Foto: Shutterstock

Juvelierizstrādājumu tirgotājs "Jahonts" vērsies Ekonomikas ministrijā par, uzņēmuma ieskatā, neētisku Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) rīcību, informēja uzņēmuma pārstāvji.

"Strīda rezultāts starp "Jahonts" un kādu pircēju diemžēl beidzies ne tikai ar uzņēmuma iekļaušanu PTAC izveidotā "melnajā sarakstā", bet arī publisku kaunināšanu un telefoniskiem draudiem "skandālu" izvērst starptautiskā mērogā," norādīja "Jahonts" valdes priekšsēdētājs Vjačeslavs Karjukovs.

Viņš vērsies Ekonomikas ministrijā, rosinot diskusiju par PTAC un to pārstāvošās Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcības ētiskumu un uzņēmuma iekļaušanas "melnajā sarakstā" pamatotību.

Ekonomikas ministrijā norādīja, ka pagaidām šāds uzņēmuma "Jahonts" iesniegums vēl nav saņemts. Ja tāds tiks saņemts, tad tas noteikti tikšot izvērtēts, jo ministrija izvērtē visus saņemtos iesniegumus.

Karjukovs informēja, ka Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija, rīkojoties PTAC uzdevumā, ir izplatījusi informāciju par "Jahonts" nonākšanu PTAC "melnajā sarakstā" par to, ka uzņēmums nav izpildījis ieteikuma rakstura lēmumu atmaksāt klientei naudas summu iegādātās preces vērtībā.

"Atzīstu, ka mums ir bijusi strīda situācija ar klienti par iegādāta gredzena bojājumu. Esam piedāvājuši klientei gan dāvanu karti produkta vērtībā (400 eiro), gan arī veikt gredzena labošanu. Diemžēl kliente no mūsu piedāvājumiem atteicās, pieprasot atgriezt naudu. Piekritām tam ar nosacījumu, ka vispirms jāveic neatkarīga ekspertīze gredzenam, lai pārliecinātos, ka šis nav mehānisks bojājums, kas radies klientei gredzenu neuzmanīgi lietojot. Diemžēl pircēja no šīs ekspertīzes ir atteikusies, kā rezultātā strīda risināšanā nonācām strupceļā," pauda Karjukovs.

Uzņēmējs arī minēja, ka, neskatoties uz to, ka strīda objektam ar klienti nav veikta neatkarīga ekspertīze, kas noteiktu patieso bojājuma rašanās iemeslu un ļautu PTAC izdarīt objektīvu slēdzienu, pirms vairākiem mēnešiem "Jahonts" ir iekļauts PTAC "melnajā sarakstā".

Kliente ar sūdzību bija vērsusies PTAC un tā neatkarīga komisija pieņēma ieteikuma rakstura lēmumu uzņēmumam atgriezt klientei naudu preces vērtībā. Ņemot vērā, ka šim lēmumam ir ieteikuma raksturs un uzņēmums tam nepiekrīt, - nauda klientei netika atgriezta, atkārtoti lūdzot veikt neatkarīgu ekspertīzi. Tā rezultātā "Jahonts" tika iekļauts PTAC "melnajā sarakstā", kur saskaņā ar informāciju PTAC mājaslapā tiek publiskoti negodprātīgi uzņēmumi.

"Mani patiesi pārsteidz šāda saraksta izveide valsts institūcijas mājaslapā, iekļaujot un par negodprātīgiem definējot uzņēmumus bez tiesas lēmuma, pamatojoties tikai uz ieteikuma rakstura lēmumu. Turklāt uzņēmumu var "dzēst" no šī saraksta tikai saskaņā ar tiesas lēmumu. Tiesiskā valstī vajadzētu būt pretēji. Taču vēl nepatīkamāku nospiedumu ir atstājusi Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcība, kuras pārstāvis, rīkojoties PTAC uzdevumā, mums ir zvanījis un draudējis uzņēmumu "kārt pie publiska kaunu staba" ne tikai Latvijas, bet starptautiskā līmenī, ja mēs šo lēmumu neizpildīsim," uzsvēra Karjukovs.

Viņš informēja, ka arī PTAC pārstāve telefonsarunā uzņēmumam atzina, ka vienīgais veids kā panākt, lai uzņēmumi "labprātīgi" izpildītu komisijas ieteikuma rakstura lēmumu, esot "izdarīt publisku spiedienu".

Karjukovs atzīmēja, ka katram uzņēmumam, īpaši tiem, kas strādā tirdzniecības un/vai ražošanas nozarēs, regulāri ir jārisina dažādas problēmsituācijas ar saviem klientiem.

"Ik mēnesi mūsu uzņēmuma veikalos tiek iegādāti tūkstošiem juvelierizstrādājumu vienību, taču šī viena gadījuma dēļ PTAC burtiski grauj uzņēmuma reputāciju. Diemžēl šobrīd valsts institūcija tērē spēkus, lai kaitētu uzņēmuma reputācijai," pauda "Jahonts" vadītājs.

Karjukovs minēja, ka PTAC kā Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esošai valsts institūcijai nav pieļaujams izveidot, uzturēt un iekļaut uzņēmumus "melnajā sarakstā", pamatojoties faktiski uz prettiesiskiem lēmumiem. Rezultātā šādā sarakstā var iekļūt ikviens Latvijas uzņēmējs, tā būtiski graujot godprātīgu uzņēmumu reputāciju un apdraudot to nākotnes darbību. Uzņēmējs atzīmēja, ka PTAC ir nozīmīga loma patērētāju tiesību aizsardzībā, taču, viņaprāt, PTAC jāapzinās, ka jebkura strīda izskatīšana ir arī milzīga atbildība pret uzņēmējdarbības vidē strādājošajiem.

Jau ziņots, ka jūlija sākumā PTAC pēc patērētāja sūdzības izskatīšanas un Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu pieņemšanas juvelierizstrādājumu tirgotāju "Jahonts" iekļāva "melnajā sarakstā". Lēmums pieņemts atbilstoši izskatītai sūdzībai, kurā tirgotājs neatmaksāja naudu 398,05 eiro apmērā patērētājam par līguma noteikumiem neatbilstošu gredzenu.

PTAC "melnajā sarakstā" tiek ievietoti komersanti, kas labprātīgi nav izpildījuši Patērētāju Strīdu risināšanas komisijas lēmumā noteiktos nosacījumus. Konkrētajā gadījumā patērētājs ar iesniegumu ir vērsies Patērētāju Strīdu risināšanas komisijā saistībā ar līguma noteikumiem neatbilstošu baltā zelta gredzenu, jo gredzens sāka zaudēt kvalitāti un mainīja izskatu.

PTAC iepriekš informēja, ka, izvērtējot visus lietas apstākļus un ņemot vērā, ka patērētāja gredzenu izmantoja neilgi, proti, divus mēnešus, komisijas ieskatā, patērētājai ir jāsaņem atpakaļ visa samaksātā summa, proti, 398,05 eiro. Taču tā kā komersants nav izpildījis šo lēmumu, "Jahonts" ir ievietots PTAC "melnajā sarakstā" līdz brīdim, kad lēmums tiks izpildīts.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Jahonts" 2019. gadā strādāja ar 10,643 miljonu eiro apgrozījumu un peļņu 2,359 miljonu eiro apmērā. Kompānija reģistrēta 1993. gada decembrī, un tās pamatkapitāls ir 455 252 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Vjačeslavs Karjukovs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!