas tehnoloģijas, nodrošinātais vidējais ātrums ir 799 Kbps.

Regulatora izvēlētie pieslēgumi tehnoloģiski spēj nodrošināt ātrumu līdz septiņiem Mbps, un šajā skalā lielākais "Bites" tīklā fiksētais ātrums ir starp četriem un pieciem Mbps, LMT lielākais ātrums ir virs pieciem Mbps, bet "Tele2" - starp sešiem un pieciem Mbps. Pēc regulatora datiem, "Tele2" tīklā lielāks ātrums ir vairāk vietās nekā konkurentiem, "Bitei" tas šādu vietu skaits ir mazākais.

Lipenbergs norādīja, ka, veicot mērījumus vienā un tajā pašā vietā citā laikā vai arī blakus vietā, ātrums var būt atšķirīgs. Viņš skaidroja, ka atšķirības ir skaidrojamas ar tīkla noslodzi, proti, lietotāju skaitu attiecīgajā vietā.

SPRK pārstāvis uzsvēra: lietotājiem jārēķinās, ka ātrums nebūs vienmērīgs visā valsts teritorijā. Viņš gan piebilda, ka visi rādītāji sakrīt ar operatoru mājaslapās publicētajām pārklājuma kartēm, tomēr nereti lietotāji, redzot reklāmas, sagaida lielāku ātrumu.

SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks žurnālistus informēja, ka mobilā interneta ātrumā mērījumiem nolemts pievērsties arī tādēļ, ka par šo jomu saņemtas iedzīvotāju sūdzības, turklāt lietotāji sūdzas tieši par ātrumu. Arī viņš uzsvēra, ka lietotājiem ir jāņem vērā dažādi apstākļi, kas var ietekmēt ātrumu, piemēram, ja attiecīgajā vietā mobilo internetu sācis lietot kāds cits, ātrums noteikti samazināsies. To ietekmē arī laika apstākļi. Viņš pauda viedokli, ka operatoriem šādas nianses būtu jāskaidro saviem klientiem.

Lūgts komentēt, kā vērtējams mobilo sakaru pakalpojumu operatoru piedāvātais ātrums, SPRK vadītājs Valdis Lokenbahs norādīja: jautājums, kādu pakalpojumu klāstu vēlamies izmantot. Viņš minēja piemēru, kad braucis automašīnā un skatījies planšetdatorā televīziju. Posmā Rīga-Jūrmala problēmu nav bijis, bet pēc tam atbilstošs interneta ātrums vairs netika nodrošināts. Viņaprāt, tas nozīmē, ka nākotnē ir ļoti lielas izaugsmes iespējas un uzlabojumi ir mērķis, uz ko tiekties.

Čerņakovs-Neimarks informēja, ka attiecībā uz balss telefonijas pakalpojumiem visi kvalitātes rādītāji pagājušajā gadā bijuši normas robežās.

Mobilo sakaru jomā, pateicoties asajai konkurencei, nesekmīgo savienojumu koeficients visiem trīs lielajiem operatoriem pērn bijis līdzīgs - "Bitei" tas bija 0,06%, LMT - 0,11%, bet "Tele2" - 0,13%. Pēdējo trīs gadu laikā šis rādītājs ievērojami uzlabojies.

Vidējais savienošanas laiks "Bitei" pērn bija 6,57 sekundes, LMT - 5,95 sekundes, "Tele2" - 7,22 sekundes, bet vidējā runas pārraides kvalitāte ballēs "Bitei" bija 3,1 balles, LMT - 3,13 balles, bet "Tele2" - 3,04 balles.

Nesekmīgi nosūtīto īsziņu koeficients "Bitei" un "Tele2" bija 0,1%, bet LMT - nulle. Par nesekmīgi nosūtītu īsziņa tika uzskatīta, ja tā netika piegādāta piecu minūšu laikā. Savukārt vidējais īsziņu piegādes laiks "Bitei" bija septiņas sekundes, LMT - 6,06, bet "Tele2" - 6,67 sekundes.

Vērtējot starpsavienojumu pakalpojuma kvalitāti, SPRK secinājis, ka pēdējos divos gados tā ir uzlabojusies. Pēc regulatora datiem, nesekmīgo savienojumu koeficients dažādos tīklos ir robežās no nulles līdz 0,27.

Čerņakovs-Neimarks sprieda, ka visi trīs operatori tīklā investē pietiekami lielu naudu. Viņš arī apstiprināja jau pērn secināto, ka Latvijā patlaban nav problēmu ar balss telefonijas kvalitāti. Tomēr viņš uzskata, ka, pārtraucot kontroli, divu līdz četru gadu laikā sagaidāms negatīvs rezultāts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!