Foto: LETA
Ir cerība, ka Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) apvienošanas gadījumā lietas notiks strauji, kvalitatīvi un izlēmīgi, ar virzību uz attīstību, sacīja Latvijas lauku tūrisma asociācijas "Lauku ceļotājs" prezidente Asnāte Ziemele.

"Ceru, ka tagad nebūs jauna kārtība un netiks likvidēts un mainīts tas, ko esam izveidojuši. It īpaši laikā, kad mums tūroperatori saka, ka beidzot Latviju var ieraudzīt izstādēs, materiālos un produktos. Būtu muļķīgi, ja tagad veltītu visus spēkus kaut kā likvidēšanā un jaunu logo izstrādāšanā, tā vietā, lai beidzot gandrīz pēc gada pārtraukuma turpinātu attīstīt mārketingu," sacīja Ziemele.

Pēc viņas teiktā, apvienošanas idejas gadījumā nav iespējams cīnīties ar vējdzirnavām. "Esam panākuši, mūsuprāt, maksimālo, ko varējām panākt, ka LIAA ir atsevišķi nodalīts budžets tūrismam, ka ir uzraudzības konsultatīvā padome, ko apstiprina ministrs. Vēl palika diskutabls jautājums, ko norādīja arī LIAA, ka LIAA ir Ekonomikas ministrijas pakļautības, bet TAVA ir bijusi pārraudzības iestāde, kam ir milzīga atšķirtība tajā, cik daudz šo aģentūru var ietekmēt no ministrijas," informēja Ziemele.

Satraukumu radot tas, ka tūrismā joprojām "nepieciešams spēcīgs mārketinga cilvēks", un ir nepieņemama ir situācija, ka šobrīd šāda cilvēka ilgstoši nav, sacīja Ziemele.

"Protams, Inese Šīrava TAVA kā aizvietotāja vadītājam izdara visu, lai darbība neapstātos. Tomēr tūrismā ir nepieciešams cilvēks, kas veic mārketinga kampaņu un mārketinga stratēģiju ievieš tūrismā. Tas, ko savā darbības laikā paveica iepriekšējais TAVA direktors Armands Slokenbergs - popularizēja Latviju visos stendos, materiālos un vizuālajā noformējumā," informēja Ziemele.

"Kā saprotu, LIAA uzskata, ka tas viss var būt ārpakalpojums. To nevar veikt kā ārpakalpojumu. Nevar nopirkt kādu no ārpuses, kuram vienu brīdi ir viens direktors, bet pēc gada jau kāds cits. Šādi uzņēmumi no ārpuses var veikt kādu konkrētu iespieddarbu izstrādi vai stendu uzlikšanu, bet koncepcijai un stratēģijai ir jābūt TAVA cilvēkam, kas vada nozari, nevis iepirktam sabiedrisko attiecību uzņēmuma pakalpojumam. Par to mēs joprojām arī uztraucamies, un pagaidām šis jautājums netiek atbildēts," sacīja Ziemele.

Nozarē šajā apvienošanas jautājumā daļa nav iedziļinājusies, daļa uzskata, ka nav vērts tērēt laiku un skatīties, kas ir par un pret. "Daļa, kurā pusē biju arī es, uzskata, ka TAVA līdz šim strādājusi labi un nevajag mainīt lietas, kas strādā labi," informēja Ziemele.

"Tajā pašā laikā bez direktora nekas uz priekšu nevirzījās. Līdz ar to es arī pārgāju pie tās puses, kas uzskata, ka gadījumā, ja lietas netiek virzītas uz priekšu un nekas nenotiek, tad loģiski, ka ir jādara kaut kas, lai notiktu attīstība. Ja nostāja politiskajā vadībā ir tāda, ka aģentūrām ir jāapvienojas, citādi nekas netiks atbalstīts, mēs kā pragmātiski cilvēki saprotam, ka katram ir jāizdzīvo. Vēlamies, lai lietas virzītos uz priekšu. Pārstājām cīnīties pret apvienošanu, redzot, ka tam nav jēgas, arī nozare bija ļoti sašķēlusies. Liela daļa nesaprata, kādi ir ieguvumi, kādi ir zaudējumi, joprojām nav pilnībā skaidrs, kādi būs ieguvumi. To mēs redzēsim," sacīja Ziemele.

Ziemele pauda bažas arī par to, ka pēc apvienošanas varētu nākt jauni cilvēki, kas uzskatīs, ka viss iepriekš paveiktais ir slikts, logo un saukļi ir jāmaina. Daļa no tā baidās, daļa uzskata, ka tagad tas būs labāk, informēja Ziemele.

"Absolūti atzīstu, ka tūrisma nozare šajā uzskatā nav vienota. Svarīgi ir tas, cik mēs paši būsim spējīgi nestrīdēties savā starpā un komunicēt ar Ekonomikas ministriju konstruktīvā līmenī. Ceram, ka mūsu ieteikumi tiks uzklausīti, budžets tiešām tiks tērēts tūrismam, tas būs pietiekami cienīgs un būs arī mārketings tūrismā valstij kopumā," sacīja Ziemele.

Esot cerība, ka komanda, kas tiks izveidota vai papildināta LIAA sastāvā, būs pietiekami profesionāla. Tam tikšot sekots līdzi. "Domāju, ka industrija ir neatkarīga un spēcīga, lai nevienam nepielāgotos tikai tāpēc, ka tas ir izdevīgi. Svarīgi, lai budžets, kas ir atvēlēts tūrismam, arī tiktu tūrismam, kvalitatīviem iepirkumiem un kvalitatīvam mārketingam, kam ir stratēģija un pēctecība," sacīja Ziemele.

"Domāju, ka mēs arī šo gadu izjutīsim sliktā nozīmē tūrismā, jo ir uzturētas tikai funkcijas. Stratēģiski lēmumi nav bijuši. Ir turpināti darbi, kas ir iesākti Slokenberga laikā ar viņa iezīmētajām darbībām. Nekas jauns nav ne veidojies, ne pārrunāts, ne izstrādāts. Diemžēl tūrisms ir ļoti jūtīgs uz nekonsekvenci mārketingā. Šobrīd mēs mēģinām iegūt labāko no tā, ko mums piedāvā. Ja nepiedāvā neko citu, tad mēs ņemam labāko tajā modelī, kas šobrīd ir nolemts augstākajās institūcijās pirms valdības un par to mēs vairs īsti nespriežam," sacīja Ziemele.

Kā ziņots, otrdien, 27.oktobrī, Ministru kabinets lems par TAVA pievienošanu LIAA.

Kā ziņots, ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS) vasarā paziņoja, ka rosinās likvidēt TAVA kā atsevišķu struktūrvienību un apvienot to ar LIAA, kuru vada viņas vīrs Andris Ozols. Ministre skaidroja, ka nolēmusi šādi rīkoties, jo uzskata, ka TAVA darbs ir bijis nesekmīgs, piemēram, ticis izgāzts konkurss par Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas reklamēšanu. Šī iemesla dēļ EM pārtraukusi meklēt jaunu TAVA vadītāju un sākusi domāt par citām darba uzlabošanas iespējām.

Kā ziņots, jūnija beigās bez rezultāta beidzās konkurss uz vakanto TAVA direktora amatu, uz kuru bija pieteikušies pieci pretendenti. Iepriekšējais TAVA direktors Slokenbergs šā gada sākumā EM iesniedza atlūgumu.


    Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!